Olie aanbrengen met Parkside accu polijstmachine

jorisvh

Post veel
ik heb m’n Rotex wel eens gebruikt om olie aan te brengen maar ik heb liever dat die niet vol olie hangt en de kabel zit altijd in de weg.
daarom een Parkside polijstmachine op accu aangeschaft (dank voor de tip, @Tympy).
1746167470833.jpeg
ik heb er een paar maand geleden bij Lidl.be in promotie 30€ voor betaald, maar kost momenteel blijkbaar 45€.
ik had geen zin in een nieuw accuplatform en lader dus een een Makita LXT 18V —> Parkside X20V adapter gekocht bij ome Bezos (die maakt natuurlijk geen 20V van 18V maar dat hoeft ook niet want Parkside X20V is marketeer’s voor 18V).
de zachte schuimpad heb ik er af gesloopt en vervangen door velcro zodat Rubio monocoat pads (soort van scotch brite) er op blijven zitten.
uit 12,5” inch pads knip ik drie 20cm pads 👍 (ik heb namelijk ooit een grote hoeveelheid 12,5” woodboy pads gekocht voor m’n Rotex 12,5cm 🙄)
met de adapter en een 5Ah accu bovenop is het geheel nogal top heavy. de adapter had ook redelijk wat speling het geheel rammelde als gek. met wat tape is het een stuk beter.
1746170752147.jpeg 1746170777494.jpeg

In actie:
dit was een 1m60x1m60 tafelblad in Eur. eik, voorbehandeld met Rubio Monocoat Precolor Easy Intense Black en dan Rubio Monocoat Oil Plus 2C Charcoal. geeft een erg diep zwart en nerftekening blijft mooi behouden.
1746168119979.jpeg1746167980734.jpeg
voor dit tafelblad had ik 150ml aangemaakt en had olie over. ik haal dus effectief de 30-40m2/l uit in de technische fiche waardoor ik op een kost van <3€/m2 kom. met de hand was dat eerder het dubbele dus de machine is na enkele tafels al terugverdiend.

nog een tip: machine pas aanzetten als ze op het oppervlak staat om rondvliegende olie te vermijden 🙄

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.698
1.051
71
Veldhoven
OK. Ik had niet in de gaten dat Parkside DAT ook al op accu's had.....
Ikzelf gebruik al meer dan 20 jaar zo'n boenmachine op 230 Volt om mijn eettafelblad EN gedeeltes van mijn houten vloer (43 m2) te boenen. Kostte toen 20 euro
Ding was oorspronkelijk bedoeld om de auto mee te boenen, maar er kwam een hele goede wasstraat in mijn buurt en sindsdien heb ik nooit meer een auto in de was gezet. :rolleyes:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.500
783
Moordrecht
Ik heb al zo vaak bij kringlopen e.d. met zoiets in mn handen gestaan, maar weer een machine erbij.. Toch klinkt het nog steeds aanlokkelijk.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.225
645
Noord-Veluwe
Schuurmachines en ook polijstmachine altijd starten met de machine op het materiaal en stoppen met de machine van het materiaal. Dat voorkomt oneven plekken.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
OK. Ik had niet in de gaten dat Parkside DAT ook al op accu's had.....
Ikzelf gebruik al meer dan 20 jaar zo'n boenmachine op 230 Volt om mijn eettafelblad EN gedeeltes van mijn houten vloer (43 m2) te boenen. Kostte toen 20 euro
Ding was oorspronkelijk bedoeld om de auto mee te boenen, maar er kwam een hele goede wasstraat in mijn buurt en sindsdien heb ik nooit meer een auto in de was gezet. :rolleyes:
accu is hier wel een voordeel, vind ik, anders sleep je de kabel toch door de olie.
dit ding is natuurlijk bedoeld voor carrosseriewerk maar of je met deze iets bent voor het werk waar ie voor bedoeld is, geen idee. ik ga mijn auto er alleszins niet mee boenen, en zeker niet met een sotch brite erop :)
Wat is nou het voordeel van olie aanbrengen met zo'n machine ipv een kwast? Gebruik je dan ook andere producten tussen beide methodes?
Rubio Monocoat moet je echt wel inmasseren met zo'n scotch brite achtige pad.
met de hand is dat nogal arbeidsintensief en, vooral, je smeert altijd te veel olie die je vervolgens weer moet afnemen. voor onregelmatige vormen en kleine oppervlakken doe ik dat nog steeds zo.
met een kwast ga je nog veel meer aanbrengen dat vervolgens in de vuilbak beland (of in brand vliegt)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
anders sleep je de kabel toch door de olie.
Da's wel iets da'k in de industrie geleerd heb. Gereedschap aan kabels, perslucht, al het goede komt van boven. Of heel luxe met een geveerd wikkelding, of eenvoudig aan een gordijnrails of een draaibare arm (afzuigslang ook).

Bij mij zit een kracht aansluiting tegen het plafond, was voor pompen bij een heel andere inricht van de werkplaats. Nooit over een kabel gestruikeld.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.