Onderdelen lintzaag EB BAS 315 4 WN 55 uit 1995 gezocht

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
7
3
Rolde
Beste mensen,
Ik heb recent een BAS 315 4 WN 55 uit 1995 gekocht.
Ik ben opzoek naar maatvoering van de lagers in de geleider van het zaaglint net boven het werkblad.
De kleine lagers aan weerszijden en het grote lager aan de achterkant van de lintzaag wil ik nl. vervangen.

Hoe is jullie ervaring met de zaaglinten van HBM en van Metabo?
Ik heb van beide merken om te proberen nl. zaaglinten gekocht.

Waar kom ik geschikt aan:
- aandrijfriem
- overige lagers van deze machine

Ik heb gelezen dat de geleider van de BAS 318 het zaaglint een stuk beter begeleid.
Heeft iemand deze update al doorgevoerd?
En wil die zijn ervaring met mij/ons delen?

Met vriendelijke groet,
Henk
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Beste mensen,
Ik heb recent een BAS 315 4 WN 55 uit 1995 gekocht.
Ik ben opzoek naar maatvoering van de lagers in de geleider van het zaaglint net boven het werkblad.
De kleine lagers aan weerszijden en het grote lager aan de achterkant van de lintzaag wil ik nl. vervangen.

Hoe is jullie ervaring met de zaaglinten van HBM en van Metabo?
Ik heb van beide merken om te proberen nl. zaaglinten gekocht.

Waar kom ik geschikt aan:
- aandrijfriem
- overige lagers van deze machine

Ik heb gelezen dat de geleider van de BAS 318 het zaaglint een stuk beter begeleid.
Heeft iemand deze update al doorgevoerd?
En wil die zijn ervaring met mij/ons delen?

Met vriendelijke groet,
Henk
Hallo Henk.
Ik heb zelf een BAS 317 en daar wel onderdelen voor besteld bij Kruis in Rotterdam https://www.kruis.nl/

Als je een handleiding hebt (eventueel downloaden) kan je via de artikelnummers wellicht bij de juiste artikelen komen.

Zaaglinten bestel ik altijd bij Lintzagen op Maat in Beusichem. Verschillende kwaliteiten beschikbaar, gaat prima.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkB64

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.202
566
@HenkB64 Ik heb je bericht vroeg in de middag beantwoord. Je kunt mijn antwoord vinden onder het envelopje naast je naam, als je bent ingelogd.
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkB64

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Mijn ervaring met de lintzaagbladen die metabo scheppach en dergelijke merken is dat het bedrag wat ze er aan kunnen verdienen belangrijker is dan de kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkB64

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
7
3
Rolde
@HenkB64 Ik heb je bericht vroeg in de middag beantwoord. Je kunt mijn antwoord vinden onder het envelopje naast je naam, als je bent ingelogd.
Ondertussen de motor opgehaald, en er is mij verteld hoe je de motor andersom kan laten lopen.
Ook de lagers van de boven geleiding vervangen, toch andere maat lagers dan jij aangaf.
En geleerd hoe je makkelijk lagers van een asje haalt met twee koevoetjes in de werkbank.ook die van de achterste geleider, waar een kapje op het lager zit.
Dat lager moet ik nog vastklinken.

Dynamo van mij kevermotor achtergelaten, voor inspectie en ieder geval lagers vervangen.

Airpress LM 350 ltr / m en 100 liter compressor is het volgende wat voor een inspectie en beurt heen gaat, ondertussen 30 jaar oud.
 

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
7
3
Rolde
Alles in elkaar gezet, draaide eerst verkeerd om, even draden omgewisseld.
Nieuwe lagers in de bovengeleiding, onderste geleiding denk voor t eerst afgesteld.
Zaaglint ongeveer in t midden van bovenste wiel en op spanning gebracht.

Ik heb lagers voor de wielen boven en onder, nieuwe rubbers voor op de wielen en boven en ondergeleiding van de bas 318 besteld in Dld, duurt 25 tot 30 werkdagen……..

Dan is alles weer in nieuw staat!

Blij mee!
 

Bijlagen

  • IMG_3554.jpeg
    IMG_3554.jpeg
    143,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_3552.jpeg
    IMG_3552.jpeg
    118,4 KB · Weergaven: 5
  • IMG_3551.png
    IMG_3551.png
    419,9 KB · Weergaven: 5
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.