Nieuwe zaagtafel kopen - gewicht dillema

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Als ons nieuwe huis straks opgeleverd wordt krijg ik een iets grotere klusgarage (7x3) superluxe met vloerverwarming. Ik had in het hoofd om een Harvey zaagmachine (230v) aan te schaffen (heb nu een DeWalt 745).

Maar.... de nieuwe dekvloer
mag er per vierkante meter een belasting hebben van 175kg,
de Harvey gaat daar net wat teveel overheen (260 kg op een halve m2).


Ik weet nu even niet goed wat de opties zijn. Ik zou heel graag een stevige stationaire machine met echt een goede fence willen hebben maar het mag dus niet te zwaar wezen. Is er iets op de markt wat hier aan zou kunnen voldoen of kom ik toch weer op een zelfbouwproject?

Hopelijk kunnen jullie met me meedenken?

Groeten,
Jan
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen Jan,

Ik neem aan dat de dekvloer een 'gewone' cementdekvloer is? Pakweg 6a7 cm?
Heb je hier ook meer informatie over, en wat voor vloer ligt hieronder?

Gr. Peter
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als het echt een garage is, dan wordt het aan een maximale belasting van 175 kg/m² moeilijk om daar een wagen in te stallen
ligt de vloer er nog niet, vraag dan om er een te leggen die meer kan dragen
ligt de vloer er al, spreid dan het gewicht door onder de harvey een plaat of dragende constructie te leggen die groter is dan het oppervlak van de harvey
nu zou je de vloer 3 keer overbelasten
175 kg/m² = 87,5 / 0,5 m²
260 / 87,5 is afgerond 3
met 7x3 m heb je heel wat ruimte
wordt je passie voor hout groter, dan zie ik jou binnen een paar jaar een machine van 1.000 kg binnenrollen
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik zou even met je bouwer gaan praten. Een garage waar je geen auto in kan zetten lijkt me geen goede deal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik verwacht dat je de vloer 6 keer gaat overbelasten
heb harvey opgezocht
als het een van deze is, dan staat die 240 kg op 1/4 m² (513 x 513 mm = 0,26 m²)

1599114494586.png
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nog zoiets: bij die max vloer belasting wordt je stationaire machines op wieltjes zetten al een uitdaging want wieltjes geven een puntbelasting op je vloer....ik zou inderdaad maar eens met de bouwer gaan praten.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Je zou de vloer al bijna overbelasten als je met een vriend naast je staat te praten.
(of is de vloer berekend volgens de corona regels, alles of 1,5m afstand)
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Laten we eerst eens antwoord van Jan afwachten over de opbouw/constructie van de vloer, voordat iedereen al conclusies gaat trekken wat wel/niet kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi jabjab,
Het kost allemaal geld en veel ook, maar is het niet een idee om, nu er nog gebouwd wordt, 380 naar de garage aan te laten leggen?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Volgens mij mag/moet je nooit een uniforme belasting terugrekenen naar een puntbelasting. Toelaatbare puntbelasting is vaak vele malen hoger (denk inderdaad aan het eerdergenoemde auto voorbeeld waar je zeg. Anderhalve ton op een oppervlakte van 4x 20cmx20cm afsteunt).

Ander mooi voorbeeld ben je zelf (zeg dat je 100kg weegt en een schoenafdruk Ca. 30x10cm is (neem even aan dat je als je loopt je volledige gewicht afsteunt op 1 been en uniform) dan kom je op drukken van 3000+ kg/m2 (als je die wel omrekend). Zelf al door de vloer gezakt?

Ga desnoods even met 4 man op 1m2 staan, gebeurt er niets, dan gewoon lekker je zaag neerzetten (verwaarloosbare dynamische belasting?)

Succes!
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dank allen voor het meedenken. Onderstaande heb ik uit de constructieberekening gehaald:

uitsnede.png

Het is zo'n broodje (zo noemen ze dat toch?) kanaalplaat met daarop een cement dekvloer waar de vloerverwarming in ligt.

