oefening vorm: een schaal uit esdoorn 'haard' hout (want oeh, die was er slechter aan toe dan ik eerst dacht).

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
De vorm van m'n draaiwerk is/was iets waar ik nogal mee worstel(de?). Dus mezelf een boek kado gedaan "Woodturning Design", geschreven door Derek Hayes.
Verhelderend.....:unsure:....dus met de vers opgedane inzichten aan het oefenen geslagen.
De eerste pogingen waren niet zo succesvol, maar goed: daarvoor moet je ook oefenen. Ik had nog een stuk esdoorn liggen waarvan ik dacht dat het nog in een redelijke staat was....dat viel een beetje tegen.
Maar goed, ik wil het resultaat toch wel even tonen want ik was daar best blij mee: veel ging namelijk goed:p.
DSC_0106.jpg
De bovenrand tot de knik is pakweg 5-6mm dik, naar de bodem toe wordt ie dan dikker. De bodem is ca. 15mm dik.
DSC_0107.jpg
Van bovenaf gezien.
DSC_0108.jpg
En van onderen. Met name aan de buitenste groefjes kun je zien hoe slecht het hout was. Als je er recht tegenaan kijkt is het wel strak, maar onder een hoek (zoals de foto is gemaakt) lijkt het een dikke groef op sommige punten. Enfin, daar staat ie op, dus gevalletje van "jammer dan".
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Aeolos

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Hallo Ed,

Ik vind het best mooi geworden, ik zou alleen de hoek iets hoger hebben gelegd maar dat kan vertekening zijn. Verder wordt wel eens aangeraden om de bovenrand iets dikker te houden dan de wand, dus dat is wat ik meestal probeer.

NB bij voordraaien is het - zegt David Ellsworth - van belang om boven voldoende massa te hebben anders droogt het veel sneller dan de onderkant waardoor ongewenste spanning en scheuren ontstaan bij het drogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Hans,
Tsja, je draait eerst alles weg wat heeeeel slecht is en dan komt zo deze vorm er uit. In deze schaal heb ik ook geprobeerd om een consistente dunne wand te draaien en ook dat is wonderwel heel goed gegaan (zonder er door heen te gaan dus :p). Dit stammetje was gortedroog en het was een experimentje. Ik ben nog zoekende, maar ik geloof de juiste richting wel ongeveer gevonden te hebben. Dank voor het compliment en de tip.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik vind het best een leuk schaaltje geworden.
Heeft ook wel een mooie tekening.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.