ok, nu wil ik wel eens met ECHT hout werken, met welke tools opstarten?

ArjanW82

Nieuw lid
2 jul 2012
7
0
Enschede
www.westveld.net
Heren,

Voorstellen
Ik ben Arjan, kleine 40 jaar geleden geboren als computernerd en zo heb ik mijn professie dus ook in de software ontwikkeling gevonden. Die interesse noch professie heeft dan ook niets met woodworking te maken. Waar ik wel goed in in ben is het internet afstruinen naar allerlei dingen die me in meer of mindere mate interesseren en de wens om me die dingen dan ook eigen te maken (eigenlijk net als dat software ontwikkeling, ik heb op de inmiddels lokale UT ingeschreven gestaan, dat programmeren heb ik daar niet geleerd, dat heb ik tegelijkertijd van het internet gehaald). Zo is gedurende de laatste 10 jaar ook de interesse in woodworking ontstaan. Mijn account in inmiddels dan ook een 10 jaar geleden al aangemaakt.

Destijds, net voor de mafell-gekte, had ik een festool TS55 gekocht waarmee dan over diverse platen MDF, underlayment en bouwmarkt-multiplex in verschillende soorten, in de juiste stukken gezaagd en vooral veel aanelkaar geschroeft (mijn vrouw kan het woord pockethole niet meer aanhoren xD). Vanzelsprekend eerst met de garage begonnen, met een kastenwand met afkorstzaag-station (de afkortzaag is er nog steeds neit van gekomen) een MFT style werkbank (zelfde maat als een MFT + VL die nu niet meer bestaat) en inmiddels voorzien van MFT style gaten en een benchdogs.co.uk fence met flip stop systeem.

Met het plaatmateriaal is ook een frame voor een houten CNC gemaakt (maar die draait ook nog steeds niet), een houte race-rig (zon autostoel met 3 monitoren om mee te sim-racen) nav ontwerpen van opensimracing.com, en natuurlijk de diverse fensterbank/verwarmings ombouw/ en boekenplankjes gemaakt. De tools draaien allemaal geen overuren, maar worden wel gewardeerd om hun gebruiksgemak en het gevoel met de juiste tools bezig te zijn.

Echter de stap naar 'echt' hout heb eigenlijk nooit gemaakt, en ik denk/vind dat daar maar eens verandering in moet komen. Dit is dan ook waar ik jullie inzichten zou waarderen. Ook hier kunnen we los op welke tools heb je nodig en al struinend meer tools dan budget vinden.. Tuurlijk als budget en/of ruimte geen probleem was had ik ook geen hulp nodig. De mannen van Felder hadden me ook vast aan de juiste tools kunnen helpen. Helaas is het ook voor mij allemaal hobby budget, en hoewel er best gespaard kan worden, de tools moeten uit hetzelfde potje komen als de projecten en dit is dan ook het dilemma waar ik nu mee zit.

