Notenhouten plank maken voor waskom

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Hoi allemaal


Ik wil een plankje maken voor onder een waskom in onze wc's (bij wijze van fonteintje). De waskom is binnen, de kraan komt straks uit de muur en de keuze voor het hout is gemaakt: notenhout.
Dit is aan mij en willempie verkocht als zijnde notenhout maar het is wat harder en brosser. Ik heb nog een paar stukken staan van 55x600x200 mm ofzo.

Ontwerpidee:
Nu wil ik een wiskundige balk maken met 5 zijden en open onderkant. Ik vind de dikte van 55mm te plomp en denk dat ik voor 35mm oid wil gaan qua houtdikte.
Ik wil dat de houtnerf aan de voorkant mooi parallel loopt met die van de bovenkant, de zijkanten vind ik minder interessant. Zo ziet de grote versie eruit (voor in de badkamer) bij de fabrikant:

1661680279930.png

Ik zit alleen een beetje te dubben met hoe dit slim te doen qua hout, zowel qua meubel als met de interactie tussen kom en hout. De afwerking wordt een paar lagen osmo. Ik twijfel ook nog of ik een kleine verdiepte cirkel wil frezen voor een zeeppompje oid. Denk het niet.

Hout
Ik denk dat ik sowieso het hout netjes moet verzagen in latjes, en die om en om omdraaien zodat de boel veel minder gaat werken. Dit heb ik wel onder de knie.
Hier na wil ik de voorkant onder een verstekje aan het 'bovenblad' monteren, net als de achterkant. Daarna de zijkanten hier strak tussen zetten en klaar.
De achterkant is optisch niet zo boeiend maar ik wil hier 3 gaten (1 links, 1 rechts, 1 midden) in verschillende hoogtes in maken waar de boel met een bout/keilbout/pluggen + carosseriering de muur in kan (keuze aan de aannemer).

Voor wat betreft de kom
Allereerst, de kraan komt uit de muur dus ik hoef hier weinig rekening mee te houden in mijn houtwerk. Ik twijfel hoe ik de waskom (keramiek) in de plank moet integreren.

Plan 1:
Ik kan een cirkel 0.5 (exacte diepte ntb) cm diep uit frezen aan de bovenkant, en in het midden van de cirkel een gat voor de afvoer moet maken. Hierbij steunt de waskom aan zijn onderkant op hout. Nadeel is wel dat de diepte/breedte echt goed moet kloppen omdat je anders een naad houdt. Voordeel is wel dat de bodem afsteunt op het hout.
Zet je de waskom koud op het hout dan vind ik dat ook niet zo mooi (zoals hierboven).

Plan 2:
Ik kan natuurlijk ook gewoon een gat door en door in het hout maken. Cirkel-hulpstop op de decoupeerzaag, pendelstand uit en rustig zagen. Eveentueel even nalopen met bovenfrees met geleidertje of gewoon schuurpapiertje. Daarna de hoek van gat en bovenblad met een heel klein radiusje op de bovenfrees afwerken. Waskom erin zetten en zodra hij netjes horizontaal ligt vastzetten. Siphon eronder en klaar.
Voor mijn gevoel is dit mooier (je kunt zelf kiezen hoe diep de kom in het blad ligt door de opening te vergroten) maar doordat je de kom echt opsluit in het hout (en de krachten op de zijkant van de kom komen) wel iets riskanter.
Qua gewicht van het water zal het allemaal meevallen, het is en blijft een fonteintje op de wc... het gaat mij vooral om de krachten vanuit het hout.



Hebben jullie advies voor mij? :)


Qua relevant gereedschap, ik heb:

afkortzaag, decoupeerzaag, invalzaag, lichte bovenfrees, domino, goede schaven. Beroerde VVD+tafelcirkelzaag (die mijd ik dus ook liever, zeker met dit brosse hout).
Als ik iets bij moet kopen is dat niet zo'n probleem verder.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Wat is een wiskundige balk?
Ik wilde daarmee enigszins gekunsteld het onderscheid maken met een houten balk.


Klinkt als een plan:), wel erg goed waterdicht afwerken, noten houd(t) niet van water...

Osmo. Meerlaags . Als alternatief wellicht skylt. Dank voor de tip, ik ga het sowieso in de gaten houden.
Hoe zou jij die kom doen? Of overdenk ik het teveel?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Hoe zit het met de afvoer en sifon? Of de foto is die niet zichtbaar, maar die moet toch ergens zitten. Als het niet stoort dat die niet zichtbaar is, geen probleem. Wil je die wel uit het zicht houden zal je toch voldoende hoogte moeten aanhouden aan de voorkant.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Hoe zit het met de afvoer en sifon? Of de foto is die niet zichtbaar, maar die moet toch ergens zitten. Als het niet stoort dat die niet zichtbaar is, geen probleem. Wil je die wel uit het zicht houden zal je toch voldoende hoogte moeten aanhouden aan de voorkant.
We accepteren dat die zichtbaar zijn. Komt een kleine siphon onder, bij de meeste exemplaren in de winkel die we mooi vonden zie je die sifon iets uitsteken.

Als het toch echt niet bevalt kan ik altijd nog wat aanpassen denk ik.


