Olie blijft plakkerig.

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Beste allen.
Ik heb een jaar geleden ofzo een schaal gedraaid uit eikenhout. Op zich prima gelukt, alleen ik heb hem in-geolied met Danish olie en ik vrees dat die olie niet meer helemaal okay was. Het was in ieder geval het laatste uit de bus...... Direct na het oliën merkte ik al dat het lang duurde voordat de olie erin trok en opdroogde. De schaal heb ik toen weggezet en nu weer tevoorschijn gehaald. Er zitten nog steeds "plakkerige" stukjes op. Ik heb geprobeerd er een foto ervan te maken maar dat is kansloos.
De vraag is hoe ik dat het beste zou kunnen oplossen. Opnieuw schuren ligt voor de hand, maar ik kan de schaal niet meer inspannen dus dat wordt een uitdaging om netjes te schuren. Is er misschien een middeltje wat de olie een beetje oplost ofzo zodat je het althans aan de oppervlakte een beetje kan verwijderen? Of zijn er misschien anderen die dit bij de hand hebben gehad?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb ook wel eens zoiets gehad. Toen legde ik het werkstuk (dat was wel kleiner dan een schaal) in de thinner. Ik heb dat toen een aantal uur gedaan. Eruit gehaald en 24 uur uit laten wasemen, eerst even buiten.
Volgende dag licht opschuren en opnieuw in de olie. Eventueel een andere olie. Zelf zou ik eerst met een stukje eiken ff kijken hoe dat uitpakt met het aantal uur dat je van plan bent.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Met wat passtukken moet je bijna elke schaal weer kunnen opspannen. Kan wel zijn dat dit meer werk is dan zo uit de hand schuren. Ik heb hier een deksel liggen van een juwelenkistje waar na een jaar de afwerking eraf ging en plakkerig werd. Alleen het greepje van hout bleef prima. De rest van de deksel was gemaakt van gestabiliseerd beuken.
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Met wat passtukken moet je bijna elke schaal weer kunnen opspannen. Kan wel zijn dat dit meer werk is dan zo uit de hand schuren. Ik heb hier een deksel liggen van een juwelenkistje waar na een jaar de afwerking eraf ging en plakkerig werd. Alleen het greepje van hout bleef prima. De rest van de deksel was gemaakt van gestabiliseerd beuken.
Schuren lijkt je dus toch wel de aangewezen weg dit probleempje op te lossen? Ik voel daar idd meer voor dan met thinner aan de slag gaan....Ik kan het ook niet proberen op een ander stukje want ik heb die bus na gebruik weggegooid en heb nu nieuwe verbeterde Danish oil in gebruik en dat gaat natuurlijk goed. Inspannen is toch wel een dingetje als je de schaal ziet. De binnenkant is misschien nog wel iets voor te verzinnen maar de buitenkant schuren lijkt me vrij kansloos.
 

Bijlagen

  • IMG_8948.jpg
    IMG_8948.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: Jose

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Je kunt proberen met een schuurgum je schuurpapier weer schoon te krijgen. Goede kwaliteit schuurpapier is er duur genoeg voor om het te proberen. Mits het nog naar behoren schuurt natuurlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Je kunt proberen met een schuurgum je schuurpapier weer schoon te krijgen. Goede kwaliteit schuurpapier is er duur genoeg voor om het te proberen. Mits het nog naar behoren schuurt natuurlijk.
Dat doe ik soms ook, meestal alleen bij mijn 300mm schijf. Daar heb ik een speciale stick voor. Ik heb wel eens gezien dat de achterkant van een goedkope hardplastictandenborstel het ook doet.
Mijn ervaring met "gewoon" schuurpapier is dat de meeste te lang doorgaan. Ik heb de laatste weken veel grote oppervlakten eiken geschuurd en hoewel het papier er nog prima uitzag en voelde ging het met een nieuw velletje veel sneller. Soms heb je het wel eens dat je papier meteen vol zit. Vet olie of natte lak (niet voldoende uitgehard) zijn dan veelal de oorzaak. Neem dan een open schuurmiddel zoals net"papier" of staalwol. Een alternatief zoals sandvik sandplate is er ook nog.
Verder helpt een gum om je diamanten slijpstenen schoon te houden. Of dat ook op schuurpapier werkt weet ik niet.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik gebruik zo'n gum op best veel verschillende soorten schuurpapier. Met goede resultaten. Iets anders heb ik eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Staalwol durf ik nooit meer aan na een slechte ervaring met zwarte vlekjes die na een paar jaar verschenen. Bij eiken zou ik het nog wel verwachten, maar dit was esdoorn. Waar ik wel succes mee heb zijn de platen en houders van NT Presser. Volgens mij is dat een Japans product. Op mijn lijstje om ooit nog eens uit te gaan probren staat ook nog duragrit. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb die van japanse schuurplaten of vijlen verkocht en er enkele in bezit. In het begin waren er door ons alleen fijne versies te koop. Eigenlijk vind ik ze te fijn. De Sandplate gingen eruit omdat het productieproces te milieuvervuilend was. Ik dacht iets met etsen of zo.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Scotchbrite (ook de alternatieven die bij de Action liggen) is een mooie alternatief voor staalwol en schuurpapier. Met wat gomterpentijn en een pad kun je een plakkerige toplaag goed verwijderen. Ik had dat een keer aan de hand bij eiken en overjarige olie. Ik geloof dat ik toen de witte gebruikte.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ja, die witte gebruik ik ook om overtollige Osmo te verwijderen en dat wat erop moet blijven zitten heel goed uit te wrijven. Dat werkt echt goed! Als ik me niet vergis was het type 4774 of 7447 waar ik ooit een hele doos van heb gekocht toen ik aan de andere kant van de oceaan was. Ik den kdat ik de doos nog ergens heb staan, ook al is die nu zo'n beetje leeg. Of heb ik toen een vriend gevraagd het door te sturen? Geen idee meer...

Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar er was een tijd dat de witte pads heel lastig te krijgen waren in NL. Woca heeft trouwens een goed alternatief.
 

Guus2005

Nieuw lid
11 okt 2023
6
0
Thuis
Hier mijn 5 cent...
Ik ben nog niet zo lang bezig met het werken met hout maar dit is advies dat ik kreeg van de buurman.
Gekookte lijnzaadolie gemengd met gomterpetijn (20%-30%). Door de gomterpetijn wordt de olie verdund zodat die dieper in je werkstuk trekt. De terpetijn verdampt en de olie blijft achter. Opwrijven met een doek.
Dat werkte uitstekend op mijn insectenhotel!

Wellicht dat de gomterpetijn jouw olie ook goed verdund zodat je iets mee kan.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Wat ouder topic, maar eerlijk gezegd zou ik ook voor terpentine gaan, een beetje op een doek en uitwrijven, ben benieuwd waarom de starter niet met een beetje terpentine op een doen het spul op wilde wrijven om te zien of dat het oploste, als het hout daarna wat droog eruit ziet kun je alsnog weer met (nieuwe :) ) olie aan de gang.
Maar goed, het is opgelost denk ik :)

Zelf maak ik ook wel eens meubelwas, gekookte lijnolie, terpentine en bijenwas, met soms wat citroenolie voor de geur (limoneen zou beter zijn ipv terpentine, maar dat kan ik hier niet zo gauw vinden).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.