*noobvraag* standaard maten voor potscharnier?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik ben een kastje uit multiplex berk aan het maken. Er komen twee kleine inliggende deurtjes in.
Nu heb ik dit nooit eerder gedaan, maar wil ik het graag leren.

Ik heb vrij goedkope scharnieren gekocht (deze) omdat:
- het de eerste keer is dat ik dit doe
- het kastje 'maar' in de slaapkamer komt te staan
- het deurtje niet heel vaak 'gebruikt' zal worden

Van de duurdere Blum scharnieren vind je online hele handleidingen met maten.
Van deze scharnier kan ik dat niet terugvinden.

Daarom mijn vraag: bestaan er 'standaard' maten/afmetingen om zo'n scharnier te plaatsen? Zowel voor het 35mm gat in het deurpaneel als het plaatje in de wand...
De online teken of boormallen die ik vind, zijn meestal enkel voor opliggende deuren. En daarnaast weet ik niet of dat ook 'universeel' is of merk-specifiek?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik ben een kastje uit multiplex berk aan het maken. Er komen twee kleine inliggende deurtjes in.
Nu heb ik dit nooit eerder gedaan, maar wil ik het graag leren.

Ik heb vrij goedkope scharnieren gekocht (deze) omdat:
- het de eerste keer is dat ik dit doe
- het kastje 'maar' in de slaapkamer komt te staan
- het deurtje niet heel vaak 'gebruikt' zal worden

Van de duurdere Blum scharnieren vind je online hele handleidingen met maten.
Van deze scharnier kan ik dat niet terugvinden.

Daarom mijn vraag: bestaan er 'standaard' maten/afmetingen om zo'n scharnier te plaatsen? Zowel voor het 35mm gat in het deurpaneel als het plaatje in de wand...
De online teken of boormallen die ik vind, zijn meestal enkel voor opliggende deuren. En daarnaast weet ik niet of dat ook 'universeel' is of merk-specifiek?

Alvast bedankt voor de hulp!
Over het algemeen zijn de maten voor potscharnieren wel aan een bepaalde standaard gebonden. Het potgat is doorgaans 35 mm dik. De diepte zal zo rond de 14 mm liggen.

Voor opliggende fronten kun je er zeker van zijn dat de gatenrijen voor je kruismontageplaatjes in je kast (corpus) op 37 mm diepte liggen.

Voor inliggende scharnieren scharnieren gaat die vlieger natuurlijk niet op. Hier is je dikte van je front een bepalende factor, maar ook of je je front exact gelijk wil hebben aan je corpus of dat je bijv. 1 mm naar binnen wil laten vallen.

Mijn advies is om een test te maken. De diepte zal 37 mm zijn + de dikte van je front (18mm ??) + 2 mm tussenruimte tussen corpus en front + evt. 1 mm diepere ligging = 58 mm.

Ik zou gaan voor een test op 60 mm, aangezien je potscharnieren voldoende verstelbaar zijn. Kom je niet uit, dan kun je een tweede test doen op 58 mm.

Succes en - belangrijk - laat weten hoe het gegaan is !
 
  • Leuk
Waarderingen: deftone82

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Of rand deur tot rand van boorgat?
tussen 3 & 7 mm vermoed ik
zijn je scharnieren niet nastelbaar, dan kan je niet anders dan een proefstuk maken
dit is een recent draadje over scharnieren
 
  • Leuk
Waarderingen: deftone82

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
en afstand center boorgat tot rand deur? Of rand deur tot rand van boorgat?
Eenvoudige en logische vraag, maar ook hier volstaat een antwoord met één getal niet.

Ikzelf gebruik eigenlijk alleen maar Blum scharnieren. Ik kan me voorstellen dat het in millimeters per merk iets zal verschillen.

Maar het principe zal voor alle merken hetzelfde zijn : hoeveel mm komt je front naar binnen toe (voeg). Voorbeeld : je opliggende front valt precies in lijn met je zijwand : je voeg is dan 0 mm. Plaats je je front iets zijwaards dan krijg je een voeg. In de praktijk is die zo'n 2 a 3 mm (zijwand) of zo'n 1,5 mm (tussenwand). De grootte van je voeg is dus bepalend voor je de hartmaat van je scharnierpot.

Welkom in de wondere wereld van de interieurbouw : "Als het makkelijk zou zijn zou iedereen het doen en was het niet cool...". ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: deftone82

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Je foto's zijn niet zichtbaar. Het lijkt dat je foto's op een server buiten dit forum staan?
Zou je die via de forumsoftware willen uploaden ipv van een externe site?
Dus via deze knop en dan direct uploaden dooor de foto naar het vak te slepen of erin te klikken en dan de foto te selecteren, en niet vanaf een link.
afbeeldinginvoegen.png
Dan is het in de toekomst ook niet afhankelijk van deze externe bron of de foto's bij het bericht blijven staan. En aangezien veel topics later ook als naslagwerk gebruikt worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.