We zijn op dit idee gekomen doordat de keukenboer ons zo'n setje van kom+plank liet zien en we toch dachten "oh dat kan ik zelf ook" . Nou ja ik dacht het en mijn vriendin zei het.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.578
Gaanderen
Je kunt er een douchebak syphon onder monteren. Moet je wel even kijken of het 11/4 of 11/2 is. Er zijn verloopringen. Ook moet je kijken of je dan wel uitkomt in de muur. Ook heb je dan geen overloop. Daar moet je wel rekening mee houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Je kunt er een douchebak syphon onder monteren. Moet je wel even kijken of het 11/4 of 11/2 is. Er zijn verloopringen. Ook moet je kijken of je dan wel uitkomt in de muur. Ook heb je dan geen overloop. Daar moet je wel rekening mee houden.
Dat is wel een goed idee. Hebben alleen de minisiphons al besteld, ach ja. Desalniettemin dank voor de tip.

Zouden jullie het gat in de plank door en door maken of alleen een 1cm diepe cirkel uitfrezen? Ik neig naar dat laatste, dan valt de kom (die in feite een halve bol is) gewoon netjes in het gat. De exacte diepte waarmee de bol in het gat valt is niet zo spannend. Door de straal van het gat aan te passen kun je dit natuurlijk bepalen.

Met een paar lagen osmo denk ik niet dat de boel nog enorm gaat werken, maar dat is wel mijn overweging het hier even neer te zetten. Kan ik dit doen (bij werken komen er horizontale krachten op de wand van de waskom) of liever niet?
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Zo ik heb een mooie dikke balk verzaagd, haaks geschaafd en weer verlijmd.
WhatsApp Image 2022-09-11 at 22.02.42.jpeg
En ook even natgemaakt voor het echte kleurgevoel.






WhatsApp Image 2022-09-11 at 22.03.32.jpeg
(het voorste randje gaat ervanaf ;) )


Hier ga ik van de week een rechthoek uit zagen van 40x20cm, wat het plankje gaat worden. Enige waar ik wel tegenaanliep is dat ik het hout op sommige plekken gewoon niet goed gladgeschaafd kreeg. Ik heb een nr4, nr7 (beide met kleine opening) een 62 en een blokschaafje geprobeerd. De 62 deed het het beste, maar toen ik bijna klaar was trok ik weer een hele groen van 2mm en 1mm dik open.
Heel voorzichtig met de nr4 leek ook te werken, maar van het ene op het andere moment trekt ook die weer hapjes/groeven. Dit wordt lastiger gemaakt doordat de plankjes om en om verlijmd zijn, plankje1 schaaf je dan met de nerf mee, plankje2 ertegenin.... iemand nog goede tips? Spullen zijn geslepen en gewet, overal minimale afname.


Heb uiteindelijk de schuurmachines maar tevoorschijn gehaald. Op een paar plekjes na het is het keurig geworden.

Van de week de lange zijde 45 graden verstek zagen en het afgezaagde deel er haaks op monteren. Of een nieuw stukje hout, even kijken wat gaat werken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Check ,dat heb ik ook nog overwogen. Gezien het oppervlak en de hoeveelheid die eraf moest toen maar voor de rotex en vlakschuurmachine gekozen. Dank voor de tip, volgende keer ff in de gaten houten.


Ik voorzie nu:

1: Monteren rand lange zijde (verstek)
2: Bouwen randjes korte zijde (het liefst maak ik iets van kopshout zodat het echt lijkt als of ik allemaal balkjes heb gebruikt)
3: Frezen cirkel voor waskom. Al dan niet door en door.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Wat ik begreep is dat dit beter kan worden met een back bevel. Dus bijv een no. 4 met 25 primaire hoek, een 20 back bevel. En een zeer kleine mondopening. Maar het blijft lastig...
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb zowel een kleine als grote variant hiervan gemaakt. Mijn hout was dunner, ik denk maar 20 mm. Ik heb gekozen om het op te dikken door een rand van 2 cm af te zagen en 'om te klappen' hierdoor krijg je een mooie dikke rand met een 'spiegel' erin. Dit heb ik ook met de zijkanten gedaan. Een stuk eenvoudiger te maken dan 45 graden en toch erg mooi. Afwerking heb ik gedaan met Skylt, drie lagen. Dat ziet er na 2 jaar nog goed uit.

Zie ook mijn website voor meer foto's.

150075288_269092954629991_6374726852405962318_n_17896316950809382.jpg
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Wat ik begreep is dat dit beter kan worden met een back bevel. Dus bijv een no. 4 met 25 primaire hoek, een 20 back bevel. En een zeer kleine mondopening. Maar het blijft lastig...
Volgende keer eens proberen, dank voor de tip.



Ik heb zowel een kleine als grote variant hiervan gemaakt. Mijn hout was dunner, ik denk maar 20 mm. Ik heb gekozen om het op te dikken door een rand van 2 cm af te zagen en 'om te klappen' hierdoor krijg je een mooie dikke rand met een 'spiegel' erin. Dit heb ik ook met de zijkanten gedaan. Een stuk eenvoudiger te maken dan 45 graden en toch erg mooi. Afwerking heb ik gedaan met Skylt, drie lagen. Dat ziet er na 2 jaar nog goed uit.

Zie ook mijn website voor meer foto's.

150075288_269092954629991_6374726852405962318_n_17896316950809382.jpg
Slim. Ik wilde de 45gr truc doen om de nerf door te laten lopen, maar dat goed strak krijgen is wel pittig. Ik denk dat ik die nerf die doorloopt loslaat en inderdaad gewoon op jouw manier opdik. Makkelijker. Ik denk dat ik hem eerst verlijm en dan de zijkant in 1x (wel meerdere zaagbewegingen) schoonzaag en daarna schaaf/schraap/schuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.