Nieuwe voordeur

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik kreeg de vraag om een voordeur op te knappen; deze was origineel voorzien van een dunne fineerlaag. Deze zat een beetje los, de schilder had besloten de fineer te verwijderen en het achterhout te plamuren en het geheel weer af te lakken. Na een paar weken zag het er zo uit:
20210310_122603.jpg
De deur was ook een beetje krom, en het hang- en sluitwerk niet meer up to date. Uiteindelijk besloten een nieuwe deur te maken van alustabiel plaat en het glas in lood raam over te zetten.
20210310_130050.jpg
Het glas in lood inclusief raamwerk rondom grof uit de deur gezaagd, en daarna de resten van de deur voorzichtig verwijderd van het kozijntje. Na een beetje geduld kwam het kozijntje mooi onbeschadigd tevoorschijn
20210310_132018.jpg volgende stap is de ronding van de oude deur overnemen op de alustabiel plaat, dit gedaan met een lange frees met bovenlager en de oude deur als geleiding.De ronding eerst grof met de decoupeerzaag op maat gezaagd.
20210310_135415.jpg20210310_141026.jpg20210310_142154.jpg
Daarna verder het glas in lood kozijntje inzagen. De rechte kanten met de invalzaag gedaan. De ronding wilde ik ook met de kogellager frees doen maar dit lukte niet. Dus de cirkelgeleider op de bovenfrees, werkte heel makkelijk.
20210311_092546.jpg
Kozijn paste er in 1 keer in.
20210311_134134.jpg
Door naar de weldorpel. De oude was eigenlijk nog in goede staat (eiken), ondanks dat de onderkant nog nooit een likje verf had gehad.
20210311_153335.jpg
De weldorpel gelijmd en geschroefd vanaf de onderkant.

Brievenbusopening er nog in, met de freesmal die mijn neefje ooit tijdens een snuffelstage heeft gemaakt. Gebruik hem niet vaak, maar toch makkelijk!
20210311_132923.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
De kommen voor de meerpuntsluiting boren met de langgatboor.
20210311_130035.jpg
Scharnieren nog infrezen, met een zelfgemaakt malletje voor 89x89 scharnieren, frezen vind ik veel makkelijker dan beitelen in het kops multiplex.
20210311_185233.jpg

Grondverven, afhangen en klaar
20210312_181746.jpg20210313_134700.jpg20210313_133909.jpg
De ronding paste door het kopiëren gelukkig gelijk.
Nu moet de schilder nog komen om het af te lakken.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Nette vervanging. Met die deurplaten ben je snel klaar. De bevestiging van de weldorpel is nieuw voor mij. Niet dat daar mijn kennis ligt. Maar ik schroef/lijm hem op de deur.
Weldorpel bevestiging was ook nieuw voor mij; weldorpel is hergebruikt van de oude deur en is uit 1 stuk eiken gemaakt. 20210310_134249.jpgDeze zat met 3 messing schroeven van onderuit vast. Gelukkig messing zodat de tafelzaag er zonder moeite doorheen ging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Mooie nieuwe oplossing voor een oude deur .
Hoe kom je aan de bovenkant uit met de 3puntsluiting in de ronding ?
Zelf heb ik ook meerdere keren 3puntsloten ingefreesd in dit soort deuren .
Meestal waren de sloten daarvoor te lang .
Had niet goed gekeken naar je foto`s , maar het gaat precies zo te zien .

Groeten Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Mooie nieuwe oplossing voor een oude deur .
Hoe kom je aan de bovenkant uit met de 3puntsluiting in de ronding ?
Zelf heb ik ook meerdere keren 3puntsloten ingefreesd in dit soort deuren .
Meestal waren de sloten daarvoor te lang .
Had niet goed gekeken naar je foto`s , maar het gaat precies zo te zien .

Groeten Willem
Goed gezien! Ik gebruik altijd meerpuntsluitingen van hmb, heb daar een mal van voor de sluitkommen. Helaas paste de standaard lengte niet. (Of de kruk kwam te laag). Hmb heeft een meerpuntsluiting tbv renovatie, waarbij het hoofdslot los is, en de twee haaksloten ook. De afstand van de haaksloten kun je dan zelf bepalen (binnen de toleranties) zodat bij renovatie de sluitkommen in het kozijn kunnen blijven zitten. In dit geval was de minimale maat precies genoeg om niet in de ronding uit te komen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Wij werken ook al jaren met HMB , met de sloten een jaar of 10 maar met de mallen al meer als 30 jaar .
Zelf werk ik er nu 27 jaar , en heb ook al in menige aparte deur een 3puntsslot gemaakt .
Wat we ook wel eens laten doen is de bovenzijde in laten korten bij een lasbedrijf .

Groeten Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Of je maakt er een 2-puntsluiting van door de bovenste af te slijpen (dus in de hoogte in te korten). Zo is dat bij onze ronde deur gedaan omdat ook korte/verstelbare meerpuntssluitingen toendertijd niet pasten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Nette deur, kan weer jaren mee.

Niet dat het nog van praktische waarde is, maar ik vroeg me af hoe de oude deur in elkaar zit. De horizontale lijnen die door de verflaag zichtbaar zijn suggereren dat het brede dwarsplanken op een verticaal frame zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Nette deur, kan weer jaren mee.

Niet dat het nog van praktische waarde is, maar ik vroeg me af hoe de oude deur in elkaar zit. De horizontale lijnen die door de verflaag zichtbaar zijn suggereren dat het brede dwarsplanken op een verticaal frame zijn?
Daar was ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Het is een frame van verticale vuren latten met wat onderlinge afstand. Daaroverheen horizontaal stroken multiplex van ca 20cm breed en 5mm dik. Daaroverheen over het gehele oppervlak een dunne eiken fineerlaag. Rondom de deur zat een eiken lat (ook de ronding). Opbouw binnen en buiten is gelijk. Deur was ca 90 jaar oud en had waarschijnlijk ooit de uitstraling van een massief eiken deur voor dat hij dekkend geschilderd werd.

20210313_153354.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooi dat je de deur voor ons hebt geopend :) . Een constructieve reden voor de stroken kan ik niet bedenken; gevalletje verantwoorde zuinigheid / nuttig gebruik van restmateriaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Perfecte timing van dit topic.. Mijn huidige voordeur is er hetzelfde aan toe en trek in de winter ook nog flink krom.
Ik zat al na te denken om zelf aan de slag te gaan en dit heeft me wel over de streep getrokken.. Dank voor het delen.

Mijn slot is een opbouw slot met boven en onder een dievenklauw. Moet nog even bekijken of ik dat opnieuw zo doe of voor een 3 puntssluiting ga. Dat laatste is wel fraaier (veiliger?) natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Fijn dat ik je over de streep heb getrokken om er zelf mee aan de slag te gaan. Kies wel voor een multiplex plaat met aluminium platen erin. Dit scheelt in het kromtrekken zomer/winter, uit ervaring weet ik dat zo'n donkere deur met vol de zon erop in de zomer toch nog de neiging heeft krom te trekken.

Afvalstrook, als je goed kijkt zie je de aluminium. Merk je met zagen/frezen niks van, bij boren wil het stukje aluminium wel eens op je snijkanten vast gaan zitten.
20210310_134957.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.