Noesten in Lariks vullen

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allemaal.

Zoals sommige misschien hebben gezien ben ik bezig met het maken van een halfhoogslaper voor m'n zonen.
Volledig demontabel bed maken met blinde verbindingen
De titel is ondertussen wat misleidend, want het is niet meer volledig demontabel.

De horizontale planken van het bed ga ik maken van Lariks hout. Dit heb ik bij een lokale houthandel gekocht en dit heeft hij voor mij in de oven gehad en gedroogd tot 10%. Sterker nog, het lag samen met 40mm eiken in de oven en dat is gedroogd tot 10% eiken, dus het is goed gedroogd!

De planken ga ik uiteindelijk aflakken met Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin. Uiteraard wil ik dit zo strak mogelijk hebben. Dat wil zeggen, je mag best zien dat het handwerk is, maar ik heb liever geen gaten in de planken.

Nu heb ik de planken in de werkplaats liggen en heb ik de 1e plank gepakt en door de vandikte gehaald. Hier viel me op dat er flink een aantal noesten in zitten, die ook los zitten. In m'n enthousiasme heb ik een hamer gepakt en een aantal er uit getikt, toen ik me bedacht: hoe ga ik dit eigenlijk afwerken?

Sommige gaten zijn doorlopend, sommige niet. De diameter varieert van 10 tot 30mm denk ik.

Nu de vraag: hoe ga ik met zulke noesten om?
Laat ik ze zitten, ook al zitten ze los, en hoe fixeer ik ze?
Of haal ik ze weg? En waarmee vul ik het dan?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb, voor transparante afwerking, goede ervaringen met de Knottec noestenvuller. Dit is een system vergelijkbaar met hotmelt lijm. Je verhit de staven in een soort van lijmpistool en vult het gat ermee op. Kies een kleur die past bij de noest; dus niet een lichte kleur zoals het hout zelf want dat valt juist op.
Het is helaas niet zo goedkoop als je er een startset van moet aanschaffen...

Als er hele noesten los zitten en eruit vallen; heb je de uitgevallen/geslagen noesten bewaard? Zo ja, dan deze terugplaatsen met houtlijm, en nadien verder vullen. Dat scheelt al een hoop vulmiddel.

Bij een dekkende verf kan je ze natuurlijk vullen met ieder vulmiddel, dan hoeft het dus niet op kleur.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Nu de vraag: hoe ga ik met zulke noesten om? Laat ik ze zitten, ook al zitten ze los, en hoe fixeer ik ze?
Of haal ik ze weg? En waarmee vul ik het dan?
Als ik het goed onthouden heb is de Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin een dekkende verf. Je kunt de noesten vullen/fixeren met Polyfilla. Dit is een twee componenten vulpasta die erg goed werkt voor binnen en buiten. Je hebt twee types een voor kleine gaten en een voor grotere gaten (en beide weer in snel en langzaam drogend en daarmee ook kort of lang verwerkbaar). Werken allebei super. Verfwinkel.nl kan ik je aanraden.

De antwoorden op je andere vragen zijn smaak afhankelijk. Je kunt ook niet vullen of transparant afwerken. en bij transparante afwerking kun je schuurstof van het hout mengen met een blanke vernis en daarmee de gaten vullen/noesten fixeren. Werkt bizar goed. ook gedaan in mijn houten vloer.

succes en heel veel plezier met deze leuke klus!
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Voor transparante afwerking: met een lijmpistool en zwarte lijm de knoesten vastzetten. Restanten die eruit steken steek je af met een beitel. Daarna kun je e.e.a. gewoon schuren en afwerken. Knottec is leuk, maar relatief duur en qua resultaat niet heel veel anders als een standaard hot-melt lijm.
Met een dekkende afwerking kun je gewone houtlijm gebruiken om de knoesten vast te zetten, plus een geschikt vulmiddel voor de overblijvende gaten.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Of gewoon een prop er in lijmen van lariks, zie je bijna niets van

gr Frank

Hier had ik ook aan gedacht. Maar ik heb niet zo’n grote proppenboor, zit je daar weer mee.

Deze uitgeslagen noesten zijn helaas verdwenen. Het wordt inderdaad dekkend afgewerkt, dus het hoeft niet mooi, enkel vlak en stabiel.7F3985FF-3DA1-416B-B7FB-F70839DC9F3D.jpeg7980EE02-1552-4738-91CD-5E214ED4EC81.jpeg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Voor transparante afwerking: met een lijmpistool en zwarte lijm de knoesten vastzetten. Restanten die eruit steken steek je af met een beitel. Daarna kun je e.e.a. gewoon schuren en afwerken. Knottec is leuk, maar relatief duur en qua resultaat niet heel veel anders als een standaard hot-melt lijm.
Met een dekkende afwerking kun je gewone houtlijm gebruiken om de knoesten vast te zetten, plus een geschikt vulmiddel voor de overblijvende gaten.

Gaaf! Normaal lijmpistool met sticks heb ik wel. Is dit gewoon overschilderbaar?
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik heb, voor transparante afwerking, goede ervaringen met de Knottec noestenvuller. Dit is een system vergelijkbaar met hotmelt lijm. Je verhit de staven in een soort van lijmpistool en vult het gat ermee op. Kies een kleur die past bij de noest; dus niet een lichte kleur zoals het hout zelf want dat valt juist op.
Het is helaas niet zo goedkoop als je er een startset van moet aanschaffen...
Interessante link, ik gebruik nml knoestvuller ( Woodfix) maar dat is vele malen duurder in gebruik als ik dat zo bekijk. Meestal bestel ik meer dan 50 stuks.
Hoe gaat het met de afwerking, pakt het ook makkelijk beits, lak en verf aan? Zakt het later nog veel in of heb je ook direct een strak oppervlak zoals bij knoestvuller?

Albert
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
alternatief: forstnerboor + mootjes van een ronde stok er in
een veel gebruikte maat forstnerboor is 35 mm, want heel wat scharnieren hebben die diameter
een stok van 35 mm is dan weer moeilijker te vinden
of een boor van 24 mm + mootjes van een bezemsteel (bij ons zijn die 24 of 22 mm)
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoe gaat het met de afwerking, pakt het ook makkelijk beits, lak en verf aan? Zakt het later nog veel in of heb je ook direct een strak oppervlak zoals bij knoestvuller?
Ik heb het nu al meerdere keren gebruikt icm Skylt 2k-lak en geen hechtingsproblemen gehad. Ook met olie zou het gewoon goed moeten gaan volgens diverse bronnen.
Nadat je het laat afkoelen snijd/schaaf je het overtollige materiaal weg; het krimpt daarna niet meer.

Sterker nog: als ik het zo bekijk is het een (nagenoeg) hetzelfde product.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.