Nieuwe bovenfrees POF1400ACE, GOF1250LCE of RP1110C

HobbyDe

Nieuw lid
28 dec 2020
5
3
Beste medeforumleden, al een tijdje zit ik te denken aan een betere bovenfrees, ik heb nu een noname die ik eens gekregen heb met 8mm schacht, dat is de enige eis, want ik heb inmiddels behoorlijk meer geld in de freesjes zitten dan de bovenfrees zelf waard is.
Het budget is flexibel, als ik de meerwaarde er maar van inzie.

Ik vind mezelf aardig precies, maar sommige andere gebruikers op dit forum kunnen dat ook zijn ;-).
De wensen die ik nu heb zijn 8mm, regelbare snelheid, asblokkering, instelbaar diepte minimaal 50mm per 0,1mm, niet te zwaar (max 5 kilo) en vooral veel opties zoals kantgeleiding, circels, kopieerhuls, al weet ik nog niet of ik de meeste daarvan ga gebruiken.
Ik ga deze niet gebruiken voor een freestafel, als ik dat ooit wil word dat een tweede machine.
Mijn excuus richting de fanboys, Festool valt voor mij af.

Mijn houtbewerking is meestal rondom het huis van mijzelf of vrienden, en ook deze nieuwe bovenfrees gaat ongeveer 2 weken per jaar uit het vet.
Binnenkort heb ik wel twee projectjes, een wandkast en een aquariumombouw, daar later meer over.
Ik zit op dit moment met drie keuze's:

1: POF1400ACE, lamp, 55mm/0,1mm, 3,5 kilo, 150 Euro
kopieerhuls = SDS, dit lijkt een voordeel te zijn.
geen softstart?
parallelgeleider kan cirkels,

2: GOF1250LCE, lamp , 60mm/0,1mm, Asblokkering, 3,6 kilo, softstart, 400 euro
Diepte is digital instelbaar, als dit betrouwbaar is is dat zeker een voorkeur, anders de analoge versie die iets goedkoper is.

3: RP1110C, 57mm/??mm, Asblokkering, 3,4 kilo, softstart 300 euro
Ik heb al geleiderails van (nep) scheppach, deze zou hier op moet passen.
Als de website van Makita iets zegt over de kwaliteit van de machine's valt deze direct af.

Mijn vragen voor jullie zijn:
- Heb ik nog een logische keuze gemist?
- Welke zou jij nemen en waarom?
- Welke heeft de meeste opties?

Wat ik erover lees zijn ze vergelijkbaar en is de GOF de extra 250 euro niet waard, maar mogelijk mis ik iets.

Groet Dennis
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Ik heb de 1600. Alhoewel ik geen ervaring heb met jou opties kan ik je wellicht wel vertellen wat ik er fijn aan vind.

- LED verlichting
- asblokkering
- paralell geleider welk heel fijn is af te stellen
- een invalblokkeerhendel welke vergrendeld wanneer je hem loslaat ipv zelf elke keer vast moeten zetten
- en werkt super met een liniaal en OFA 32 kit

Als je vragen hebt over de 1600, laat maar weten
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
De Makita. Groene Bosch is te veel hobby en met de blauwe Bosch zijn hier al wel wat kwaliteitissues geweest.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik zou ook Triton freesmachines meenemen bij je keuze. Kunnen prima onder een tafel omdat enkele een ingebouwde lift hebben. Kijk hier op het forum naar triton tra0001 en andere.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de GOF1250LCE en ben daar heel tevreden mee. Ligt goed in de hand, en ik heb deze vooral uitgekozen doordat de dieptevergrendeling vergrendelt als je 'm loslaat en kan schuiven als je de hendel actief inknijpt. Dus dat je 'm niet nog een keer moet vergrendelen, maar dat dit automatisch gebeurt. De instelling vind ik handig werken en goed in te stellen, ook makkelijk dat er een digitale afleesschaal op zit.
En de kopieerringen die te plaatsen en te verwijderen zijn zonder dat je moet gaan schroeven, met een beetje handigheid klik je 'm er zo in.