Het Project
Het project dat ik in gedachten heb: een 'Gary Dierking Wa'apa, 24 foot sailing Canoe'. Hier kort samengevat.. een zeil-kano met zei-wieltjes, bestaand uit 3 afzonderlijke delen van 8 voet (2m40) die los op te slaan zijn, en los te transporteren. Maar aanelkaar gebout dus een kano vormen. Bij deze een aantal 'waarom nou juist deze'
  • Mijn garage is net 4.5 meter lang, zo'n mooie canadese strip-canoe past eigenlijk niet in mijn garage (als ik daarna ook nog in mijn garagewerkplaats zou willen kunnen begeven), deze 3 stuks delen van 240 lang passen rechtop naast elkaar, en neemt zoveel ruimte waarbij ik denk dat ik dat er voor over heb.
  • Ook tijdens constructie werk je een object van 'maar' 2.40 lang daar kan ik nog redelijk omheen bewegen
  • toch voor een groot deel nog, welliswaar marine-, mutiplex constructie, maar je wou toch echt hout? Het frame is dan toch echt hout, en zeker onderdelen als dwarsbalken, zitjes, roer, stuur- euh. 'pedel' worden ook uit echt hout gemaakt
  • is eerst bruikbaar zonder zeil, maar met zeil gezien de zijwieltjes, ideaal om samen met de dochters (4 en 6 nu) het zeilen te leren.
Omdat er een plan gevolgd moet worden moeten er dus diverse stukken op maat gemaakt en dat houd dus zowel vlakken als op dikte maken in. Ook op lengte zijn er arbitraire hoeken gewenst. Enkele voorbeelden van benodigde materialen, (zeker niet volledige lijst) meest in hardere houtsoorten, mohagony wordt voorgesteld
  • 14 stuks 4 meter lang, strips van 8mm dik 70 breed, ten behoeve van lamineren dwarsbalken met 2 curven erin
  • 6 stuks 2.6meter + 2 stuks 1.8meter 16x16 mm
  • 4 stuks 600x75x18 mm
  • vele lengtemeters (50m+) aan losse stukjes 18x25, 18x35, 18x50, 15x25, etc
En dan beperk ik me in eerste instantie nog te de romp en de drijvers en misschien de standaard zitjes zoals voorgesteld. Een houten mast, roer, pedel benodigen weer afwijkende maten en volgen ooit in een latere iteratie.

Dilema
Ik zou natuurlijk een lijst van exacte maten kunnen maken (die is er al min of meer), die naar Masave kunnen sturen en die al het werk laten doen. Ik heb geen gevoel bij de daaraan verbonden meerprijs ten opzichte van los ruw, maar ik vermoed dat ik voor dat geld ook zelf best een kleine of middelgrote tool zou kunnen kopen. Een handschaaf of mischien wel zo'n lunchbox planer? De voordelen zijn dat ik me dan op de bouw van de kano kan focussen. De nadelen dat ik dan nog niet latere onderdelen zelf kan voorbereiden, niets geleerd heb. Maargoed het is een valide optie die me wel snel aan het werk krijgt om het eigenlijke project.

Aan de andere kant van het spectrum staat eigenlijk de vlak-vandikte bank. Zo'n ding moet er eigenlijk wel ooit komen. en ook de vele soorten afwijkende maten en vooral behoorlijke lengte's maken het arbeidsintensief, tijd heb ik wel, budget om het te laten doen niet echt. Maar. budget voor een Hammer a3 is er ook echt niet. Een Record Power pt107 met afzuiging zou kunnen, maar dan is ook het budget voor het project eigenlijk wel op terwijl ik toch ook aan setje handschaven zit te denken, en ik twijfel ook aan mijn el cheapo bosch groen decoupeerzaag. Zo'n lunchbox planer (makita?) komt qua budget al dichter in de buurt, en is gezien de vele maten gewenste dikte wellicht een goed plan.

Over handschaven gesproken, vroeger kon men het ook helemaal met de hand, dus dat zou nu ook moeten kunnen. Niet dat ik daar ervaring mee heb overigens, dus wellicht is de hoeveelheid nu wat veel van het goede, anderzeids is het juist lekker veel meters om wel ervaring op te bouwen.. Ook zou ik misschien daarmee juist kunnen vlakken? De stap naar ook op juiste dikte maken (paralelle vlakken, over 2.6 of zelfs 4 meter !) voor een beginner zoals ik wellicht niet haalbaar? wellicht is het vlakken over die lengte al teveel van het goede?

