Notenhout boomstammen

Mark77

Nieuw lid
21 feb 2022
4
0
Dalfsen
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik een vraag heb over het bewerken van notenhout.
Ik heb een notenboom in mijn tuin die gekapt gaat worden.
Nu lijkt het me leuk om eens te gaan proberen om hiervan een bank te maken van zeg zo'n 2 mtr lang als stam. Dus zeg maar de stam over de lengte aan de bovenkant zagen dat je een zitgedeelte krijgt en van de onderkant poten uitzagen aan de hoeken en midden wat weg halen.
Hoelang zou zo'n stam moeten drogen of moet ik juist direct in vorm gaan zagen en dan daarna drogen en schuren tot het mooi glad is?
De stam is zo'n 50-60 cm in omtrek.
Ik ben benieuwd of jullie tips hebben als ervaren houtbewerkers. Bedankt alvast!
 

Mark77

Nieuw lid
21 feb 2022
4
0
Dalfsen
Ok bedankt voor de reactie. 1cm per jaar klinkt dan als onbegonnen werk voor mijn idee bij zo'n grote stam? Moet ik juist direct al in ruwe vorm zagen of pas als het droog hout is? Ik stuur een foto van mijn idee mee
 

Bijlagen

  • 8a72674c34fde7ac37ef40710e49fc13.jpg
    8a72674c34fde7ac37ef40710e49fc13.jpg
    92 KB · Weergaven: 23

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
die droogtijd geldt wanneer je een stam in planken zaagt die je winddroog en nadien kamerdroog wil krijgen om te verwerken
jouw doel is anders, en vergt minder secuur werk
voor dat model op de foto zaag je de stam nat door
probeer om een helling op het zitgedeelte te krijgen, zodat het regenwater er niet op blijft staan
1 cm / mt volstaat
noten is niet erg duurzaam
maar beter het hout hergebruiken dan er stoofhout van maken
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Mooi ontwerp, zeker als je dat van een eigen boom zou kunnen maken zou dat erg gaaf zijn.
Waar wil je de bank plaatsen? Binnen of (al dan niet beschut) buiten? Want dat maakt wel wat uit voor hoe droog het moet zijn om goed te verwerken.
En ook of je accepteert dat er scheuren in komen door te snelle droging.

Bij gezaagd hout wordt inderdaad 1 cm per kant gerekend als droogtijd, als het buiten op een droge plaats ligt waar wel wind bij kan (onder een afdak bijvoorbeeld). Een plank van 4 cm is dus in 2 jaar winddroog (18% vocht), deze moet daarna nog in een onverwarmde binnenruimte en later licht verwarmd nadrogen om binnenshuis verwarmd te kunnen gebruiken.
Bij een boomstam duurt dat logischerwijs veel langer.

Ik zou deze inderdaad ook vers al ruw op vorm zagen. Dan maak je er dus eigenlijk een plank van een cm of 10 (?) dikte van. Alles wat er al vanaf is, hoeft niet meer mee te drogen en verhindert niet dat het vocht uit het centrum van de stam kan trekken...
Al moet je er jezelf wel van bewust zijn dat er wat scheuren in kunnen komen, zeker op de kopse kanten en in de poten, en dat de bovenkant van de "plank" bol kan komen te staan.

Wil je de bank buiten laten staan (of onder een afdak, dus in ieder geval niet binnenshuis) dan droogt hij tijdens het gebruik vanzelf, alleen moet je 'm dan nu (nog) niet afwerken met lak of olie, zodat het vocht er nog wel uit kan. Voor binnenshuis zou ik 'm na het zagen (maar voor het definitief in vorm schaven en schuren) wel laten drogen.


P.s. Heb je al een idee hoe je de stam gaat zagen tot bank? Want dit ga je niet ff met een handzaagje redden vrees ik...
Ik zou er zelf de kettingzaag met alaskan mill voor pakken, maar ik heb genoeg ervaring met kettingzagen + heb hier een zware kettingzaag staan om dat te doen. We weten niet wat jij aan ervaring/gereedschap hebt om de klus te klaren. Want zonder voldoende ervaring met een kettingzaag is het moeilijk om het netjes (ook evenwijdig) te krijgen, maar zeker ook erg gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.439
693
Emst
Zoek een mobiele zagerij op en laat hem in de lengte doorzagen, is netjes en recht.
Maak hem zoals je in gedachte heb en zet hem buiten onder een afdak op het terras b.v.
na een jaar zet je hem in het voorjaar binnen, je kan hem dan mooi glad schuren.

Plan 2 laat de stam zagen door een zagerij en breng hem dan naar een drogerij.
 

Mark77

Nieuw lid
21 feb 2022
4
0
Dalfsen
Bedankt voor jullie waardevolle reacties! Ik heb geen ervaring met houtbewerking. Ik vind het gewoon zonde om alles tot stookhout te hakken zonder wat te proberen.
Ik heb een goede stihl kettingzaag, maar snap jullie punt qua veiligheid en recht zagen. Al vind ik het niet erg om een wat robuuste bank te hebben die niet helemaal strak is. Ik wil hem in de tuin zetten onder het afdak. Dan zal hij vanzelf wel drogen en wat scheuren is niet erg. Wordt vervolgd! Thanks!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.