Nieuwe draaibank / aantal vragen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb de toerentallen van de vario en de manuele machine eens bekeken, en qua bereik zit daar weinig verschil in. En daarmee bedoel ik vooral het laagste toerental, bij de vario 650 en bij de manuele 760. Dus het argument van lage toerentallen voor grote ongebalanceerde blokken hout is al wat minder relevant.

Een vario is in veel gevallen puur gemak. Enkel bij draadsnijden en heel ongebalanceerde werkstukken is het echt handig als je hele lage toerentallen kunt maken (100 opm oid). Voor de rest werkt het sneller, je hoeft alleen maar het knopje te verstellen en je past de snelheid aan. Bij manuele machines duurt dat iets langer doordat de riemen steeds verlegd moeten worden.

Ikzelf draai vooral klein werk, dat tussen de centers geklemd wordt (niet in de chuck). In de praktijk gebruik ik eigenlijk maar drie snelhedenvan de twaalf die mogelijk zijn: 300 voor schuren en rondraaien van ongebalanceerd werk, 1800 voor het draaien zelf en 3000 voor het polijsten. Dus staar je niet blind op een vario!!

Wat betreft het kapot kunnen gaan van de electronica, daar kwam bij mij het volgende naar boven: goede electronica is duur! Mijn draaibank (nova 1624-44) kost ongeveer € 1000, de vario kost het dubbele. Dat is dan wel een luxe uitvoering van die vario maar toch... Een meerprijs van slechts € 50 voor de vario geeft me toch wat bedenkingen. Maar ik heb verder geen ervaring met de vario-machine. Het is een punt ter overweging.

Het scheelt inderdaad maar 50 euro, maar afhankelijk van hoe groot je budget is, kun je er ook voor kiezen om voor dat geld een goede beitel (zijn ook niet goedkoop!) of hulpstuk te kopen.

Succes met de keuze!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De HBM 450 heeft (normaliter) een 1x8 tpi spindelschroefdraad (en een MC2 holle conus); voor de Teknatool G3 voor adapters is een 1x8 tpi adapter leverbaar. De G3 is overigens de juiste maat chuck voor een 450 (hoewel een supernova ook wel past), en duidelijk beter dan een HBM chuck (hoewel die ook werken...).

Persoonlijk zou ik denk ik niet voor de vario gaan, maar het uitgespaarde bedrag aan beter gereedschap en/of accessoires uitgeven. Mijn ervaring is dat ik relatief weinig met snelheden varieer, en dat dat dus simpel en effectief te doen is door even de snaar te verleggen. Maar dat is heel persoonlijk...

Dat meenemertje ben ik niet zo kapot van - dan zou ik kijken naar een stebdrive - het model voor in de chuck. HBM heeft imitatie stebcentres (die voor in een morseconus), maar ik weet niet of ze ook een imitatie stebdrive hebben inmiddels - anders moet je een originele Sorby Stebdrive hebben. Baptist heeft ze.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat betreft het kapot kunnen gaan van de electronica, daar kwam bij mij het volgende naar boven: goede electronica is duur! Mijn draaibank (nova 1624-44) kost ongeveer € 1000, de vario kost het dubbele. Dat is dan wel een luxe uitvoering van die vario maar toch... Een meerprijs van slechts € 50 voor de vario geeft me toch wat bedenkingen.

Maar dat is echt appels met kunstgras vergelijken ;-) een 'normale' vario zoals op de HBM, is een frequentieregelaar, in dit geval ook nog eenvoudig omdat (als ik me goed herinner) het gecombineerd wordt met een gelijkstroommotor. De Teknatool DVR is een compleet andere motor, en het prijsverschil is dan ook niet alleen de electronica (ik geloof dat een nieuwe stuurprint voor een DVR, die in het verleden nog al eens vervangen moest worden, niet eens zo duur is) maar ook de compleet andere motor.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Iedereen bedankt voor alle informatie.

Ik denk er nog even over na en dan zal ik nog wel eens een bericht plaatsen wat het is geworden ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Maar dat is echt appels met kunstgras vergelijken ;-) een 'normale' vario zoals op de HBM, is een frequentieregelaar, in dit geval ook nog eenvoudig omdat (als ik me goed herinner) het gecombineerd wordt met een gelijkstroommotor. De Teknatool DVR is een compleet andere motor, en het prijsverschil is dan ook niet alleen de electronica (ik geloof dat een nieuwe stuurprint voor een DVR, die in het verleden nog al eens vervangen moest worden, niet eens zo duur is) maar ook de compleet andere motor.

Appels en kunstgras? Mwah..mooie vergelijking ;-)

Maar je hebt een punt inderdaad. De DVR techniek van Nova is een heel ander caliber dan een normale frequentieregelaar. Dat bedoelde ik ook met de 'luxe' versie, maar dat is niet duidelijk te lezen in mijn vorige reactie.

Maar dan nog, neem een goede frequentieregelaar, wat voor soort ook, voor vijf tientjes? Verder heb ik er ook geen benul van. Het zou voor mij echter een punt geweest zijn om gedegen te onderzoeken als ik in de run was voor een nieuwe machine. En aangezien Haye dat is, lijkt het me goed om mee te nemen als tip.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
We hebben toch gekozen voor de HBM 450x300 Vario gekozen.
Omdat ik zelf wel veel werk met het verstellen van de snelheid. (nu met de bandjes). Leek het mij toch wel handig.
Bij het afwerken bijvoorbeeld: dan schuur ik eerst met een mengsel van was en olie op een langzame snelheid, waarna ik het met grotere snelheid met een doek inwrijf.
Bij een stuk hout dat niet mooi rond is lijkt het me ook wel handig dat ik direct met een knop de snelheid kan veranderen.

Nogmaals bedankt voor alle informatie iedereen.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Haye, daar kun je voorlopig goed mee uit de voeten. Verlengen is ook nog een mogelijkheid.
Gefeliciteerd met je diploma!
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Haye, gebruik geen doek of lap voor het poetsen en polijsten op hoge snelheid met
voorwerpen met kleine diameter. (staalwol is nog gevaarlijker) Als de lap uit je hand schiet kost dit je je draaiwerk en je vingers zullen het ook niet prettig vinden.
Gebruik keuken papier o.i.d, voor de veiligheid.
Vr.gr. Nico Oosthoek

Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet eens over nagedacht...
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik zou als ik jou was toch de supernova overwegen i.p.v de G3. omdat de supernova van achter dicht is, kan er geen stof indringen en is die opspankop dus onderhoudsarm. en de sleutel is ook beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.