Olie op fineer

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
52
27
Schiphol
Hallo,

Ik ben een boekenkast aan het maken van Amerikaans notenfineer. Nu heb ik van de houthandel Osmo hardwax-olie gehad om het te behandelen. Na het oliën voelen de planken opeens ruw aan en zitten er op sommige plaatsen wat witte vlekken.

Komt dit doordat ik teveel olie heb gebruikt? En hoe kan ik dit oplossen?

Groeten,

FrituurKoning
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Door de olie zijn de vezels van het hout op gaan staan denk ik. Om dit effect terug te dringen wordt er tijdens het schuren tussentijds het hout nat gemaakt om dit te simuleren, waarna je deze weer vlak kan schuren. Nu het in de olie zit zal je dit enkel redden door terug te schuren en deels opnieuw te beginnen denk ik.

Witte vlekken is vaak een teveel aan olie volgens mij. Dus dan is het niet goed uitgepoetst na het aanbrengen. Volgens mij als je terpentine verdund met water kan je dit er uit poetsen. Mooiste is om dit machinaal te doen voor een gelijk beeld, maar met de hand met een katoenen doek met veel geduld moet ook lukken lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: FrituurKoning

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Osmo Hardwax olie is geen normale olie. Het is eigenlijk een oplosmiddel, met daarin waxen opgelost. Typisch breng je het vrij spaarzaam aan in een paar lagen. Bij mij wordt het na de eerste laag ook wat ruwer, wegens de reden die peterdorn al aangeeft. Witte vlekken zal denk ik van een te veel aan olie komen. Bijgevoegd een linkje met een Osmo/baptist bestandje waar de remedie in staat. https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECAUQBg&usg=AOvVaw0qkvgXQCgw3IS_UGmTq93_
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
52
27
Schiphol
Aangezien het fineer is, het is niet handig om dat machinaal te schuren met een oscillerende lijkt me? Ik heb nu alleen heel licht met de hand met 240 korrel geschuurd voordat ik het ging oliën. Ik zie het niet zitten om alles goed met de hand te schuren aangezien het een groot oppervlak is wat ik moet doen. Mijn 2de olie op de achterkant is wel beter dan de eerste, veel lichter aangebracht en geen witte vlekken. Ook minder ruw.

Hoe zouden jullie MDF fineer voorbereiden voor die olie?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Amerikaans noten staat erom bekend dat de afwerking vaak vlekkerig wordt. Men gebruikt dan vaak een soort conditioner voordat men overgaat tot de eindafwerking. Mss dat bijv. Meubeluniek je hierover advies kan geven.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik denk dat je niet voldoende geschuurd hebt en inderdaad de olie te dik hebt opgebracht, of eigenlijk te dik hebt laten zitten. Ik schuur noten fineer door tot 320 (180-240-320) met een excenterschuurmachine, daarna inboenen met de Osmo spons en vrij snel daarna droogwrijven met een katoenen doek. Meerdere laagjes opbrengen, wordt het alleen maar mooier van!

Rick
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Komt dit doordat ik teveel olie heb gebruikt? En hoe kan ik dit oplossen?
in de gebruiksaanwijzing van olie die ik reeds gebruikt heb, staat dat je na x minuten/uren de overtollige olie er met een doek/keukenpapier af moet nemen om afwijkende verkleuringen te vermijden
hoeveel olie op een bepaalde plek na het indringen bovenop zal blijven staan, weet je nooit vooraf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.