Nog een Appelhouten schaal met slaap en interessante kleuren

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
23.5 cm X 6 cm, oud hout, dat is al heel wat jaren mijn "stash" heeft gezeten en eindelijk onderhanden is genomen en afgewerkt.

Ook een dorstig hout dat wat meer van mijn Polymerized Tung Olie nodig had in dit hout met slaap in een gevorderde staat, maar toch nog good genoeg was om het te draaien zonder al te veel problemen.

Het heeft veel verschillende plekken en kleuren wat dit toch wel aantrekkelijk maakt vind Ik.

Alle comments welkom, thank you.

Apple bowl spalted.jpg
Spalted Apple bowl 23.5x6.jpg
Apple bowl spalted bottom.jpg
Profile spalted Apple bowl.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Weeral mooie schaal met de typische verwering van appelhout.
Ik heb in het verleden zoveel mooie stammen van appelbomen met veel moeite in stukjes gehakt. Doodzonde met wat in nu weet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dank je well Mathieu voor jou comment :), Ik ben blij met deze schaal ook al is het hout misschien niet te vergelijken met sommige die beter in de smaak vallen, het is zeker geen alledaags hout en de vorm is goed IMO.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Prachtig Leo! Ik hou van de kleur en vorm! ik heb ook appel hout liggen, maar ben bang dat ook dit weer scheurt. Ondanks behandeling. Nog tips?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Very nice, Leo.

Ik also love tot work with appel. But you have to watch that there's not to much soft wood/withe wood. That makes in difficult tot make it nice and smooth.

Edwin
Edwin Ik vind dat Appel hout heel makkelijk draait en heb geen moeite met ruw hout, misschien moet je de gouge beter/scherper slijpen.

Hier zijn twee foto's van voor-gedraaide schalen, zo gewoon als het is gedraaid om te laten drogen ( deze zijn al droog in the photos) dus recht van de beitel en er verders niets aan gedaan.

Deze had een paar zachte plekken, en heb deze met CA behandeld voor het opnieuw te draaien.
Ruw gedraaide appel schaal.jpg

Hier zijn een stel Appel schalen die gedroogd zijn en opnieuw gedraaid kunnen worden.
Droge Appel schalen.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig Leo! Ik hou van de kleur en vorm! ik heb ook appel hout liggen, maar ben bang dat ook dit weer scheurt. Ondanks behandeling. Nog tips?
Thanks Crijn :).

Jij bent niet de enige die moeite heeft met het drogen van Apple (en meer fruit bomen hout), het was de reden om de bovenstaande foto van de Apple schalen te maken, (antwoord op Edwin's post) er was een draaier aan een Amerikaans forum die probeerde te suggereren dat als Ik genoeg schalen draaide er wel een bij zou zijn die niet gescheurd was, en die Ik dan een foto van kon maken, zo toen heb Ik die foto gemaakt en op het forum geplaatst, hoorde verder geen commentaar meer van die vent :D.

Zo Ik heb hier een antwoord dat Ik een keer getypt heb, Ik hoop dat jou Engels good genoeg is om het te verstaan., de vraag was hoe hij zijn hout moest drogen.

Hout drogen.jpg

I hope this helps you, anyway, start met hout zonder enkele scheur in het hout, draai het in een keer (niet vandaag een beetje en morgen wat meer) dan zo gauw als je het geraaid hebt gaat het in een bruin papieren zak, dicht gevouwen en weg zetten op een droge koele plaats, en late drogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.