Nieuwe kolomboormachin

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Lol, voordat je hem koopt ga je natuurlijk wel eerst kijken...

Dan kun je toch goed controleren of die nog lekker draait?
Ik zie het probleem niet?!

Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat je niets 2e (of 3e/4e) hands moet kopen zonder te gaan kijken.
En dat zou al een (goede) reden kunnen zijn om toch nieuw te kopen omdat je geen zin/tijd/etc... hebt om te gaan kijken :)

Ben ik het met je eens, wel een nuance die niemand aanbracht in z'n berichten "oude Flott is altijd beter", als je hem getest hebt en hij niet de afgelopen 30 jaar misbruikt hebt en je kunt testen (meten) of hij goed loopt en de verkopende partij het daar mee eens is.
 

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
31
0
Wauw!!! Jullie zijn druk bezig geweest :)

Ik had meer tijd om de machine te gebruiken, heb ik niet mijn mening te veranderen, heb ik nog steeds vind het erg leuk. Er is een goede reden waarom ik niet op zoek naar een tweedehands machine, zoals ik al zei, ik ben een amateur en terwijl ik graag glimmende dingen, ik heb geen kennis van de kwaliteit van een tweedehands product, het kan werken of denk ik het werkt als ik zien het, maar dan neem ik het mee naar huis en beginnen de problemen.

Ik zal deze machine te gebruiken misschien een keer per week, zo niet minder en dat is echt goed presteren.

Iemand vroeg rond de handgreep is niet plastisch wordt gemaakt van metaal met rubber rond voor grip.

Bedankt
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
citaat:
Ik las ergens "2e hands... Ze doen hem natuurlijk niet voor niets weg" --> das natuurlijk de grootste onzin :p
Ze doen hem heus niet weg omdat hij kapot is, of niet fijn werkt. Er bestaat ook nog zoiets als upgraden....
einde citaat.

Dat was ik die schreef 'ze doen 'm niet voor niets weg'
De stelling is nogal dat een Flött perfect is. Toch doen mensen hem weg. Da's niet voor niets.
Ik schreef niet dat ie kapot is, (hoewel dat zeer zeker zou kunnen). Maar zolang er Flött's te koop worden aangeboden blijkt dat Flött-eigenaren dus iets anders willen dan het apparaat wat ze hebben staan. Reden upgraden? Prima. Maar ze doen de oude niet voor niets weg.
Tenzij een weduwe er een verkoopt omdat ze niet dezelfde hobby heeft als haar man. (of vice versa)

Vergelijking: Iemand overweegt een Daihatsu te kopen en dan gaan we blindelings roepen: Koop een 2e hands kever die is ALTIJD veel beter.
Die man die de kever verkoopt gaat immers alleen maar upgraden. En het kromme is dat van een kever overstappen naar een Daihatsu een upgrade kan zijn!
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Atmoz heeft onlangs een gloedjenieuwe Flott gekocht, maar zijn oude Flott (die hij al had) mankeerde niets aan hoor.
Die nieuwe glimt alleen een beetje meer:cool:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bosch machines met een groene kleur zijn voor hobby gebruik, dat geeft Bosch zelf ook aan.
Vandaar dat het een hobbyding is :rolleyes:

Dat hangt er helemaal vanaf :)
Ik beschouw mezelf toch wel als een professional maar ik heb echt geen zin om een dure machine aan te schaffen die de helft van de tijd stof staat te vergaren. :)

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van deze Bosch! En het gebruiksgemak is onovertroffen (en de delen die van plastic zijn hebben geen invloed op de kwaliteit).

In het prijs segment van onder de € 800, is de Bosch voor mij de absolute nummer 1.

Groetnis, Roeland
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
O, nog vergeten te vragen: Baptist verkoopt ook de Contimac ch6. Mijn gedachte is dan : als baptist het verkoopt kan het toch geen rommel zijn... Is dat een terechte aanname? Wat zijn jullie ervaringen met contimac?
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Ik zag laatst bij de bauhaus een kolomboor van Scheppach. Heeft iemand daar ervaring mee? Of valt die ook in de categorie 'chinese troep'?