Qua aanschaf van schaven zat ik sowieso hieraan te denken:
  • blokschaafje: het boek zegt, gelijke delen plywood (4 mm) opelkaar leggen en met blokschaafje gelijk en aan de lijn maken, en ook de stem's (sorry, weet nederlandse term niet) moeten al schavend geshaped worden.
  • 62: in combinatie met een zelf te maken shooting board en een ali-express mitre-gauge joints voor de bulkhead-frames, daar zijn de arbitraire hoeken, over te nemen van papier. alsook mijn hand-zaagsnedes mooi haaks/vlak krijgen waar nodig
  • bovenstaande in combinatie met een nr4 mooi met of zonder systainer in setje bij dictum.
  • dan nog een 7 erbij om echt ruw hout, op die lengtes (2,6 / 4 meter) met de hand te vlakken ?
De schaven, in combinatie met een lunchbox planer, zou me dat compleet maken om voor in iedergeval dit project, ruw ongeschaafd hout, op maat te krijgen?

Ook qua ruimte lijkt me dit gegeven de huidige werkplaats (Echt 1 car garage, hij past alleen indien volledig kaal en leeg, en dat is hij al poosje niet dus) redelijk ideaal. Anderzeids ben je bij dictum voor die schaven ook 600 euro kwijt, dan slijpmogelijkheden 200, mitregauge 100, lunchbox planer, 650. ook 1500 euro verder.. dan is zon record power pt 107 opeens niet zo veel duurder.. en daarvan zei ik net dat ik geen budget had (en ook niet echt de ruime, maargoed ik kan wel wat ongebruikt kastruimte opofferen/spullen weggoeien).. maarja ik kan me geld maar 1 keer uitgeven, en eigenlijk is een ECHTE vlak/vandikte wel wat je wil. zeker als je nog meer/grotere bootjes wil gaan maken, maar andersom is het setje schaven en de bijpassende (te verkrijgen) skillset ook een basisbehoeft.. .. Hier zit ik dus te twijfelen en ga ik van hot naar her en al doende wordt het budget maar opgerekt en start van het project maar uitgesteld

nu nog niet genoeg?
Ik hoopte eerst met zo'n 2k voor zowel materialen als tools aan de slag te kunnen, maar denk al te begrijpen dat ik dat beter oprek richting de 3k+, zeker daar ik voor die eerste iteratie ook 1000 tot 1500 materiaal reken (500 voor 6 sheets marine-ply rest dus ruw/bewerkt hout wat ik nog niet echt in kan schatten, moet ook nog wat epoxy en glasvezel over, lik verf tegenaan). Dat kan tot op zekere hoogte, maar dan alweer wat maandjes sparen verder, op zich is het ook een project waar ik wellicht heel het jaar me bezig ben

en nu?
Heb ik een 7 nodig om te vlakken? is dat haalbaar voor een totale beginner? Sla ik liever al dat handwerk over en meteen door naar vlak/vandikte? kan ik alles (dus ook haaks/angles) af met slechts en alleen een blokschaafje? Of toch beter het grove werk door masave te laten doen, dat is altijd goedkoper dan jezelf een vlak/vandikte bank aanpraten (is dat zo?). Wees geduldig en spaar eerst nog even door? Wat is wijsheid? Graag hoor adviezen, inzichten, ervaringen of wellicht net even die andere kijk op het geheel, of als je dat niet hebt, dan was dit gewoon een introductie: hoi :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
een lang en indrukwekkend bericht !
af en toe zet een boutenbouwer hier een draadje op
je handgereedschap is nog betaalbaar
wil je bepaalde machines (nog) niet aanschaffen, kijk dan of een collega in de omgeving die wel heeft, en voor jou tijd vrijmaakt
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Anderzeids ben je bij dictum voor die schaven ook 600 euro kwijt, dan slijpmogelijkheden 200, mitregauge 100, lunchbox planer, 650. ook 1500 euro verder..

en nu?
Heb ik een 7 nodig om te vlakken? is dat haalbaar voor een totale beginner? Sla ik liever al dat
Inderdaad een lap tekst om de vraag uit te halen, maar wel een mooie uitleg en achtergrond.

