Nieuwe freesmotor voor freestafel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik kreeg net een mailtje dat er een nieuwe freesmotor is voor onder freestafels. Nu met digitale uitlezing van het toerental en er 20 collets. Dus je kan heel veel maten erin kwijt.
Gemaakt door Jessem. Helaas tegen een forse prijs. Ik vind de prijs te hoog om mijn auk motor er voor in te ruilen.
Hier het filmpje
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik hoop dat hij beter scoort dan zijn voorganger deze bleek niet zo geweldig te zijn, en inderdaad goed aan de prijs, by the way bedankt voor het onder de aandacht brengen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Komen al die motoren niet uit de zelfde fabriek in china? Als ik die man in dat filmpje die lagers zie monteren, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij. Ik heb in mijn leven heel wat machines uit elkaar gehaald. Maar als lagers los in het huis en los op de as zitten, betekende dat over het algemeen dat er iets stuk was. En begrijp ik dat ze het houtmot door de motorkoeling trekken? Lijkt me een goed plan. Ik kon zo snel niet vinden wat het spul moet kosten, maar hoe gelikter het filmpje, hoe hoger de prijs. Betekent in de praktijk niet dat je het beste product krijgt. Dat verkoopt ook wel zonder gelikte marketing.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik ben ook wel benieuwd wat ze daar voor paarden gebruiken . 1800 watt is in mijn boek geen 3 1/4 HP.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als je doorklikt op het linkje in de mail, zie je dat je ongeveer € 800,- kwijt bent voor de machine. Zitten dan nog geen slangen bij voor de koeling. Flink verschil met Canada, daar betaal je omgerekend minder dan de helft..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Voor de 220 uitvoering kon ik het niet zo snel vinden, maar 15 amp bij 120 volt is 1800 watt opgenomen vermogen. De meeste huis zekeringen in de vs zijn 15 amp.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Volgens mij kun je hem gewoon kopen hier in Nederland bij Gereedschappro voor €695 euro, ik wil geen reclame maken en heb dus geen aandelen
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Het grootste probleem met een bovenfrees is dat de snijsnelheden te laag liggen voor het optimale resultaat (zie bijlage voor een mooi overzicht). Voor zo'n Jessem set van zo'n€3000 koop je een mooie freestafel van een heel goed merk. Zag een tijdgeleden een mooi Martin staan op mp voor zo'n €2000. Dat is 10x beter dan die gelikte Jessem spulletjes. De frezen zijn dan ook nog eens stukken goedkoper.
 

Bijlagen

  • 16960820941094152587608712623835.jpg
    16960820941094152587608712623835.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 17

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zo'n jessum of vergelijkbare freestafel heeft een totaal ander werkgebied dan een martin freesmachine. Ik wil je met die martin wel eens 6mm groeven in het midden van een plaat zien maken. Een hardmetalen freesje voor een jessum kost minder dan 10 euro. Een hardmetalen frees voor een martin kost 400. En die martin draait beroerd op een 16 amp 220 groep waar de meeste mensen het mee moeten doen. En in je schuurtje van 2 x3 staat hij gruwelijk in de weg. Beetje het zelfde verhaal als met een dewalt zaagtafeltje en een altendorf met 3,2 m loopwagen. Dat hele snijsnelheid verhaal is leuk voor een fabriek, maar voor de hobby niet echt interessant.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Zo'n jessum of vergelijkbare freestafel heeft een totaal ander werkgebied dan een martin freesmachine. Ik wil je met die martin wel eens 6mm groeven in het midden van een plaat zien maken.
>>>Dat doe je met een zaagmachine.

Een hardmetalen freesje voor een jessum kost minder dan 10 euro.
>>>Beetje vreemd om voor €3000 een freestafel te kopen en dan hbm freesjes van €5 te gebruiken. Een serieuze frees is al snel €50

Een hardmetalen frees voor een Martin kost 400.
>>>Rond de €27 heb je twee messen en 2 limmerters. Met zo'n set kun je al snel meerdere radiussen of andere vormen frezen. Voor 6 euro nog 4 tot 6 met te slijpen. En een echt goed resultaat.

En die Martin draait beroerd op een 16 amp 220 groep waar de meeste mensen het mee moeten doen. En in je schuurtje van 2 x3 staat hij gruwelijk in de weg. Beetje het zelfde verhaal als met een dewalt zaagtafeltje en een altendorf met 3,2 m loopwagen.
>>>Dan kun je beter investeren in een grotere ruimte en zelf een freestafel bouwen dan die peperdure Jessem spullen. Alles in verhouding.

Dat hele snijsnelheid verhaal is leuk voor een fabriek, maar voor de hobby niet echt interessant.
O ja die lees ik wel vaker op dit forum: voor ons gelden andere natuurwetten. Ik kan je verklappen dat de werkelijkheid anders is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik woon in utrecht. Waar vindt je een grotere ruimte om in te investeren? Kopen? Er is niets te koop. Maar koop begint bij een ton of 2. Huren? Als er wat te vinden is, begint dat bij 2000 in de btw per maand. Dat kunnen niet veel mensen zich veroorloven voor de hobby. De meeste mensen hier hebben niet eens een garage. Je begint over flury messen. Die kosten in hardmetaal vanaf een 55 euro. Per stuk. Natuurwetten hebben er niets mee van doen. Als je zaagmotor 2800 toeren draait, dan moet je het daar mee doen. Je gaat er geen zaagblad van 600 rond op proberen te zetten, omdat je dan op de optimale snijsnelheid zit. En zo is dat met de meeste hobbymachines. Je werkt met wat je hebt. En dat de stand tijd dan wat minder is, dat is dan maar zo. Ik wil je wel eens met een handschaaf bezig zien. Kijken hoe lang je de optimale snijsnelheid vol houd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Verhalen over de ideale snijsnelheid zijn mooi. Zouden de fabrikanten van bovenfrezen deze kennis niet hebben en al deze machine op onjuiste snelheden laten draaien. Ik verlaag bij grote feesdiameters vaak de snelheid.
Vanaf 25mm diameter vind ik het groter worden
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Dat heeft natuurlijk ook alles met aanvoersnelheid te maken. Je kunt het een niet los zien van het ander. En die aanvoersnelheid is voor een kleine hout bewerker alweer minder belangrijk. In serie productie telt daarentegen elke meter. Wat overigens niet wegneemt dat ik de genoemde prijzen ook stevig vind voor een hobby.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.