Nut van cycloon bij grote afzuiger

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.508
556
Etten-Leur
Hallo, ik gebruik sinds jaar en dag een felder afzuiger af16 met één zak en één microfilter, dus krullen en stof komen samen in een grote zak. Modernere afzuigers (Laguna, Oneida, Harvey) hebben vaak een cycloon en soms wordt stof en krullen apart afgevangen. Ik vroeg me af wat daar het voordeel van is, zo’n cycloon voor het stof/krullen afzuigen zelf. Als je toepassing hebt voor krullen of stof apart snap ik het maar anders? Nb de vraag is niet bedoeld voor kleine bouwstofzuigers met papieren zak of cassettes. Groeten, Hans

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.539
3.871
Je filter blijft schoner, maar die winst verlies je weer door de weerstand van de cycloon. Zo'n cycloon afzuiger zit wel veel meer marge op. Maar daar heb je als gebruiker weer niets aan. Een cycloon neemt meestal wat meer ruimte in.

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.508
556
Etten-Leur
Je filter blijft schoner, maar die winst verlies je weer door de weerstand van de cycloon. Zo'n cycloon afzuiger zit wel veel meer marge op. Maar daar heb je als gebruiker weer niets aan. Een cycloon neemt meestal wat meer ruimte in.
Merci, Dus naar jouw mening is het nut voor de gebruiker beperkt zeg maar. Dat sluit aan bij mijn onderbuikgevoel, toch benieuwd of er andere gedachten over zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.539
3.871
Bij de kleine stofzuigers hoef je minder stofzakken te kopen. Maar die betaald bij mij de klant. Dus ik ga niet met zo'n extra vat lopen slepen. Een cycloon is wel fijn bij het gebruik van een muurzaag, of gips schuren.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.539
3.871
Dan mag je vermoedelijk ook alleen met echt schoon hout werken. Geen pulpplaat, hout met verf, trespa, Dan moet je dus elke keer wisselen.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

jorisvh

Post veel
Voor mij is een groot voordeel van een cycloon dat je het gros van krullen en stof afvangt in een vat vòòr de blower, waar onderdruk heerst. Als daar een lek is, zuig je “valse lucht” aan, geen groot probleem.
Met een afzuiger zonder cycloon gebeurt dat in een zak nà de blower, waar overdruk heerst. Als daar een lek is, blaas je continu stof je werkplaats in.
Mijn ervaring is dat snel kunnen legen en lekvrij afsluiten niet goed samen gaan.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983 en thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.