Ik heb er ook de RA1100 adapterring bijgekocht om losse guide bushings te kunnen gebruiken. Dit is volgens mij een optie die niet in NL wordt verkocht, maar alleen in Amerika/UK. Ik heb 'm destijds wel via Amazon NL gekocht, maar daar is deze niet meer te bestellen.
Ik heb deze set metrische ringen erbij, maar ze zijn ook in imperial te krijgen. Dan hoef je niet alle maten kopieerringen te hebben, en het is makkelijk om ook Engelse maten te kunnen gebruiken als dat zo uitkomt.
En met deze basisplaat passen deze guide bushings ook in mijn freestafel (met de Incra-freesplaat), dus dat is voor mij dan ook een win-win.

WIm noemt de Triton-frezen. Die zijn om mee uit de hand te werken nogal lomp (groot/zwaar), maar omder een freestafel zijn die wel perfect. Genoeg vermogen en vooral door de ingebouwde freeslift met verstelmogelijkheid vanaf de zool. Maar voor waar je nu naar aan het kijken bent denk ik niet echt geschikt.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Bij ons op het werk met de makita gewerkt. Vind vooral de kopieerhuls tegen vallen.
heb pas een trend t7 gekocht. Incl verzenden 140€ Is een degelijke machine komt nog wel een 8 mm spantang bij
Kijk hier ook eens naar.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
De Makita. Groene Bosch is te veel hobby en met de blauwe Bosch zijn hier al wel wat kwaliteitissues geweest.
Als hij spreekt over 2x per jaar gebruiken (zoals in het bericht staat), hoeveel minder moet je dan iets gebruiken vooraleer het wel hobby spul mag zijn?

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een 'beginnersfrees' en heb nog niet veel zin om het grote geld (lees 300+e) eraan uit te geven, en dan denk ik dat die groene bosch best wel wat bang for the buck geeft. Zeker nu aangezien er tot 10 januari nog cashback op zit ook.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Als hij spreekt over 2x per jaar gebruiken (zoals in het bericht staat), hoeveel minder moet je dan iets gebruiken vooraleer het wel hobby spul mag zijn?

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een 'beginnersfrees' en heb nog niet veel zin om het grote geld (lees 300+e) eraan uit te geven, en dan denk ik dat die groene bosch best wel wat bang for the buck geeft. Zeker nu aangezien er tot 10 januari nog cashback op zit ook.

Ik was enkele jaren terug ook van dit gedacht en heb me de groene bosch aangeschaft en was mijn eerste ervaring met een bovenfrees. Vond ik echt geen aangenaam ding om mee te werken. Geen zicht op uw werk, een geklooi om de frees te wisselen, de spanning die opbouwt naarmate je de frees naar beneden duwt en bij terug lossen als het ware terug omhoog schiet waardoor het lastig afstellen word. De kopieerring had speling,... Het was telkens te ontzien om te gebruiken. Ik heb me vorige zomer na opnieuw frustraties en een groot werk in het vooruitzicht de dewalt d26204k gekocht en wat een verademing is dat. Neem ik nu met plezier uit de kast.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Ik was enkele jaren terug ook van dit gedacht en heb me de groene bosch aangeschaft en was mijn eerste ervaring met een bovenfrees. Vond ik echt geen aangenaam ding om mee te werken. Geen zicht op uw werk, een geklooi om de frees te wisselen, de spanning die opbouwt naarmate je de frees naar beneden duwt en bij terug lossen als het ware terug omhoog schiet waardoor het lastig afstellen word. De kopieerring had speling,... Het was telkens te ontzien om te gebruiken. Ik heb me vorige zomer na opnieuw frustraties en een groot werk in het vooruitzicht de dewalt d26204k gekocht en wat een verademing is dat. Neem ik nu met plezier uit de kast.
kijk, dit is informatie waar ik (en anderen) wat mee zijn. duidelijke opmerkingen en zaken die je ervaart hebt. dank!

