Onbehandeld Meranti voor metalen schuifpoort?

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik heb een metalen schuifpoort laten maken. Deze moet nog worden bekleed en ik heb nog een pak meranti planken liggen van 140x15.
Liefst laat ik dit vergrijzen zonder deze te behandelen.

Denken jullie dat dit hout duurzaam genoeg is voor deze toepassing of kijk ik beter naar iets wat er echt voor gemaakt is (thermisch verduurzaamd essen is mijn alternatief).

Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
hier lees ik

Als gevolg van de overexploitatie worden allerlei soorten van het geslacht Shorea met sterk uiteenlopende kwaliteiten en eigenschappen gebruikt en onder de generieke naam meranti aan de man gebracht. De indeling in de bovengenoemde groepen wordt niet langer gerespecteerd. De markt wordt overspoeld met soorten van een lagere duurzaamheidsklasse, namelijk klasse 3 of zelfs 4 !

 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
hier lees ik

Als gevolg van de overexploitatie worden allerlei soorten van het geslacht Shorea met sterk uiteenlopende kwaliteiten en eigenschappen gebruikt en onder de generieke naam meranti aan de man gebracht. De indeling in de bovengenoemde groepen wordt niet langer gerespecteerd. De markt wordt overspoeld met soorten van een lagere duurzaamheidsklasse, namelijk klasse 3 of zelfs 4 !

Dat advies heb ik ook gelezen.
De planken die ik liggen heb zijn ooit gekocht in de jaren 80. Vermoedelijk wel beter kwaliteit maar zeker ben ik niet. Vandaar ook mijn vraag hier.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Je kunt eens kijken wat de dichtheid (soortelijk gewicht) van je meranti is, en vergelijken met wat normaal is voor meranti . Zegt misschien nog niet alles maar geeft wel indicatie of het geschikt kan zijn voor je toepassing.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
De planken die ik liggen heb zijn ooit gekocht in de jaren 80.
in die tijd waarschuwde mijn architect mij reeds voor ramen in 'meranti'
sommige fabrikanten gebruikten geen 'dark red', maar een minder kwalitietsvolle soort, en verstopten die achter een donkere grondlaag
als liefhebber zou ik het er voor mijzelf wel op wagen
je hebt die meranti immers reeds liggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.