noice canceling ook geschikt als gehoor bescherming?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
70
Een dergelijke koptelefoon cancelt geluid van buiten. Is een dergelijke functie geschikt voor in de werkplaats? Of is werkplaats/ gereedschap geluid daarvoor te specifiek?
Nog even los van de geluidslek die ontstaat doordat ik een bril draag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik heb geen verstand van noise canceling, maar ik heb geen problemen met het dragen van een bril en de geluiddemping van mijn koptelefoon.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Er zijn noise cancelling koptelefoons die geschikt zijn voor de werkplaats. Ik klus zelf wel is met gewone noise cancelling koptelefoon. Werkt redelijk maar soms heb je wel te weinig demping en het is wat breekbaardaar dan de werkplaats uitvoering.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
noise cancelling
De vraag is, wat voor noise canceling? Aktief of passief?

Bij de laatste wordt het oor gewoon heel goed van de omgeving afgesloten. Die dikke koptelefoons, of in-ears voor DJ's en artiesten (in ear monitors, o.a. Shure SE215 Pro tot 37dB demping ). Wil je meer dan kom je in de vliegdekschepen hoek terecht ;)

Bij aktief wordt het geluid met een microfoon opgevangen en "geneutraliseerd" door anti-geluid. Het zelfde geluid in tegenfase. Hier kan wat in gefilterd worden zodat stemmen wel door komen.

Stemmen die wel doorkomen kan ook met passieve middelen, denk aan de in-ears voor motorrijders die specifiek tegen windgeruis werken maar wel verstaanbare stem doorlaten.

Aktieve canceling vind ik zelf niet prettig. Het werkt niet altijd en de koptelefoon of in ears op zich laten wel veel geluid door als de elektronica het niet (goed) doet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik de Isotunes al een aantal jaar. Die bevallen erg goed. Eerst eentje met een draad achterlangs de nek, nu de draadloze (die met draad is te koop). Ik zou nooit een gewone koptelefoon met noisecancelling gebruiken als gehoorbescherming, alleen degene die daarvoor bedoeld zijn.
 

StefanV

Actieve deelnemer
Dat Festool setje heb ik goeie ervaringen mee. Ze zitten comfortabel, dempen het geluid goed en met de spraakmodus aan is de omgeving ook goed te horen, wat is handig is als je met meerdere mensen werkt of de omgeving wil kunnen blijven horen.

Zijn redelijk vergelijkbaar met de isotunes draadloze dopjes
 

jorisvh

Post veel
als gehoorbescherming zou ik zeker niet enkel op antigeluid rekenen, hoogstens als aanvulling op passieve oorkappen.
ANC werkt niet even goed voor alle frequenties (de mini speakertjes kunnen bvb geen lage tonen genereren), voor alle types geluid (quasi-stationair geluid zoals een motor lukt beter dan transient geluid zoals een klap, knal, …). dat geeft m.i. geen garantie op X dB reductie.
om veilig te zitten kom je wellicht snel bij dingen die piloten van props en turboprops gebruiken en die zijn wellicht prijzig.

sommige oorkleppen adverteren met actieve listening maar dat is het omgekeerde van actieve geluidsreductie. daar ga je met een microfoon aan de buitenkant geluid oppikken, alles buiten de spraakband wegfilteren en het via een speakertje binnenin (dat er toch al is voor muziek) afspelen.
ik heb zo’n Hellberg en ik kan perfect een gesprek voeren met active listening aan. alleen blijkt het mondgeluid van een stofzuiger net in de band te zitten die versterkt wordt waardoor je de actieve listening telkens moet afzetten als je een machine aan legt want dat is echt onaangenaam.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
als gehoorbescherming zou ik zeker niet enkel op antigeluid rekenen, hoogstens als aanvulling op passieve oorkappen.
ANC werkt niet even goed voor alle frequenties (de mini speakertjes kunnen bvb geen lage tonen genereren), voor alle types geluid (quasi-stationair geluid zoals een motor lukt beter dan transient geluid zoals een klap, knal, …). dat geeft m.i. geen garantie op X dB reductie.
Volgens mij heeft Isotunes dit prima voor elkaar. Ik hoor bijvoorbeeld nauwelijks of de stofzuiger wel mee aangaat.
 

jorisvh

Post veel
Isotunes heeft toch ook enkel passieve demping/absorptie? die is bij Hellberg ook prima. bij geen van beiden wordt antigeluid gebruikt.

‘t is enkel met de active listening / aware technology ingeschakeld dat ik het storend vind dat niet enkel spraak maar ook bvb. de witte ruis van het mondingsgeluid van de slang van de stofzuiger mee afgespeeld wordt op de speakertjes.
ik veronderstel dat beide merken dit redelijk eenvoudig doen met een doorlaatfilter rond de spraakband.
om spraak met een bepaald frequentiespectrum door te laten en ander geluid met hetzelfdd spectrum te onderdrukken zou geavanceerde signaalverwerking nodig zijn. wellicht is dat (ooit) AI gebaseerd mogelijk maar dat zit vandaag nog niet in deze dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.