Die schaven hoeven niet zo duur te zijn hoor. Een nr. 4 en een nr. 6 of 7 kan je gebruikt voor 150€ samen krijgen, we helpen je graag de goede eruit te pikken op Marktplaats.
Slijpmogelijkheden 200€? Echt niet nodig. Daar zijn genoeg draadjes over volgeschreven hier, genoeg mensen die met 30€ aan materiaal werken.
Idem voor de mitre gauge: wat voor luxe wil je hebben? Is een goede zweihaak voor 30€ niet voldoende? (Als ik "mitre gauge" zoek vind ik geleiders voor een tafelzaag, die volgens mij niet hebt?)
Scheelt toch alweer 650€ op het budget dat jij noemt...

Met handschaven moet je inderdaad leren werken. Ruw hout op vlakken en op dikte brengen op deze lengte is nog niet zo evident. Maar je zou het hout geschaafd kunnen kopen, dat scheelt een hoop werk en verlaagt het risico op fouten.
Een setje "winding sticks" is onmisbaar. Heel eenvoudig om zelf te maken en een goede eerste oefening met je schaven.
Wat ik vooral mis is een goede zaag. Met een decoupeerzaag ga je niet zoveel plezier beleven aan het project denk ik. Ook daar zijn er prima betaalbare opties.

Met al het handgereedschap geldt dat je hoe dan ook moet leren slijpen, voor de beitels, schaven en zagen. Zelfs de duurste spullen komen lang niet altijd scherp uit de fabriek, en als dat wel het geval is, worden ze wel bot bij gebruik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het Project
Het project dat ik in gedachten heb: een 'Gary Dierking Wa'apa, 24 foot sailing Canoe'. Hier kort samengevat.. een zeil-kano met zei-wieltjes, bestaand uit 3 afzonderlijke delen van 8 voet (2m40) die los op te slaan zijn, en los te transporteren. Maar aanelkaar gebout dus een kano vormen. Bij deze een aantal 'waarom nou juist deze'
  • Mijn garage is net 4.5 meter lang, zo'n mooie canadese strip-canoe past eigenlijk niet in mijn garage (als ik daarna ook nog in mijn garagewerkplaats zou willen kunnen begeven), deze 3 stuks delen van 240 lang passen rechtop naast elkaar, en neemt zoveel ruimte waarbij ik denk dat ik dat er voor over heb.
Weet je zeker dat je een meerpersoonsboot nodig hebt. Wij hebben zelf 2 kano's, een Mad River Explorer en een Ally vouwkano - beide tandemboten (hoewel de Ally aan de korte kant is - die is feitelijk als soloboot aangeschaft), maar ik vaar eigenlijk altijd alleen. Als je in je eentje in een open kano vaart is die standaard 16 voet van een normale tandemkano echt aan de (fors) lange kant - voor een soloboot zou ik denk ik een 14-voeter aanraden - dat is 4.25 meter... 12 of 13 voet kan ook, afhankelijk van je kanoervaring.
  • is eerst bruikbaar zonder zeil, maar met zeil gezien de zijwieltjes, ideaal om samen met de dochters (4 en 6 nu) het zeilen te leren.
Ik zou zeggen een 24 voets kano is zelfs met 3 man niet fatsoenlijk te varen (zonder zeil) - zeker niet als 2 van die drie (nu) 4 en 6 zijn. Je maakt dus echt gewoon een zeilboot.
  • dan nog een 7 erbij om echt ruw hout, op die lengtes (2,6 / 4 meter) met de hand te vlakken ?
De schaven, in combinatie met een lunchbox planer, zou me dat compleet maken om voor in iedergeval dit project, ruw ongeschaafd hout, op maat te krijgen?

en nu?
Heb ik een 7 nodig om te vlakken? is dat haalbaar voor een totale beginner?
Voor de lange stukken zou ik een lunchbox - vandikte bankje aanschaffen. Kost niet veel meer dan een goeie 7 en is echt HEEL HEEL veel handiger voor de meters die jij voor die boot wilt maken.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Voor een overzicht aan kleine vlak-vandiktebanken, kijk ook eens in dit geweldige topic:
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Welkom Arjan!
Een lang en compleet verhaal, waar veel over te zeggen valt, maar één punt wil ik wel specifiek aanhalen.

