Okan planken schulpen

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo,

Ik wil graag Okan hardhouten planken van 10,5 x 2,5 x210 in drie zagen in de lengterichting. Het gaat om een 90-tal planken. Ik heb momenteel enkel een TS55 invalzaag met geleiderails. Ik was van plan om een afkortzaag te kopen, maar als het schulpen in de lengeterichting (eventueel met een aangepast zaagblad) met de ts55 niet lukt, dan koop ik misschien beter eerst een ander toestel waarmee dit wel lukt. Wat denken jullie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.102
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben het met chevy66 volledig eens
10,5 cm is te smal om daar een geleider van een invalzaag op vast te leggen
bij de laatste zaagbeurt glij je op amper 7 cm
of je zet de ts55 omgekeerd in een (zelfgemaakte) zaagtafel
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zou ik persoonlijk liever voor de wat gewichtigere (vrijstaande) tafel gaan met gietijzeren blad, vooral voor dat geld. Op de tweedehands markt zijn genoeg zaagtafels te vinden.
Ligt ook een beetje aan je beschikbare ruimte en of je 400V hebt.
 
3 jan 2019
10
1
Je kunt een "jig" maken die je tegen een plank aan legt, of een bak waar je een plank in legt en die steun biedt aan de rails. Niet veel omslachtiger dan een zaagtafel, zeker als de rails in de jig kan blijven bij het wisselen tussen 2 planken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.006
2.556
Ik heb niet de indruk dat okan in zulke smalle stroken enigszins recht blijft.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.491
958
Riemst
Ze moeten toch op de smalle kant doorgezaagd worden? Negentig planken hardhout van deze lengte schulpen is een hele uitdaging, zeker op een hoogte van 10 cm. Dan heb je al flink wat vermogen nodig met een goed zaagblad. Zijn de planken waar je mee aan de slag gaat recht? Dit is een houtsoort voor toepassingen waar duurzaamheid de belangrijkste vereiste is. Eigenschappen zoals stabiliteit, recht blijven, maatvast zijn minder belangrijk. Mogelijk gaan er planken zijn die getordeerd of krom zijn. Om die netjes op te delen wordt een hele uitdaging, temeer je maar goed 1 cm dikte gaat overhouden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.102
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou een precisio geschikt zijn?
Ik zou ik persoonlijk liever voor de wat gewichtigere (vrijstaande) tafel gaan met gietijzeren blad, vooral voor dat geld. Op de tweedehands markt zijn genoeg zaagtafels te vinden.
terechte bemerking van soulmaster
de precisio blijkt over de 1.000 € te kosten
een lengte van 210 cm krijg je op zo'n (kleine) tafel niet recht gezaagd
voor 1.000 € vind je al heel wat beters 2dehands
wat wens je met die okan van < 3,5 cm te doen ?
als de zaagkanten mooi glad moeten zijn, dan dien je ze nog door de vandikte te steken
waar wil je op termijn naartoe met je hobby ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.102
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij wil hij 3 delen van ca. 3,5 cm
ja, dan houdt hij geen rekening met de dikte van de zaagsnede
evenmin met de al dan niet gewenste ruwheid van de zaagkant
het is ook niet duidelijk waarvoor die okan gaat dienen
als ik 10,5 in 3 mooi afgewerkte delen wil hebben, dan gaat daar minstens 2 x 3,2 mm zaagsnede af
dus wiskundig 105 - 2 x 3,2 = 98,6 / 3 = 32,8 mm
dan nog door de vandikte langs beide kanten er 1 mm af => 30,8 mm
en dan moet je nog heel precies kunnen zagen
ik verwacht eerder 28 mm netto
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik kan mijn ts55 eenvoudig in een zelfgemaakte “zaagtafel“ hangen. Weinig meer dan een plaat betonplex met een sleuf er in. Met behulp van een rechte lat maak je een parallel geleider. Een schulp blad gaat je wel veel plezier geven, zaagt zoveel mooier en belast je machine minder. Kost je bij eco tools maar weinig. Of het hout veel gaat werken weet ik niet, maar dat is onafhankelijk van je zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.006
2.556
Op een zware gietijzeren zaag met stevige geleiders kan je het hout wat dwingen. Op een lichtgewicht aluminium zaagtafel, valt hij om, of je breekt de langsgeleider af.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Als je meerdere planken hebt dan kun je toch prima met de inval zaag zagen. Je liniaal ondersteun je met de volgende plek. Voorwaarde is wel dat de planken recht zijn en even dik. Enige wat misschien wel wat problemen kan geven is de hoeveelheid kracht van de Festool inval zaag. Die vind ik voor massief hout toch wel underpowered. Maar een goed, dun schulp blad erop maakt ook veel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Als je meerdere planken hebt dan kun je toch prima met de inval zaag zagen. Je liniaal ondersteun je met de volgende plek. Voorwaarde is wel dat de planken recht zijn en even dik. Enige wat misschien wel wat problemen kan geven is de hoeveelheid kracht van de Festool inval zaag. Die vind ik voor massief hout toch wel underpowered. Maar een goed, dun schulp blad erop maakt ook veel goed.

