Onbekend gereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zijn de armen van 2 kaderzagen. Het middenstuk en zaagblad ontbreken. Het middenstuk krijgt een sleuf en de zijkanten komen over de armen heen . Niet echt mooi uitgedrukt dus maar even een foto van het internet genomen. Er zit normaal geen nagel in , om de boel bij elkaar te houden. Op de foto zie je die wel en de barst die het dan veroorzaakt.


1627980309800.png

Deze eenvoudige constructie heeft voordelen tov pen en gat verbindingen. De armen worden niet verzwakt op de plaats waar die het sterkst moet zijn.

Volgens mij zijn de armen verkeerd gepaard op je foto: de bovenste en de derde horen zo te zien bij elkaar en de tweede en de vierde ook. Klopt dit mer de diameter van de boringen of is het in tegenspraak?

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

1627980309800.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bedankt voor de reactie.
Moeilijk te zeggen welke onderdelen samen horen.
In de pen zit inderdaad een gleuf voor een zaagblad.

image.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Gewoon de vorm: er zijn 2 armen die een de bovenkant , om het touw te bergen , een T uiteinde hebben. Die horen normaal bij elkaar. Die armen lijken mij ook iets lichter gebouwd. Waarschijnlijk was deze zaag voorzien van een smal blad om bochten te zagen. Persoonlijk zou ik daar het korte handvat op zetten.

De andere, met de c-vormige uitsparingen was mogelijk een schulpzaag. Persoonlijk zou ik op deze zaag het lange handvat zetten.

Er ontbreken nog twee handvatten, die zouden best heel kort gemaakt worden. Eerder een soort knoppen.

Groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier noemen we het een spanzaag heb er diverse oude en eigen maak, voor schulpen, afkorten, bochtenwerk en zwaluwstaarten.
Heb recentelijk hierover nog gepost.

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het was helemaal niet in me opgekomen dat het onderdelen van een zaag waren! Ik dacht gewoon dat die delen zoals ze op de eerste foto staan samen horen.
Als ik eens veel tijd heb...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.