Nieuwe kolomboormachine

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Gisteren een leuke kolomboormachine opgehaald. Ik was al een tijdje op zoek naar een wat grotere kolomboor voor een beetje behoorlijke prijs en er werd op MP iets aangeboden in de buurt. Vriendelijke man heeft geholpen om het ding in de bus te lepelen met zijn heftruck. Ik kreeg er nog een nieuwe 13mm snelspankop bij. Hij had lange tijd ongebruikt gestaan en de bedrading was vergaan. Ze hadden even een nieuw snoer direct aan de motor gezet om te zijn of hij liep. De retourveer is gebroken dus daar moet een nieuwe in. Blijkt een Nederlandse machine te zijn. Gemaakt in Tilburg bij machinefabriek aug, Bierens & Zn. Volgens mij heeft er oorspronkelijk een riem aandrijving op gezeten, want er zit nog een spanrol boven op en de motor zit vast gemonteerd. Er zitten nu V riem schijven op, maar dus geen span mogelijkheid. De motor die er nu op zit is een heemaf van 1 pk, maar volgens het typeplaatje heeft er origineel een twee toeren motor op gezeten. Ook de originele schakelaar is verdwenen. De opname is morse conus 2 en de machine is voorzien van een fijnboor mogelijkheid. Het ijzer koste weinig in die tijd, want mijn bus ligt een beetje laag aan de achterkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Met een 30mm boor in staal houdt het wel op denk ik, dus meer een beestje. Van hoe ik foto's van mijn telefoon op het forum moet krijgen, snap ik nog steeds geen ruk. Ik ben beter met machines.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
hoe ik foto's van mijn telefoon op het forum moet krijgen, snap ik nog steeds geen ruk. Ik ben beter met machines.
op mijn ipad: icoontje voor foto invoegen selecteren, tikken op “click here”, fotobibliotheek selecteren, en de rest wijst voor zich.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Van hoe ik foto's van mijn telefoon op het forum moet krijgen, snap ik nog steeds geen ruk.
bij android kan je bij foto's op 'delen' klikken & nadien naar je email doorsturen, van waaruit je de foto of een uitsnede op woodworking kan gooien
velen gebruiken woodworking op hun mobieltje, maar in vergelijking met een pc zijn die schermpjes kijkgaatjes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Al die goed bedoelde adviezen zijn nog steeds voor mij niet duidelijk. Stel je meer voor dat je je 100 jarige grootmoeder, zonder computer, gaat vertellen hoe ze een foto op het forum moet plaatsen. Om de zelfde reden zette ik de advertentie van de lintzaag bij elektrisch gereedschap. Als ik hem bij te koop wilde zetten, kreeg ik steeds dat ik iets van een tag moest bijvoegen. Dat zegt me dus niets. Bij mij is een tag zo'n plaatje wat aan een motor of versnellingsbak zit geklonken, met bijvoorbeeld het serienummer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
De retourveer blijkt dus niet gebroken, maar veel te slap. Iemand heeft deze veer er in het verleden in geknutseld . Dit is te zien aan de bevestigingsgaten. Mijn probleem is nu, hoe te bepalen wat voor veer ik dan wel nodig heb. De breedte is makkelijk, maar hoe bepaal je hoe lang de veer moet zijn en hoe dik?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een tag is inderdaad een label. (korte omschrijving wat het is)
zodat je er snel op kan zoeken

je kan dan aangeven lintzaag merkt typenummer etc.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Vandaag de nieuwe veer van amazon gemonteerd. Was een beetje klooien, want ik moest hem wat verder opwinden om hem in de behuizing te krijgen. Maar hij komt weer netjes terug. 13 cm boordiepte is wel een vooruitgang ten opzichte van mijn chineesje. En dat voor 11,5 euro in de btw.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Zelf word ik altijd vrolijk van de puzzeltjes. Altijd fijn als je inspanningen niet alleen een werkbaar stuk gereedschap oplevert maar ook nog eens geld bespaard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Gisteren weer wat aan mijn boormachientje geknutseld. De motor blijkt de originele dahlander motor te zijn. Ik kwam na wat zoeken op een forum waar iemand een amf dordt 2 toeren polijstmachine had en op die machine zat een motorschildje voor elk toerental. Op mijn motor was te zien dat er ook ooit nog een tweede schildje had gezeten. Dus even met een losse kabel met stekker getest en jawel, 2 toerentallen. Motor toen maar voorzien van nieuwe lagers en een mooie oude dahlander schakelaar op marktplaats gescoord. Nu moet ik alleen nog een spansysteem voor de v snaar knutselen en de machine opnieuw bedraden en dan heb ik voor nog geen 150 euro weer een knappe kolomboor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.