Wel veel werk met 90 planken maar het kan zeker met de invalzaag al dan niet met rail of “gewoon” met de langsgeleider (Weet niet of TS55 die heeft maar de Mafell MT55 wel). Vermogen kan inderdaad een dingetje zijn waardoor je langzamer zult zagen dan je zou willen.

bouwzaagtafel en daarna vlakken/vandikte kan ook prima, de lengte van 2m+ is wel te doen mits er een uitvoertafel is.

Idealiter een vaste zware machine en een paar extra handjes om alles net wat sneller te laten verlopen/teruggeven van de gezaagde plank, wegnemen van restmateriaal/wegzetten van stukken etc.

Als het eenmalig 90 planken zagen is zou ik een zoekertje plaatsen voor iemand in de buurt met een degelijke zaag (en vandiktebank bij voorkeur) in plaats van zelf “aanklooien”.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ze moeten toch op de smalle kant doorgezaagd worden? Negentig planken hardhout van deze lengte schulpen is een hele uitdaging, zeker op een hoogte van 10 cm. Dan heb je al flink wat vermogen nodig met een goed zaagblad. Zijn de planken waar je mee aan de slag gaat recht? Dit is een houtsoort voor toepassingen waar duurzaamheid de belangrijkste vereiste is. Eigenschappen zoals stabiliteit, recht blijven, maatvast zijn minder belangrijk. Mogelijk gaan er planken zijn die getordeerd of krom zijn. Om die netjes op te delen wordt een hele uitdaging, temeer je maar goed 1 cm dikte gaat overhouden.

De 10,5cm breedte moet ik in 3 zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
terechte bemerking van soulmaster
de precisio blijkt over de 1.000 € te kosten
een lengte van 210 cm krijg je op zo'n (kleine) tafel niet recht gezaagd
voor 1.000 € vind je al heel wat beters 2dehands
wat wens je met die okan van < 3,5 cm te doen ?
als de zaagkanten mooi glad moeten zijn, dan dien je ze nog door de vandikte te steken
waar wil je op termijn naartoe met je hobby ?

De bedoeling is dat de ‘latjes’ van ongeveer 3,5 x 2,5 op panelen bevestigd worden, telkens met 2cm speling ertussen. Die panelen worden dan de wanden van een tuinhuis. In bijlage een foto.
 

Bijlagen

  • 4725EE32-8973-414D-9BA6-6D089FE98EFC.jpeg
    4725EE32-8973-414D-9BA6-6D089FE98EFC.jpeg
    124,6 KB · Weergaven: 37

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Als je meerdere planken hebt dan kun je toch prima met de inval zaag zagen. Je liniaal ondersteun je met de volgende plek. Voorwaarde is wel dat de planken recht zijn en even dik. Enige wat misschien wel wat problemen kan geven is de hoeveelheid kracht van de Festool inval zaag. Die vind ik voor massief hout toch wel underpowered. Maar een goed, dun schulp blad erop maakt ook veel goed.
Over het juiste zaagblad zijn de meningen op het net en in de speciaalzaak blijkbaar ook wat verdeeld. Over het algemeen zegt men dat je om te schulpen een blad met weinig tanden gebruikt, zoals het Panther blad van Festool zelf. Bij de handelaars die specifiek zaagbladen verkopen, raadt men volgend blad aan: Ake Hw 160x2,2/1,60x20 z52 ft neg of. Dat is toch een serieus verschil?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.