Goedemiddag allemaal,
Ik voel mij bijna genoodzaakt om excuses te maken voor het zoveelste werkplaats topic, maar ik heb toch jullie advies nodig.
Onlangs heb ik het ouderlijkhuis verlaten en heb ik een woning met een (het belangrijkste natuurlijk) een garage/werkplek gekocht.
Nu ben ik wel handig maar als het aankomt op constructieve zaken dan loop ik vast... Ik wil het graag goed doen, alleen de keuze is reuze tegenwoordig in materialen en dergelijke.
Hopelijk kunnen jullie mijn een duwtje in de goede richting geven.
De schuur is +/- 3.7x7.2m, heeft een spouw van ongeveer 5cm (niet geïsoleerd) en er zit een zolder op.

De eerste stap zal worden de vloer egaliseren. Het hoeft niet 100% waterpas maar wel vlak zodat dit geveegd kan worden.
Op het werk hebben we nog zakken mapei fiberplan extra mortel over die ik mag gebruiken, hiermee zou het moeten lukken.
vervolgens de vloer met iets coaten.
Maar mijn vragen liggen bij de volgende stap, het isoleren van de wanden.
Het zou fijn zijn als ik het geluid van mijn aankomende projecten wat kan reduceren en daarbij is een aangenamere temperatuur in de winter natuurlijk ook welkom.
Maar de hoofd reden is geluid.
Nu las ik dat glas of steenwol geschikter zou zijn dan pir platen wat betreft geluid isolatie, maar er word dan niks gezegd over de dikte.
Ik wil best 10cm per wand opofferen om isolatie te plaatsen.
Heeft iemand hierin advies?
Zal het met een wol van +/- 8 cm ''beter'' zijn dan 8cm pir?
Als laats zou ik het graag aftimmeren met underlayment platen.
Voordelen van pir lijken mij het gemak.
- geen gedoe met vochtschermen?
- afwerklaag underlayment al op het pir verlijmd
- snel te verwerken
het is enkel wel prijzig.
Bij glas of steenwil zit je wel met je vochtschermen?
-lagere isolatie bij de zelfde dikte
-arbeidsintensiever
maar qua prijs wel gunstiger.
Kunnen jullie iets aanraden?
Ook vroeg ik mij af of ik stootvoegen moet maken in de binnenmuur alvorens te isoleren?
Momenteel zit er nog een systeemplafond in, waarvan ik nog niet zeker ben of ik deze wil behouden.
Wanneer ik ga isoleren lijkt het mij dat ik dit door moet trekken tot tegen de houten vloer, of kan je stoppen tegen het systeemplafond?
Als ik dan toch bezig ben is het misschien ook maar beter om het plafond ook te isoleren.
Ik voel mij bijna genoodzaakt om excuses te maken voor het zoveelste werkplaats topic, maar ik heb toch jullie advies nodig.
Onlangs heb ik het ouderlijkhuis verlaten en heb ik een woning met een (het belangrijkste natuurlijk) een garage/werkplek gekocht.
Nu ben ik wel handig maar als het aankomt op constructieve zaken dan loop ik vast... Ik wil het graag goed doen, alleen de keuze is reuze tegenwoordig in materialen en dergelijke.
Hopelijk kunnen jullie mijn een duwtje in de goede richting geven.
De schuur is +/- 3.7x7.2m, heeft een spouw van ongeveer 5cm (niet geïsoleerd) en er zit een zolder op.

De eerste stap zal worden de vloer egaliseren. Het hoeft niet 100% waterpas maar wel vlak zodat dit geveegd kan worden.
Op het werk hebben we nog zakken mapei fiberplan extra mortel over die ik mag gebruiken, hiermee zou het moeten lukken.
vervolgens de vloer met iets coaten.
Maar mijn vragen liggen bij de volgende stap, het isoleren van de wanden.
Het zou fijn zijn als ik het geluid van mijn aankomende projecten wat kan reduceren en daarbij is een aangenamere temperatuur in de winter natuurlijk ook welkom.
Maar de hoofd reden is geluid.
Nu las ik dat glas of steenwol geschikter zou zijn dan pir platen wat betreft geluid isolatie, maar er word dan niks gezegd over de dikte.
Ik wil best 10cm per wand opofferen om isolatie te plaatsen.
Heeft iemand hierin advies?
Zal het met een wol van +/- 8 cm ''beter'' zijn dan 8cm pir?
Als laats zou ik het graag aftimmeren met underlayment platen.
Voordelen van pir lijken mij het gemak.
- geen gedoe met vochtschermen?
- afwerklaag underlayment al op het pir verlijmd
- snel te verwerken
het is enkel wel prijzig.
Bij glas of steenwil zit je wel met je vochtschermen?
-lagere isolatie bij de zelfde dikte
-arbeidsintensiever
maar qua prijs wel gunstiger.
Kunnen jullie iets aanraden?
Ook vroeg ik mij af of ik stootvoegen moet maken in de binnenmuur alvorens te isoleren?
Momenteel zit er nog een systeemplafond in, waarvan ik nog niet zeker ben of ik deze wil behouden.
Wanneer ik ga isoleren lijkt het mij dat ik dit door moet trekken tot tegen de houten vloer, of kan je stoppen tegen het systeemplafond?
Als ik dan toch bezig ben is het misschien ook maar beter om het plafond ook te isoleren.