Je stelt voor als optie om al het materiaal op maat geschaafd te bestellen. Ik denk dat je, zeker bij een groter project, voor veel verassingen komt te staan als je dit probeerd.

Hout is een natuurproduct met veel imperfecties en beweging. Als je alles vantevoren op maat maakt, en een paar maanden laat liggen, past niks meer. Het hout zal gaan werken en je zal sowieso stukken achteraf passend moeten gaan maken.

Met plaatmateriaal kan je nog veel dingen op maat laten maken, maar met hardhout wordt de laatste bewerking (exacte maten) vaak vlak voor de montage gedaan. Je komt daarom denk ik ook niet onder een half-degelijke selectie hand-tools uit.

Toevallig komen we uit dezelfde stad, en er zijn meer houtbewerkers hier in de regio. Als je een keertje één tool even moet lenen om een kleine bewerking te doen is dat vaak wel mogelijk. Ik herken de drang om alles vantevoren uit te denken, maar bij grotere projecten ga je altijd tegen verassingen aanlopen!
 

ArjanW82

Nieuw lid
2 jul 2012
7
0
Enschede
www.westveld.net
Die schaven hoeven niet zo duur te zijn hoor. Een nr. 4 en een nr. 6 of 7 kan je gebruikt voor 150€ samen krijgen, we helpen je graag de goede eruit te pikken op Marktplaats.
Slijpmogelijkheden 200€? Echt niet nodig.
Mjah maar dan het setje bij dictum is nieuw 339 euro, dat is welliswaar het dubbele van wat jij noemt, maar dan heb je wel nieuw en enigsinds vertrouwen de geleverde kwaliteit. Voor wat het waard is, volges de website slijpt dictum die dingen voor afleveren dus zouden wel degelijk gebruikt kunnen.. ook heb je dan dus een bloks/rebate schaaf, een 4 , en een 62 voor de shooting board. dus meer schaaf. een losse 7 erbij zit op 189 dus dan zit je op 528.. Dat is inderdaad meer dan 3keer zoveel wat jij noemt, maar dan heb je ook wel 2x zoveel schaaf. en dus zoals gezegd nieuw met 'garanties' voor zover dat bestaat

Qua slijpen, zat ik naar het deluxe pakketje van baptist te kijken, zit op 170. Dat is met die veritas honing guide (ook nog incompleet) wellicht overkill, maar die stenen los kosten 85 of met goedkoper honing guide ook 125. juist gezien in het nog moet leren is een (goeie) honing guide wel zo welkom. en ook ook om de steen vlak te houden, een diamantsteen welkom.. dan zie ik idd niet hoe het ook voor 30 euro kan anders dan een steen en probeer het maar met de hand
dem voor de mitre gauge: wat voor luxe wil je hebben? Is een goede zweihaak voor 30€ niet voldoende? (Als ik "mitre gauge" zoek vind ik geleiders voor een tafelzaag, die volgens mij niet hebt?)
Zoeentje van aliexpress, niet die 'duurdere' hongdu, maar de goedkopere wnew/drillpro zit op 90 inclusief fence, je hebt gelijk ik heb er ook nog een zweihaak bij nodig om de hoek over te nemen en de fence in te stellen. Maar daar is de bedoeling dus om op een shooting board de juiste hoek te kunnen schaven (met dus de low angle nr 62). je hebt daar toch een aanslag bij nodig dacht ik, of stel je voor de zweihaak zelf te klemmen en als aanslag te gebruiken? Hier geld vast dat het kan. maar voor 90 eu kun je het setje echt compleet maken. Zie voor referentie dan ook de shooting board van veritas. daar zit ook een veritas mitre gauge, op een plaat hout, met een metalen track. kost dan 208 euro. Dat kan ik dan met die 90 eu zelf wel maken dus

