Nieuwe machines

Torro

Actieve deelnemer
Hammer
IK heb een aantal maanden geleden 2 machines van Dewalt gekocht t.w. DWE 7492 en de DW733.
IK heb al eerder wat geschreven over de enorme herrie die de machines maken.
Het geluidsniveau begint me meer en meer te irriteren en overweeg nu om ze alle twee weg te doen.
Ik zit er aan te denken om 2 machines van Hammer te kopen t.w. de A2 26 en de K2M.
Ik woon in Spanje en het is meestal niet bij de deur om zoiets te gaan bekijken en te beluisteren.
Ik zou graag willen weten hoe de ervaringen zijn met deze machines.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.396
1.155
Ulvenhout
Ik kan je niet helpen met de Hammer machines, maar bij welke zaagtafel of vandiktebank ook, je zal toch gehoorbescherming moeten dragen. Dat zal bij een Hammer niet anders zijn.
Ik ben overgestapt van een Festool TKS80 naar een SCM SC2. Het geluid van de zaag an sich is absoluut minder, maar dat is ook omdat ik naar 400V ben gegaan. Maar als je eenmaal gaat zagen komt daar weer veel meer geluid bij. En daarnaast gebruik je bij een grotere zaagtafel ook een grotere stofafzuiging welke ook weer meer lawaai maakt.

Wil je geen lawaai dan zal je moeten werken met handgereedschap.

Just my 2 cents...

• Leuk
Waarderingen: Steeneik

Torro

Actieve deelnemer
Ik kan je niet helpen met de Hammer machines, maar bij welke zaagtafel of vandiktebank ook, je zal toch gehoorbescherming moeten dragen. Dat zal bij een Hammer niet anders zijn.
Ik ben overgestapt van een Festool TKS80 naar een SCM SC2. Het geluid van de zaag an sich is absoluut minder, maar dat is ook omdat ik naar 400V ben gegaan. Maar als je eenmaal gaat zagen komt daar weer veel meer geluid bij. En daarnaast gebruik je bij een grotere zaagtafel ook een grotere stofafzuiging welke ook weer meer lawaai maakt.

Wil je geen lawaai dan zal je moeten werken met handgereedschap.

Just my 2 cents...
Dat laatste is wel erg simpel gesteld.
De Dewalt machines maken een ongelooflijke herrie.
Dat je gehoorbescherming nodig hebt is duidelijk.
Er is veel verschil in geluid.
Voor mij is de herrie die deze machines maken niet accaptebel.
Aldus zoekende naar een alternatief.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
474
222
Wetteren, Belgie
Je zou kunnen zoeken naar een zaagtafel met inductiemotor. Als je bij het kleinere formaat wil blijven zoals de Dewalt, moet je eens kijken bij Axminster. Die verkopen een compacte zaagtafel met inductiemotor en gietijzeren tafel. Wel niet goedkoop.

• Leuk
Waarderingen: gandel69

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.463
Gaanderen
Torro heb je bij Felder al nagevraagd hoeveel decibel deze machines produceren? Ik vraag me af of ze voor die prijs ook een vlak- en vandiktebank kunnen maken die een stuk stiller is. Bedenk ook dat je afzuiger (afhankelijk van waar die staat) ook veel geluid maakt. Ik heb een van diktebank van IGM met wisselmesjes. Het gelijke model als De Walt maar dan met een andere as. Deze maakt ook echt veel herrie helemaal als de afzuiger ook aanstaat.

Torro

Actieve deelnemer
Torro heb je bij Felder al nagevraagd hoeveel decibel deze machines produceren? Ik vraag me af of ze voor die prijs ook een vlak- en vandiktebank kunnen maken die een stuk stiller is. Bedenk ook dat je afzuiger (afhankelijk van waar die staat) ook veel geluid maakt. Ik heb een van diktebank van IGM met wisselmesjes. Het gelijke model als De Walt maar dan met een andere as. Deze maakt ook echt veel herrie helemaal als de afzuiger ook aanstaat.
dat is de reden dat ik hier de vraag stel aan degene die mogelijk deze machines heeft.
de afzuiger staat buiten mijn werkplaatsje.
ik had hiervoor een tafelzaagmachine van scheppach en ik moet je zeggen dat klonk toch heel wat anders dan de kleine dewalt machine. bij die laatste hoorde ik het gieren van de zaag.
maar wat ik nu hoor bij dewalt is toch echt heel wat anders.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.516
812
Moordrecht
Ik heb ook een 7492 en sinds ik een softstart heb geplaatst is de beleving heel anders, wmb een echte mindfuck. Hij maakt er echt niet minder herrie van, maar omdat de start veel minder explosief is, begin ik ook met een rustiger geest aan het zagen. En heb ik blijkbaar ook minder last van het geluid.

Het gebrek aan een softstart is dan ook de enige echte tekortkoming aan deze zaag als het gaat om bouwzagen.

• Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
647
182
Arnhem - Schaarsbergen
Elke machine zijn prijs. Zou eerder voor een Hammer gaan dan een Axminster. En een softstart heb ik op mijn DeWalt nog nooit gemist. Zit eerder tussen de oren. Hou bovendien niet van modificaties aan gekeurde machines.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
Hammer vlak- en van dikte maakt veel lawaai, met een afzuiginstallatie erop krijg je nog wat decibels erbij. Naar het schijnt zijn de assen met de kleine mesjes minder herrie maken....
gr,
Danny

RoyR

Nieuw lid
30 okt 2023
3
0
Nederland
Hier een video van onze oosterburen met zeer heldere uitleg over o.a. het lawaai dat de verschillende soorten messen op de van dikte bank maakt.

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
286
236
Zeeuws Vlaanderen
dat is de reden dat ik hier de vraag stel aan degene die mogelijk deze machines heeft.
de afzuiger staat buiten mijn werkplaatsje.
ik had hiervoor een tafelzaagmachine van scheppach en ik moet je zeggen dat klonk toch heel wat anders dan de kleine dewalt machine. bij die laatste hoorde ik het gieren van de zaag.
maar wat ik nu hoor bij dewalt is toch echt heel wat anders.
Ik snap je helemaal, ik had ook de dewalt zaag die je hebt maar man wat een klap lawaai als die inkomt. Inmiddels heb ik een hammer b3 winner en dat loopt echt veel rustiger (en 400V dus sterker). Los daarvan zijn de machines totaal niet vergelijkbaar maar ik herken je issue met het lawaai.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.