noice canceling ook geschikt als gehoor bescherming?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
70
Een dergelijke koptelefoon cancelt geluid van buiten. Is een dergelijke functie geschikt voor in de werkplaats? Of is werkplaats/ gereedschap geluid daarvoor te specifiek?
Nog even los van de geluidslek die ontstaat doordat ik een bril draag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik heb geen verstand van noise canceling, maar ik heb geen problemen met het dragen van een bril en de geluiddemping van mijn koptelefoon.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Er zijn noise cancelling koptelefoons die geschikt zijn voor de werkplaats. Ik klus zelf wel is met gewone noise cancelling koptelefoon. Werkt redelijk maar soms heb je wel te weinig demping en het is wat breekbaardaar dan de werkplaats uitvoering.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
noise cancelling
De vraag is, wat voor noise canceling? Aktief of passief?

Bij de laatste wordt het oor gewoon heel goed van de omgeving afgesloten. Die dikke koptelefoons, of in-ears voor DJ's en artiesten (in ear monitors, o.a. Shure SE215 Pro tot 37dB demping ). Wil je meer dan kom je in de vliegdekschepen hoek terecht ;)

Bij aktief wordt het geluid met een microfoon opgevangen en "geneutraliseerd" door anti-geluid. Het zelfde geluid in tegenfase. Hier kan wat in gefilterd worden zodat stemmen wel door komen.

Stemmen die wel doorkomen kan ook met passieve middelen, denk aan de in-ears voor motorrijders die specifiek tegen windgeruis werken maar wel verstaanbare stem doorlaten.

Aktieve canceling vind ik zelf niet prettig. Het werkt niet altijd en de koptelefoon of in ears op zich laten wel veel geluid door als de elektronica het niet (goed) doet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee