Nog een werkplaats topic (advies nodig)

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
350
192
's-Hertogenbosch
Goedemiddag allemaal,

Ik voel mij bijna genoodzaakt om excuses te maken voor het zoveelste werkplaats topic, maar ik heb toch jullie advies nodig.

Onlangs heb ik het ouderlijkhuis verlaten en heb ik een woning met een (het belangrijkste natuurlijk) een garage/werkplek gekocht.
Nu ben ik wel handig maar als het aankomt op constructieve zaken dan loop ik vast... Ik wil het graag goed doen, alleen de keuze is reuze tegenwoordig in materialen en dergelijke.

Hopelijk kunnen jullie mijn een duwtje in de goede richting geven.

De schuur is +/- 3.7x7.2m, heeft een spouw van ongeveer 5cm (niet geïsoleerd) en er zit een zolder op.

20250727_121849.jpg
20250727_121418.jpg
20250727_121904.jpg
20250713_190353.jpg

De eerste stap zal worden de vloer egaliseren. Het hoeft niet 100% waterpas maar wel vlak zodat dit geveegd kan worden.
Op het werk hebben we nog zakken mapei fiberplan extra mortel over die ik mag gebruiken, hiermee zou het moeten lukken.
vervolgens de vloer met iets coaten.

Maar mijn vragen liggen bij de volgende stap, het isoleren van de wanden.
Het zou fijn zijn als ik het geluid van mijn aankomende projecten wat kan reduceren en daarbij is een aangenamere temperatuur in de winter natuurlijk ook welkom.
Maar de hoofd reden is geluid.

Nu las ik dat glas of steenwol geschikter zou zijn dan pir platen wat betreft geluid isolatie, maar er word dan niks gezegd over de dikte.
Ik wil best 10cm per wand opofferen om isolatie te plaatsen.
Heeft iemand hierin advies?

Zal het met een wol van +/- 8 cm ''beter'' zijn dan 8cm pir?
Als laats zou ik het graag aftimmeren met underlayment platen.

Voordelen van pir lijken mij het gemak.
- geen gedoe met vochtschermen?
- afwerklaag underlayment al op het pir verlijmd
- snel te verwerken
het is enkel wel prijzig.

Bij glas of steenwil zit je wel met je vochtschermen?
-lagere isolatie bij de zelfde dikte
-arbeidsintensiever
maar qua prijs wel gunstiger.

Kunnen jullie iets aanraden?
Ook vroeg ik mij af of ik stootvoegen moet maken in de binnenmuur alvorens te isoleren?

Momenteel zit er nog een systeemplafond in, waarvan ik nog niet zeker ben of ik deze wil behouden.
Wanneer ik ga isoleren lijkt het mij dat ik dit door moet trekken tot tegen de houten vloer, of kan je stoppen tegen het systeemplafond?
Als ik dan toch bezig ben is het misschien ook maar beter om het plafond ook te isoleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
21
23
Assenede
Mooie schuur! potentieel met hopen :)

8 cm pir zal beter thermisch isoleren dan 8 cm glaswol. maar voor geluidsisolatie is het andersom.

Waarom je spouwmuur niet laten opvullen met isomopearls? Dat is een vrij goedkope en makkelijke manier om je muur thermisch te isoleren.
Ik heb dat hier bij ons thuis ook gedaan en ben daar tot nu toe zeer tevreden over.

Je kan dan later eventueel nog een voorzetwandje zetten met glas/rots of houtwol om extra te isoleren voor het geluid ook. maar mij lijkt me dit niet direct nodig. een dubbel gemetste muur met isolatie tussen houdt ook wel wat geluid tegen.. zeker als je het plafond en of dak goed isoleert.

Plafond of dak zou ik opvullen met rots/glas of houtwol. Afwerken met OSB of underlayment is praktisch en goedkoop. Kan je nog iets tegenaan schroeven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.608
3.597
Gaanderen
Ik ben bezig met een schuin dak te isoleren met 14 cm pir met gipsplaten. 100 m2.
Ik dacht makkelijk en snel klaar. Met de kennis van nu zou ik niet meer zo snel voor pir kiezen. Ik denk dat glas/steenwol met gips sneller zou gaan. Wel is het zo dat ik een ander schuin dak met steenwol en 6 cm pir met gips heb gedaan en dat ging wel wat makkelijker
Daarintegen is het omhoogslepen van dat soort platen 260x60 wel een ding als je alleen bent. Voor rechte wanden waar he goed bij kan ligt het misschien anders
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.578
856
Moordrecht
Ik zou het plafond van de benedenverdieping en niet het dak (of wel allebei) isoleren. Als je wil verwarmen verdwijnt niet alles naar boven. Heb dat met mn vorige werkplaats gedaan, werkte heel goed
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
350
192
's-Hertogenbosch
Ja ik ben er ook heel blij mee! zeker een verbetering tegen het zoldertje waar ik eerst deed hobbyen.
Waarom je spouwmuur niet laten opvullen met isomopearls? Dat is een vrij goedkope en makkelijke manier om je muur thermisch te isoleren.
Ik heb dat hier bij ons thuis ook gedaan en ben daar tot nu toe zeer tevreden over.
Aan het vullen van de spouw had ik eigenlijk niet gedacht gezien ik sowieso voorzetwanden wil plaatsen. Maar ik ga eens het een en andere opzoeken.
Vind de uitstraling van een underlayment wand wel mooi plus het gemak hier alles op te kunnen schroeven.

Ik ben bezig met een schuin dak te isoleren met 14 cm pir met gipsplaten. 100 m2.
Ik dacht makkelijk en snel klaar. Met de kennis van nu zou ik niet meer zo snel voor pir kiezen. Ik denk dat glas/steenwol met gips sneller zou gaan. Wel is het zo dat ik een ander schuin dak met steenwol en 6 cm pir met gips heb gedaan en dat ging wel wat makkelijker
Daarintegen is het omhoogslepen van dat soort platen 260x60 wel een ding als je alleen bent. Voor rechte wanden waar he goed bij kan ligt het misschien anders
Dit gaat dan voornamelijk om het formaat, gewicht? of is er nog wat anders wat ''tegenvalt'' met de pirplaten.
Ik zou het plafond van de benedenverdieping en niet het dak (of wel allebei) isoleren. Als je wil verwarmen verdwijnt niet alles naar boven. Heb dat met mn vorige werkplaats gedaan, werkte heel goed
En hoe heb je dit aangepakt qua opbouw? welke materiaal had je gebruikt?
Dien je dan nog rekening te houden met vocht en folies? zojuist even gemeten, +/-150mm zou ik kwijt kunnen om het vervolgens op de balken af te timmeren.
Zou dan 160mm isolatie beter zijn en dit iets wat indrukken zodat het zeker gevuld is?

Zijn een hoop vragen, maar ben dan ook echt een leek wat dat betreft:oops:

Bedankt in iederval al voor jullie reacties!
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
110
47
Nijmegen
Over geluid: ik heb op mijn aanbouw 20cm PIR, en dat doet qua geluidsisolatie eigenlijk gewoon helemaal niets.. als ik buiten sta hoor ik de muziek van binnen, en als ik binnensta hoor ik mensen buiten praten.. :-(
Geluid is altijd moeilijk, een combinatie van hard en zacht schijnt het beste te zijn. Pir versterkt bijna (regen bijvoorbeeld), en glaswol dempt wat. Geluid kan het beste eigenlijk niet gemaakt worden, da's beter dan het tegen proberen te houden :). Letterlijk betekent dit in de praktijk dat ik eigenlijk moet voorkomen dat de regendruppels heel hard op mijn EPDM (met direct daaronder PIR) vallen. Met mos, grint oid. Anders is de PIR als een trommel :-(
Maar geluid van een machine tegenhouden werkt weer anders. Dan zouden "eierrekjes", of schuim in die vorm, waarschijnlijk het meeste tegenhouden.
Sukses!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.608
3.597
Gaanderen
De montage valt tegen. Er is niets meer recht en vlak. En een schroef van 17 cm in een latje van 4 cm breed mikken gaat me wel beter af. Zelfs met een getrokken lijn gaat het soms mis. De dikke platen zijn ook niet flexibel. 120x60 cm is wel makkelijk naar boven te sjouwen. Wel plaat voor plaat want per 2 gaat het niet. Je hebt een vlakke wand en dat zou makkelijker te schroeven moeten zijn .
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.578
856
Moordrecht
En hoe heb je dit aangepakt qua opbouw? welke materiaal had je gebruikt?
Dien je dan nog rekening te houden met vocht en folies?
Opbouw vanaf de benedenverdieping;

Agnesplaten, dampdichte folie, isolatie, verdiepingsvloer (underlayment)

Vond het niet nodig om dampopen folie te gebruiken, omdat de bovenverdieping geventileerd is.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
881
78
Thuis
Wat goed werkt om geluid te absorberen is 10cm steenwol, daar overeen geperforeerde mdf 18mm platen met ongeveer 50% perforatie en daarovereen dik vilt van 9mm.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.935
1.106
Omgeving Eindhoven
Voor je vloer: hoe is de huidige vloer opgebouwd?
Is het een volle betonvloer? Of zijn het tegels met een klein laagje erop?
Want het lijkt dat ik een rasterpatroon zie op de vloer, waardoor het mij lijkt dat het verzakkende kunnen tegels zijn.
Als het nl tegels zijn, is het minder effectief om puur een egalisatielaagje erover te doen, omdat dat dan gaat scheuren.

Voor isolatie: het minst geïsoleerde deel is leidend voor je totale isolatie. Dus puur de wanden doen, en verder niet is minder effectief. Dus of je wanden + het dak, of wanden + plafond (en dan de zolder ongeisoleerd laten). Maar in ieder geval wel tot achter je systeemplafond. Als je daarvan een deel niet doet, doet dat de isolatie van de rest van de muur teniet omdat dat dan een koudebrug wordt.
Wat voor deur(en) en ramen zitten erin? Wat verlies je daarmee aan warmte?

Qua materiaal is het idd de keuze wat belangrijker is: kou of geluid. Zie dat ik #2.
Qua afwerking is underlayment een goede optie, dat is makkelijk om dingen aan de muur te hangen.

Denk wel goed na over verlichting en vooral stopcontacten. Van die laatste kan je er niet genoeg hebben, en vooral goed verspreid over de ruimte.
Ik zie dat je krachtstroom hebt. Die ook zeker behouden.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
350
192
's-Hertogenbosch
Over geluid: ik heb op mijn aanbouw 20cm PIR, en dat doet qua geluidsisolatie eigenlijk gewoon helemaal niets.. als ik buiten sta hoor ik de muziek van binnen, en als ik binnensta hoor ik mensen buiten praten.. :-(
Geluid is altijd moeilijk, een combinatie van hard en zacht schijnt het beste te zijn. Pir versterkt bijna (regen bijvoorbeeld), en glaswol dempt wat. Geluid kan het beste eigenlijk niet gemaakt worden, da's beter dan het tegen proberen te houden :). Letterlijk betekent dit in de praktijk dat ik eigenlijk moet voorkomen dat de regendruppels heel hard op mijn EPDM (met direct daaronder PIR) vallen. Met mos, grint oid. Anders is de PIR als een trommel :-(
Maar geluid van een machine tegenhouden werkt weer anders. Dan zouden "eierrekjes", of schuim in die vorm, waarschijnlijk het meeste tegenhouden.
Sukses!
Oke dat is duidelijk, dat maakt PIR toch ongeschikt als het namelijk om geluidsreductie is te doen.

En daarnaast zal natuurlijk de zaagtafel na isolatie nog steeds herrie geven, maar hopelijk geen overlast.
Zal ook nooit uren zagen worden, maar geeft toch een prettiger gevoel als ik er in ieder geval iets aan heb proberen te doen.

Wat goed werkt om geluid te absorberen is 10cm steenwol, daar overeen geperforeerde mdf 18mm platen met ongeveer 50% perforatie en daar overeen dik vilt van 9mm.
Dat klinkt goed, maar of dit voor een ''stoffige'' werkruimte goed zal werken? dit klinkt mij meer geschikt voor een muziekstudio of iets dergelijks?

