octogonaal dak maken met apex

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
Ik wil een octogonaal dak maken met een apex (=middenblok, zoals op de afbeelding, bijgevoegd). Ik denk dat ik de 8 balken (58x150 mm) op een richel van ca 5 cm wil laten rusten en bevestigen. Heeft iemand tips hoe dit handig aan te pakken en is dit stevig genoeg voor een dak zoals bedoeld?
Ik hoor graag

Vr.gr.
Peter Laan

Bijlagen

• achthoek dak houtskelet.jpg
    achthoek dak houtskelet.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 63

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik wil een octogonaal dak maken met een apex (=middenblok, zoals op de afbeelding, bijgevoegd). Ik denk dat ik de 8 balken (58x150 mm) op een richel van ca 5 cm wil laten rusten en bevestigen. Heeft iemand tips hoe dit handig aan te pakken en is dit stevig genoeg voor een dak zoals bedoeld?
Ik hoor graag

Vr.gr.
Peter Laan
Het hart is puur op druk belast. De trekring vraagt meer aandacht.

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
Dank voor je antwoord. Ik begrijp dat het middenblok op drukkracht wordt belast, als het ware vallen de dakspanten in de richel als een soort van 'sluitsteen'. Maar hoe los ik de trekkracht op? Ik wil het middenblok (lengte 30 cm) maken van Douglasbalken met een totale diameter van ca 24 cm. Aan de bovenkant haal ik er dan rondom 5 cm uit om de dakspanten op het onderste deel van het middenblok te laten rusten en zet de spanten vast met een constructieschroef. Zo lijkt het me ook gedaan op de foto die ik heb meegestuurd. Is dit stevig genoeg of zie ik iets over het hoofd wat die trekkracht betreft?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling: wat komt er bovenop die octopus ?
maw welk gewicht gaat die per m² moeten dragen ?

voor de esthetica . . . ik heb reeds zo'n spinnenkop en -poten geplaatst, maar die dwars- & middenbalken waren er niet bij
die kwamen bovenop het 'plafond'
weggestopt in de isolatie

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik hoor graag

Vr.gr.
Peter Laan
De kracht in de nok werkt door de druk omhoog. Een richel voor oplegging is daarom niet nodig. Eerder andersom :)als referentie. De trekring kun je uit een liggende en een staande balk maken zodat je een L krijgt. Op de verbindingen maak je klossen voor de trekkrachten. De ribben leg je aan de binnenkant van de L op.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
De kracht in de nok werkt door de druk omhoog. Een richel voor oplegging is daarom niet nodig. Eerder andersom :)als referentie. De trekring kun je uit een liggende en een staande balk maken zodat je een L krijgt. Op de verbindingen maak je klossen voor de trekkrachten. De ribben leg je aan de binnenkant van de L op.
de terminologie is mij niet volledig duidelijk
waarmee is niet bedoel dat ze niet ter zake is
ik wacht op cijfers van @Peter Laan

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
Boven op de dakspanten komen dan underlayment platen en shintels als dakbedekking; het is dus allemaal niet zo zwaar. De diameter van het terras is 5 m totaal. Ik maak het dak onder een hoek van 30 graden. De basis met leggers staat al, zie foto.
Ik begrijp van boktor026 dat hij een trekring voorstelt als een L. Ik zie dat nog niet zo voor me; waar liggen de dakspanten dan op? en waar maak je ze vast? Is het mogelijk om dat in een tekeningetje te zetten? Zou me ontzettend helpen!

Bijlagen

• IMG_5630.jpg
    IMG_5630.jpg
    200,6 KB · Weergaven: 43

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
en voor ZotvanHout nog even: de dakspanten zijn ca 3 m, met een overstek die er nog bij komt van 4 cm. De dakhoek is 30 graden.

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
ALs je de foto van het dak dat ik wil maken bekijkt, is mijn vraag eigenlijk: hoe ziet dat middenblok er uit waar alle spanten samenkomen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
ALs je de foto van het dak dat ik wil maken bekijkt, is mijn vraag eigenlijk: hoe ziet dat middenblok er uit waar alle spanten samenkomen ?
als dat jouw enige vraag en zorg is . . . gewoon een blok hout met even veel hoeken als er spanten zijn

meer technisch: ik heb die uit lagen mpx van 18 mm gemaakt - begonnen met vierkante plakken - het middelpunt daarvan op een karoesel geprikt - daarop telkens 45° gedraaid (1 nagel in elke plak in 1 van de 8 gaten in de mal steken) - telkens de afkortzaag neer laten komen - lijmen, op mekaar leggen, schroeven - schuren na het harden van lijm

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
Dank voor antwoorden weer. Is een opzet als in bijgaande tekening wat jullie bedoelen? Kan dat zo?