Wat ik vooral mis is een goede zaag. Met een decoupeerzaag ga je niet zoveel plezier beleven aan het project denk ik. Ook daar zijn er prima betaalbare opties.
Het was een flinke lap tekst (en ik heb het nog ingekort omdat je blijkbaar niet meer dan 10000 letter mag xD), maar in het begin stond dat ik ook een Inval/Cirkelzaag heb, dat is idd geen tafelzaag.. Helaas heb ik daar niet altijd wat aan want er zijn aardig wat rondingen in het plaatmateriaal. Watvoor andere opties zou ik nog aan moeten denken? Ook een setje japanse handzagen zag ik wel zitten, maar daar voldoen de aanwezige lidl dingetjes ook nog wel. Een lintzaag zou zeker welkom zijn, zeker voor die 8 mm strips her-zagen van dikker stock, maar daar wordt dan het budget alleen maar groter van, dus slaan we eerst nog maar over.

Voor de lange stukken zou ik een lunchbox - vandikte bankje aanschaffen. Kost niet veel meer dan een goeie 7 en is echt HEEL HEEL veel handiger voor de meters die jij voor die boot wilt maken.
Op dit moment neig ik idd naar de schaven + lunchbox-vandikte. Maar volg niet helemaal waarom de 7 niet meer nodig zou zijn. die lunchboxen zijn voor de vandikte. niet voor het vlakken. Ok ik ken het truukje waar je het te schaven stuk op een vlakke ondergrond legt, tesaemen doorvoert zodat de onderkant van de het vlakke ondergrond gecopieerd wordt.. maar dat wordt voor die 4 meter 8 mm strips nog best spannend, dat zijn 2 stukken plaat die met een maximaal 8 mm stripje aanelkaar bevestigd moeten worden. helaas ben ik voor de meerprijs van leen lunchbox + 7 (650+189) nog niet op de prijs van een vlakvandikte combi.. De dewalt 27300 alsook metabo hc260 zitten rond de 1400 en dan ga je ook naar die record power kijken.. vandaar dus ook die overweging.. Alles valt of staat met dat het me zou lukken om met die 7 te vlakken.. over 4 meter (die mogen wel als allerlaatss, de kortere stukjes eerst, danpaas de 2.6 meter, en dan pas de 4 meter, dus skillset opbouwen)
 
Laatst bewerkt:

ArjanW82

Nieuw lid
2 jul 2012
7
0
Enschede
www.westveld.net
Weet je zeker dat je een meerpersoonsboot nodig hebt. Wij hebben zelf 2 kano's, een Mad River Explorer en een Ally vouwkano - beide tandemboten (hoewel de Ally aan de korte kant is - die is feitelijk als soloboot aangeschaft), maar ik vaar eigenlijk altijd alleen. Als je in je eentje in een open kano vaart is die standaard 16 voet van een normale tandemkano echt aan de (fors) lange kant - voor een soloboot zou ik denk ik een 14-voeter aanraden - dat is 4.25 meter... 12 of 13 voet kan ook, afhankelijk van je kanoervaring.
Nouja nodig nodig.. die 'boot' is sowieso voor de leuk, het instappen in boot-bouwen (want relatief simpel), alsook instap-zeilen, het is niet dat ik hem nodig heb voor het woon-werkverkeer ofzo ;) Maar naast de kids zal ook de vrouw nog wel meegaan. En dat is het mooie van deze variant.. de losse 8 voet stukken kunnen ook zonder het middenste deel, zodat je hem dan als 16 voeter kunt monteren.. andersom is het een relatief weinig meerwerk om ook het middenstuk bij te bouwen om de 16 voeter ook als 24 voeter te kunnen gebruiken.
Overigens wou ik 2 drijvers maken waarbij de 3e dan ook optioneel is, het zou dan een trimaran worden. Een enkele losse drijver (outriger) kan ook maar hebben dan nog een extra setje dwarsbalken nodig.. Lijkt best de moeite nog