de garage is niet gemaakt om er een auto in te zetten. Ik sprak met de aannemer en die gaf (onofficieel) aan dat het waarschijnlijk geen enkel probleem zal zijn omdat er gerekend wordt met ruime marges.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Een broodjesvloer is iets totaal anders dan een kanaalplaatvloer. Als je een broodjesvloer hebt met tempex broodjes, dan gaat daar een staalnet over heen met beton, om een druk verdelende laag te maken. Daar komt dan je krimpnet met vloerverwarming op en dat wordt weer afgesmeerd met een cement dekvloer. Daar kan je echt wel een zaagmachine op zetten.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij interpreteer je het niet goed. Wat je hier ziet is de belasting welke de vloer, inclusief verwachte veranderlijke belasting ad 1,75kN/m2, oplevert. Dat wil dus niet zeggen welke belasting de vloer aan kan.
Als je dat laatste wil weten, dan zal je de specificaties van de kanaalplaten moeten opvragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik had in het verleden een Robland LX31 combinatie van ruim 400 kg op mijn cementdekvloer van ongeveer 4cm. Daar zaten twee wielen onder en twee schroefbout koppen als poten. Omdat ik veel van de rij-inrichting gebruik maakte ben ik na enkele jaren door de vloer heengegaan en moest die repareren. Als je de Harvey op een vaste plek zet verwacht ik weinig problemen, zeker als je er wat bredere pootjes onder zet, trillingsdempers o.i.d. Misschien kun je hem ook op een plaat underlayment zetten zoals eerder gesuggereerd.

Overigens vind ik de tip voor 400V nog wel waardevol.

Succes! Fons
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
https://vbi.nl/wp-content/uploads/PDB02-013-Isolatieplaatvloer_200.pdf

Bladzijde 4, daar zie je een grafiek welke weergeeft wat de draagkracht van de platen is.

Daar maak ik uit op, maar ik ben geen constructeur/bouwkundige, dus hoe me ten goede:
Afhankelijk van hoe de platen gelegd zijn kunnen ze een belasting van >10 kN/m2 (overspanning 3m) of 8 kN/m2 (overspanning 7m) aan. Beide ex. eigen gewicht van de platen.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik vind het maar lastige materie. Voor de kanaalplaat ben ik niet bang, die is maar 3 meter en ligt op een brede fundering. Het duizelt me van de afkortingen, klassen en factoren. Ik heb er te weinig kennis van om te snappen wat er staat en er een oordeel aan te hangen. Mijn gevoel zegt dat het geen probleem moet zijn als ik hem inderdaad op een plaat underlayment oid plaats. maar ik kan dat niet onderbouwen...


Ik zie de meerwaarde van 380/400 volt voor mij niet echt in. Ik zou veel extra kosten moeten maken en ik heb niet de behoefte aan meer zware machines. Aangezien de Harvey ook in een 230V optie leverbaar is die voor mij zeer ruim kan doen wat ik zou willen lijkt mij 230V prima.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
In de berekening in reactie #11 staat " VBI geïsoleerde kanaalplaatvloer " Als deze vloer er echt ligt dan zit de isolatie aan de onderzijde. Als de dekvloer dan koud op de betonnen bovenzijde van de kanaalplaten ligt en als de vloerverwarming direkt op de VBI vloer ligt is er geen probleem. Deze vloer zal niet berekend zijn als " werkplaats " dus wel aandacht geven voor de totale belasting op de gehele vloer, zeker als zware machines in het midden van de overspanning staan.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik vind het maar lastige materie. Voor de kanaalplaat ben ik niet bang, die is maar 3 meter en ligt op een brede fundering. Het duizelt me van de afkortingen, klassen en factoren. Ik heb er te weinig kennis van om te snappen wat er staat en er een oordeel aan te hangen. Mijn gevoel zegt dat het geen probleem moet zijn als ik hem inderdaad op een plaat underlayment oid plaats. maar ik kan dat niet onderbouwen...


Ik zie de meerwaarde van 380/400 volt voor mij niet echt in. Ik zou veel extra kosten moeten maken en ik heb niet de behoefte aan meer zware machines. Aangezien de Harvey ook in een 230V optie leverbaar is die voor mij zeer ruim kan doen wat ik zou willen lijkt mij 230V prima.
Ik denk dat de meerkosten erg meevallen. Als je het via de aannnemer laat lopen dan zijn het misschien wel extra veel kosten:))
.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Ik zie de meerwaarde van 380/400 volt voor mij niet echt in. Ik zou veel extra kosten moeten maken en ik heb niet de behoefte aan meer zware machines. Aangezien de Harvey ook in een 230V optie leverbaar is die voor mij zeer ruim kan doen wat ik zou willen lijkt mij 230V prima.
Niet alleen zware machines, maar soms kun je 380v apparaten kopen voor een fractie van de prijs die een 230v apparaat kost, puur omdat veel mensen het thuis niet hebben. Dat kan een voordeel zijn 😃 (ik zou het wel weten)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.