Het ging me vooral over het feit dat iets als 'hobby' bestempeld wordt, als ik 2x per jaar iets zou doen is dat wel de juiste term denk ik :) en dan lijken me hobby toestellen meer dan adequaat genoeg. Dat je zoiets niet koopt als je het alle dagen nodig hebt, geloof ik direct!


ik ga nog maar een paar filmpjes kijken :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dat de triton tra001 lomp is klopt. Ik heb hem en die hing inderdaad alleen maar onder de freestafel.
Echter triton heeft 3 modellen. De jof001 is de kleinste en is 1010 watt. Je krijgt er 3 spantangen bij 6 1/2" en 12 mm. Beetje onlogisch hier in Nederland omdat 8mm de meest gangbare is. Die kan je er los bij kopen. Voordeel is dat je 1/2 en 12mm hebt waardoor je veel meer mogelijkheden hebt met keuze voor je frezen.
Als je de prijzen ziet op het www voor 1/2" in wat grotere maten en je vergelijkt deze met de in Nederland verkrijgbare maten dan heb je soms de triton machine freesje en spantangen voor minder dan de losse 12mm frees hier in Nederland. Ja ik weet dat er een zeer groot kwaliteitsverschil in zit (heb ze jarenlang zelf verkocht)
maar voor incidenteel gebruik vind ik ze prima.
Doe er mee wat je wil. Als je de machine twee keer per jaar gaat gebruiken voldoen bijna alle a-merken.
Ook met een lichte machine kan je zwaarder werk doen je moet alleen veel vaker er langs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Hier ook een 1250LCE.
Heb em nu een tijdje gebruikt, en het bevalt erg goed.
Asblokkering werkt erg fijn.
Verlichting is echt iets dat ze 30 jaar geleden hadden mogen uitvinden! Super fijn.

De stofafzuiging vind ik handig, omdat de basis aan de voet zit, en er niet telkens uit kan vallen.
Werking icm liniaal is erg goed.

Ik gebruik de frees echt in basis, dingen als kopieerringen enzo heb ik nog nooit gebruikt.
Ook heb ik em soms in een tafeltje hangen, maar dat werkt ook lekker.
 

HobbyDe

Nieuw lid
28 dec 2020
5
3
Gelukkig nieuwjaar,
Ik heb mijn vrije dagen gebruikt om filmpjes te kijken en reviews lezen.
De triton is mijn eerste keuze als ik een freestafel maak, maar nu even niet, de JOF001 met 1010watt weegt zonder spantang 8mm nog steeds 5 kilo en is niet bedoeld voor onze metrische wereld.
Makita valt af omdat totaal niet te herleiden is hoe je meer dan standaard uit de machine haalt. Als Ike het niet uitlegt in een filmpje mag je het zelf uitzoeken, de website is eerder een strop dan hulp, echt slechte ondersteuning.
De trend en DeWalt zijn ook goede keuze's, maar niet voor mij, alhoewel deWalt een goede nummer twee is qua opties.
@Rubennvg, de 1600 is mij te zwaar maar door jouw verhaal wel richting Bosch gegaan.
@stav, na jouw verhaal was de groene van de lijst af, bedankt.
@klusrob, mooi verhaal, zeker met de linkjes erbij, ik heb daar weer veel geleerd, kopieerringen en andere opties komt later wel een keer.
Inmiddels heb ik de GOF1250LCE besteld.
Graag wil ik iedereen bedanken voor de info.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Daar ga je zeker plezier van hebben! Ik heb toen de keuze gemaakt voor de 1600 zodat ik deze onder een tafel kan doen én als boven frees kan gebruiken. Veel plezier ermee! Wellicht leuk om tegen de tijd jou bevindingen te plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.