Ik zou zeggen een 24 voets kano is zelfs met 3 man niet fatsoenlijk te varen (zonder zeil) - zeker niet als 2 van die drie (nu) 4 en 6 zijn. Je maakt dus echt gewoon een zeilboot.
Heh ja had al begrepen dat ze vrij lastig te tacken (sorry engelse boeken) zijn. dat geld dan ook voor het roeien. Maar zoals gezegd, ook als 16 voeter. De focus ligt wel op het zeilen idd, maar dat neemt niet weg dat in het bouwproces hij vast voordat aan de zeil-iteratie begonnen wordt, hij op drijven getest zal worden zonder zeil.

Later als ik groot ben (lees meer ervaring,skillset, tools) zat ik wel aan zo'n canadase kano (heb ook canoecraft boek wel liggen) en/of zo'n 1 persoonskayak alla nick shade (van youtube, zijn boek heb ik (nog) niet). Dan ligt de focus meer op het kano'en zonder zei(l)wieltjes. En als we dan toch aan het dromen zijn, wie weet ooit een Wharram Cat oid.. maargoed... in meerdere opzichten leek deze wa'apa dus een goed project om mee te beginnen.


Toevallig komen we uit dezelfde stad, en er zijn meer houtbewerkers hier in de regio. Als je een keertje één tool even moet lenen om een kleine bewerking te doen is dat vaak wel mogelijk.
Dag buur, dragonheart eigenaar of gewoon een enthausiasteling of toevaligheid?, ik zit hier een park oostelijker, in de wesselerbronx ;) Maar good to know.. hoe werkt dat? is er een apart subforum voor of gewoon in een topic als deze de vraag stellen en hopen dat het gelezen wordt? los draadje openen?

Je stelt voor als optie om al het materiaal op maat geschaafd te bestellen. Ik denk dat je, zeker bij een groter project, voor veel verassingen komt te staan als je dit probeerd.
tot op zeker hoogt zijn dat dan nog halffabricaten, dus exact op maat was niet de bedoeling, maar vlak/dik breedte/hoogte wel idd.. maar wellicht voor de 8 mm strips die pas op het laatst hoeven (dwarsbalken om de kano aan de drijvers vast te maken) beter om die dan ook pas op maat te maken. Ook dat zegt dat het ideaal zou zijn om dat zelf te kunnen
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Dag buur, dragonheart eigenaar of gewoon een enthausiasteling of toevaligheid?, ik zit hier een park oostelijker, in de wesselerbronx ;) Maar good to know.. hoe werkt dat? is er een apart subforum voor of gewoon in een topic als deze de vraag stellen en hopen dat het gelezen wordt? los draadje openen?
Ik ben nog op zoek naar een koophuis, momenteel huur ik.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of daar een los draadje voor is, zal vast hier wel ergens rondzweven. Een eigen onderwerp openen tegen de tijd dat het nodig is kan altijd (waarschijnlijk in het 'marktplein')

tot op zeker hoogt zijn dat dan nog halffabricaten, dus exact op maat was niet de bedoeling, maar vlak/dik breedte/hoogte wel idd.. maar wellicht voor de 8 mm strips die pas op het laatst hoeven (dwarsbalken om de kano aan de drijvers vast te maken) beter om die dan ook pas op maat te maken. Ook dat zegt dat het ideaal zou zijn om dat zelf te kunnen
Hardhout is wat bewerkelijker dan plaatmateriaal, dus materiaal op exacte maten laten vlakken gaat wat minder goed werken.
Ook is het verstandig om materiaal eerst een tijd te laten acclimatiseren voordat je ze gaat bewerken, dat doe je het liefste in je eigen werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.