Voor je vloer: hoe is de huidige vloer opgebouwd?
Is het een volle betonvloer? Of zijn het tegels met een klein laagje erop?
Want het lijkt dat ik een rasterpatroon zie op de vloer, waardoor het mij lijkt dat het verzakkende kunnen tegels zijn.
Als het nl tegels zijn, is het minder effectief om puur een egalisatielaagje erover te doen, omdat dat dan gaat scheuren.

Voor isolatie: het minst geïsoleerde deel is leidend voor je totale isolatie. Dus puur de wanden doen, en verder niet is minder effectief. Dus of je wanden + het dak, of wanden + plafond (en dan de zolder ongeisoleerd laten). Maar in ieder geval wel tot achter je systeemplafond. Als je daarvan een deel niet doet, doet dat de isolatie van de rest van de muur teniet omdat dat dan een koudebrug wordt.
Wat voor deur(en) en ramen zitten erin? Wat verlies je daarmee aan warmte?

Qua materiaal is het idd de keuze wat belangrijker is: kou of geluid. Zie dat ik #2.
Qua afwerking is underlayment een goede optie, dat is makkelijk om dingen aan de muur te hangen.

Denk wel goed na over verlichting en vooral stopcontacten. Van die laatste kan je er niet genoeg hebben, en vooral goed verspreid over de ruimte.
Ik zie dat je krachtstroom hebt. Die ook zeker behouden.
Toen ik de woning kocht lagen er tapijttegel in de garage, dat is rasterpatroon wat je ziet.
Moet nog eens goed vegen, dan is het weg.

Duidelijk!
qua isolatie lijkt mij dan het beste als eerste het systeemplafond eruit halen en 150mm (steen)wol plaatsen, geschikte folie? dan ragelwerk en afdichten met underlayment 18mm.
Dan voorzetwandjes maken met ik denk 80mm (steen)wol en op de zelfde wijze afwerken.

Mijn keuze zou dan zijn geluid, wat zou jouw advies hiervoor dan zijn?

De zwakke plekken zijn dan inderdaad nog de ramen want deze zijn nog enkel glas, dit wil ik met de tijd ook vervangen.
De openslaande deuren zijn wel al 6cm dik.

Wat betreft de elektra.
Ik dacht dit in eerste instantie mooi in te bouwen, maar na wat leeswerk werd het al snel duidelijk dat het opbouw word. Dus mocht ik met de tijd wat extra punten erbij willen is dat zo gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
826
467
‘s-Hertogenbosch
Dampdoorlatende folie tegen je sporen met daaronder 17 cm knauf vlas isolatie en aan de binnenkant een membraamfolie welke vochtregulerend is. De onderkant van de gordingen uitrachelen met stroken en afwerken met fermacel of gipsplaten….
Spouwmuur vol laten spuiten met korrels of vlokken. Binnenkant het schoon metselwerk intact houden ivm geluidsabsorbtie.
Systeem plafond verwijderen of vervangen voor dunne underlayment, alleen moet je dan wel alles volstoppen met isolatie omdat je een klankkast creëert.
Verder zou ik eerst gaan voor geïsoleerde beglazing. Eventueel gelaagd.
Voorzetwanden kunnen altijd nog maar werken vaak als klankbord.
Als je al eea aan je dak en gevel hebt gedaan wordt het voor de omgeving al draaglijker.
Wat doe je met eventuele afzuiging??? Staat dat binnen of heb je daar uittredend geluid naar buiten. Ik denk dat deze meer geluid produceert en langer dan een zaagmachine…
Misschien dat je met een absorberende vloer ook nog iets kunt bereiken, het lijkt mij dat dan in de winterdag je voeten ook warmer blijven.
Wordt de ruimte overigens ook verwarmd in de toekomst of zijn hier omtrent nog geen concrete plannen voor?
Idd stopcontacten kom je altijd tekort dus zo aanleggen dat het eenvoudig uit te breiden is. Eventueel met kabelgoten in de vloer….
Mooie ruimte trouwens, ben eigenlijk wel een beetje jaloers, maar het is je gegund 👍🏼