Bijlagen

• IMG_5644.JPG
    IMG_5644.JPG
    86,5 KB · Weergaven: 41

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
Dank voor antwoorden weer. Is een opzet als in bijgaande tekening wat jullie bedoelen? Kan dat zo?
dit kan
is dan vooral een esthetische beslissing

mijns inziens kan het eenvoudiger

die klossen netjes zagen + plaatsen is een opdracht op zich
zaag de spanten in de juiste hoek af, waardoor je geen klosssen nodig hebt
je kan dan door de bovenkant van de spanten schroeven zetten

het middenblok hoeft niet anders te zijn dan een cilinder met een horizontale doorsnede in de vorm van een 8-hoek
elke zijde is zo breed als de dikte van een spant
ik stel voor dat je de horizontale doorsnede van zo'n 8-hoek tekent
begrijp je niet hoe die uit mpx-platen te maken, dan leg ik het in detail uit
die mpx werkt niet meer
een massieve blok ?
om die te maken zal je alles uit de kast moeten halen

1659860047939.png

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
321
119
Eemnes
Als je op gazebo zoekt is er best het 1 en ander te vinden.
is willekeurige tekening en omschrijving van het maken van prieeltje. Zowel in inch als metrisch.
Hier gebruiken ze als ‘apex’ gewoon een stuk massief 8 kantig hout. Zoals hierboven ook al is gezegd.
Op jouw foto lijkt mij dat de balken koud tegen de apex zitten, je kunt idd er een rand boven laten staan zodat de liggers niet omhoogschuiven en je tijdens de bouw makkelijk alles gelijk hebt liggen.
Ik denk dat @Boktor026 bedoelt dat je staanders naar buiten worden geduwd door het dak, deze kracht wordt vaak opgevangen door een trekbalk. Maar daar weet ik niet het fijne van.

• Leuk
Waarderingen: vandikte

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik
Als je op gazebo zoekt is er best het 1 en ander te vinden.
is willekeurige tekening en omschrijving van het maken van prieeltje. Zowel in inch als metrisch.
Hier gebruiken ze als ‘apex’ gewoon een stuk massief 8 kantig hout. Zoals hierboven ook al is gezegd.
Op jouw foto lijkt mij dat de balken koud tegen de apex zitten, je kunt idd er een rand boven laten staan zodat de liggers niet omhoogschuiven en je tijdens de bouw makkelijk alles gelijk hebt liggen.
Ik denk dat @Boktor026 bedoelt dat je staanders naar buiten worden geduwd door het dak, deze kracht wordt vaak opgevangen door een trekbalk. Maar daar weet ik niet het fijne van.
maak wel een schets van het onderdetail

• Leuk
Waarderingen: vandikte

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
16
0
Olst
Dank voor jullie hulp, ik heb er veel aan. De gazebo site die @joostkok noemt is nuttig en ga ik eens goed bekijken want is een goede handleiding. De bijlage van @Boktor026 zit er bij en ga ik bestuderen. Ik begrijp daarin toch niet goed wat je met de 'trekring' bedoelt. Ik snap dat er trekkracht (bv. door dwarsbalken van dakspant naar dakspant te plaatsen) nodig is om er voor te zorgen dat er stabiliteit in het geheel komt en de palen niet naar buiten worden gedrukt. Ook is de vraag of ik kan volstaan met een apex/middenblok of dat ik toch een legger boven op de apex moet maken. Ik heb een soort van template gemaakt van een Douglas blok 150x150 mm en een spant van 150x58 mm)
En @ZotVanHout, ik ben geinteresseerd om de techniek te kennen van het maken van mpx, maar ik heb de massieve Douglas stukken al in huis, dus ja...

Bijlagen

• IMG_5650.JPG
    IMG_5650.JPG
    104,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5651.JPG
    IMG_5651.JPG
    87,8 KB · Weergaven: 14

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.