Er is geen boormachine in deze prijsklasse die niet uit china of taiwan komt. En het gaat niet om het land van herkomst maar om de bouwkwaliteit/prijs verhouding. En die kan je alleen zelf beoordelen in het echt of vertrouwen op reviews.

Heb hier zelf een oude Scheppach rab t16 en prima tevreden over maar lijkt heel erg op alle andere Aziatische radiaalboormachienes:
Grizzly G7945
Shop Fox W1669
HBM Radiaalboormachine 16mm
OPTIDRILL RB6T-8S
AXMINSTER AHRD16B

Ik zou zelf de https://www.hbm-machines.com/produc...lomboormachines/hbm-16-hobby-kolomboormachine verkiezen boven de Contimac alle specs van de HBM zijn beter en nog goedkoper ook. En beiden zullen uit een prachtig land in Azie komen.

Maar voor mij is de kolomboor een marktplaats artikel. Staan er veel op en heb er al 2 voor prima prijsjes opgehaald. (en 1 gaat er binnenkort weer op Ferm fm 13)
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Nou, ik begrijp dat Einhell op dit forum niet de beste kritieken krijgt en mogelijk geldt dat ook voor Ferm en andere bouwmarktmerken. Ik las elders op internet dat HBM afgeraden werd om vergelijkbare redenen.
Daarom vroeg ik me af of Scheppach wel een goede prijs/kwaliteit verhouding biedt. Idem voor Contimac, zeker omdat Baptist die aanbiedt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb zelf al enige tijd een hbm 25 kollomboor.
Loopt heel stil (380v) en zonder speling.
Hoe lang dat zo blijft moet nog blijken maar een lagertje is zo vervangen.
 

mpintens

Nieuw lid
14 mei 2016
7
0
Net even meegelezen met deze thread.
Ik ben zelf ook op zoek naar een (bij voorkeur nieuwe) kolomboor.
Wat het moet kunnen? Perfect rechte gaten boren van de juiste diameter zonder problemen.
Wat me ook handig lijkt, is dat je de boor 180 grade weg kan draaien van de tafel, en zo dus op de kopse kant van lange balken kan boren. Klopt dat, of zie ik het verkeerd?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb vorig jaar een Contimac CH10 aangeschaft & die bevalt prima. Loopt heel recht. Had wel wat moeite met de montage (het ding kwam als flatpack aan), omdat de instructies belachelijk beroerd waren, maar met wat hoofdkrabben lukte het toch (er bleek een microswitch aan het kapje te zitten — die heb ik er gelijk afgesloopt). De manual is ook niet echt goed omdat-ie voor meerdere types bedoeld is, waardoor er én informatie ontbreekt, én andere informatie voor verwarring zorgt. Maar dat alles is te overkomen.

En nu even onder ons: ik het het ding op een verrijdbare kast gezet en die is een paar maanden geleden door een stommiteit omgekieperd waardoor de kolomboor met de behuizing als eerste in contact met de vloer kwam. Op wat verbogen blik na was er niets kapot & werkt-ie nog prima. Dat zegt wel wat over de kwaliteit, denk ik.

Verder heb ik het bedieningsarmpje voor de hoogteverstelling van de tafel vervangen door een wieltje uit China, omdat het armpje niet te combineren was met een groter blad op de tafel, wat je voor houtbewerking wel nodig hebt.
 

Werner675

Actieve deelnemer
29 mei 2015
34
0
Bobeldijk
Ik ben ook opzoek naar een kolomboor, nu heb ik mijn oog laten vallen op de optimum b26pro, iemand ervaring met dit merk of type?
 

mpintens

Nieuw lid
14 mei 2016
7
0
Ik heb besteld en ontvangen!
Uiteindelijk na veel reviews gezien en gelezen te hebben voor de Posch PBD 40 gegaan. Besteld op Coolblue.be die een actie deden (€263).
Straks uitpakken en in elkaar zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.