Groetjes John
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
881
78
Thuis
Als je een compressor hebt is het vilt makkelijk schoon te blazen van stof. In studio's hebben ze vaak dezelfde opzet en dat werkt wel heel goed. Een bakstenen muur wordt meestal drama met geluid
 

bar3nd

Nieuw lid
10 sep 2015
1
2
Hallo allen, eerste reactie na al lange tijd meelezen. Zal me binnenkort ook eens netjes voorstellen.
Maar ik heb vanuit uit de hand gelopen muziek hobby's best wat kennis over akoestiek en geluidsisolatie en wil hier toch alvast even bijdragen:

Het is belangrijk onderscheid te maken tussen geluidsisolatie enerzijds (waarbij de overdracht van geluid vanuit de ene naar de andere ruimte beperkt moet worden) en akoestiek verbetering (waarbij de mate van reflectie van geluid ("galm") binnen een ruimte moet worden aangepast).

Voor isolatie zijn vooral 2 factoren van belang: massa (meer is beter) en ontkoppelen (tegen contactgeluid). In de praktijk (ook in geluidsstudios) werken we dan met 2 zware wanden met daartussen dempend materiaal. Maar de werkelijke 'transmission loss' wordt bewerkstelligd door de massa van de wanden. "Eierdozen" of geperforeerde platen doen hier echt helemaal niets.

De resulterende ruimte is dan soms een galmbak - en dat is waar de akoestische panelen in beeld komen waarbij absorberend materiaal (zoals steenwol) achter een akoestisch transparant doek zit om de nagalm aan te passen. Om de akoestiek niet al te 'dood' te maken worden er soms latjes of geperforeerde panelen voor de steenwol geplaatst. Maar dit draagt niet bij aan de isolatie.

In dit geval wordt het advies vooral gevraagd mbt het beperken van geluidsoverdracht van binnen de werkplaats naar buiten?

Dan is vraag 1: waar vindt op dit moment de meeste lekkage van geluid plaats? Een dubbele bakstenen muur met spouw is namelijk best wel een goede basis. Veel massa. Kan nog iets verbeterd worden door de spouw te isoleren maar de meeste spouwmuurisolatie doet niets voor geluid maar alleen voor thermische isolatie.

Als ik naar de foto's kijk is het dak echter een kaal pannendak. Dus daar zal de geluidslekkage enorm zijn. De enige manier om dat te verbeteren is massa toevoegen. En wel op een manier die "waterdicht" aansluit op de muur want elke kier lekt geluid (alsof het raam open staat). Mogelijk is het gemakkelijker om dan massa toe te voegen aan de verdiepingsvloer. Dat zou ik dan in eerste instantie bovenop de planken doen - dat lijkt me gemakkelijker. En ik kan op de foto's niet zien hoe de toegang tot de zolder is - maar daar zal dan ook een even zwaar en luchtdicht afgesloten deur/luik op moeten.

Dan blijven over de ramen en deuren. Als er enkel glas in zit is dat het volgende aandachtspunt - dat zou vervangen kunnen worden voor geluidisolerend dubbel of triple glas. De garagedeur staat niet op de foto's maar kan ook een uitdaging zijn. Massa en luchtdichte afsluiting zijn ook hier de belangrijkste uitgangspunten.

Feit is dat om echt resultaat te bereiken de "doos" over het geheel zwaar en luchtdicht moet zijn. Als dat niet haalbaar is kun je jezelf een hoop gedoe en geld besparen want 'half werk is geen werk' in dit geval. Zie het als een aquarium waarvan je 1 van de wanden weg laat...

We hebben het verder nog niet gehad over contactgeluid: ik weet niet of de garage vrijstaand is - maar zo niet, dan zal veel geluid worden overgedragen via de betonvloer naar de aanleunende bouwwerken. Dat wordt in studio's opgelost met zwevende vloeren maar dat gaat hier wel iets te ver lijkt me.

Korte versie: de (gemetselde) wanden zullen niet het probleem zijn - eerder het dak / ramen en deuren. Voor geluidsisolatie moet je je daarop richten in eerste instantie.

Groet, Barend
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.