Nieuwe bandschuurmachine

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Hoi. Ik maar vrij regelmatig tafelbladen en het schuurkerk na het verlijmen duurt altijd wel een tijd. In ieder geval langer dan ik zou willen. Momenteel gebruik ik een Makita bandschuurmachine (9911) dit is de lichtste machine van Makita.

Nu zit ik te twijfelen over de aanschaf van een Makita 9403. Dit is een stuk grotere en zwaardere machine. Alleen de grote vraag: gaat het schuren met deze grotere machine ook merkbaar sneller, heeft iemand ervaring hiermee?

Groeten
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
De 9403 zal zeer zeker véél krachtiger zijn, de vraag is of hij niet té krachtig is.

Ik heb hem gehad en geruild tegen de Makita 9404. Deze is gemakkelijker hanteerbaar, heeft variabel toerental, en heeft 2 openingen om sjablonen op te bevestigen. Je kan hem ook omdraaien en zo stationair werken. Dat kan allemaal niet met de 9403.

Door al die "snufjes" vind ik hem beter geschikt voor houtbewerking.
De 9403 is behoorlijk zwaar om te hanteren, bij mij durfde hij nog al eens "weglopen", een beest van een machine.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hoe zit het met de stofafzuiging van de makita's? Ik heb nu een ander merk, maar met een belabberde stofzak en geen mogelijkheid om een stofzuiger op aan te sluiten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoe zit het met de stofafzuiging van de makita's? Ik heb nu een ander merk, maar met een belabberde stofzak en geen mogelijkheid om een stofzuiger op aan te sluiten.
Ik heb een zware bandschuurmachine van Hitachi (ook banden van 100 x 610). Om de stofzuiger aan te sluiten heb ik een verloopstuk van PVC buis gemaakt. Stofafzuiging is nu prima. Dit zijn machines die je wel een beetje moet kunnen beheersen, en dat vraagt soms wel wat spierkracht. Maar als je de machine zijn werk laat doen, valt dit reuze mee.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Jurriaan, dankje voor het aanbod maar dat is helaas erg uit de richting (Hellevoetsluis)

Te krachtig kan ik me bijna niet voorstellen maar ik neem het zeker mee in mijn overweging. Ik heb ook een stationaire schuurmachine dus het is geen must en hem om te kunnen draaien.

De stofzuiging van de machine (9911) vind ik meer dan prima. In ieder geval in combinatie met een stofzuiger. Met alleen een stofzak heb ik hem nooit geprobeerd. Ik verwacht dat de andere bandschuurmachines van Makita ongeveer hetzelfde presteren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Bij die zware machines is ervaring gewenst. Te krachtig is zeker wel mogelijk. Je krijgt dan gewoon een kuiltje in je werkstuk. Ga eerst op iets anders oefenen voor je begint.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Een hele andere optie is nadenken hoe je minder schuurwerk hebt na het verlijmen...We ontkomen niet aan schuren, maar bij het verlijmen voor tafelbladen zijn best wat hulpmiddelen mogelijk om het vlak te houden. Ik gebruik bijv vaak een domino om te zorgen dat de delen tijdens het lijmen niet verschuiven. (kan natuurlijk ook lamelle of deuvels etc zijn) Daarna is het kleine beetje grof schuurwerk zo gedaan. Wellicht eens delen hoe je verlijmt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
de 9403 - of althans de voorloper - had ik 20 jaar
heeft de geest gegeven, maar zijn dienst gedaan
een band van 100 mm wenste ik te behouden
keuze tussen de 9403 & 4 was moeilijk
gezien de hoge leeftijd die de 9403 bereikt had, heb ik zelfs niet aan een ander merk gedacht
de veranderlijke snelheid gaf de doorslag
dat de 9403 iets sterker & zwaarder is, was/is van weinig belang
raar dat de 9404 beterkoop is dan de 9403
voor de 9404 heb ik een schuurraam gekocht om hem in toom te kunnen houden
volgens 9403 - 230 V Bandschuurmachine 100 mm bestaat er voor de 9403 geen schuurraam

tafelbladen na verlijmen schuren ?
bestaan er andere methoden ?

1590345622355.png
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Heb de 9403 denk ik ook al zo'n 20 jaar, het is voor mij de meest gebruikte schuurmachine. Wel combineren met stofzuiger.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
De tafelbladen worden altijd met Domino's verlijmd om ze goed uit te lijnen. Tussen de Domino's kan dan wel eens een randje ontstaan van 0,1 mm. Deze is dan ook vrij gemakkelijk weg te schuren.
Het probleem is dan ook vooral bij warrige houtsoorten waar toch wel wat uitspringsel voor komt. Dat is gewoon best veel schuur werk om het weg te krijgen.

Voor sommige houtsoorten is schaven met een zoet schaaf een prima alternatief. Dit is dan ook gelijk een flinke work-out sessie ipv naar de sportschool.:p

Nu twijfel ik wel weer een beetje tussen de 9403 en 9404 maar dat is wel te overzien. Maar heeft iemand een indicatie van hoeveel sneller deze apparaten schuren dan de lichte bandschuur. Moet ik denken aan twee keer zo snel? Of is twintig procent reëler?
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hoe zit het met de stofafzuiging van de makita's? Ik heb nu een ander merk, maar met een belabberde stofzak en geen mogelijkheid om een stofzuiger op aan te sluiten.
Stofafzuiging is prima bij de makita 9404.

Een hele andere optie is nadenken hoe je minder schuurwerk hebt na het verlijmen...
Ikzelf gebruik nooit een bandschuur na het verlijmen. Overtollige lijm wordt grof weggehaald met de schaaf (soms) of met een brede beitel (meestal) , en daarna maak ik met de excenterschuurmachine de lijmnaden helemaal proper.

Als je álles wegschaaft moet je alle lijm verpulveren en lijm is hard dus dat vergt veel energie. Met het beitelen snij je lijm in twee dicht tegen het hout en wordt de schuurinspanning aanzienlijk verminderd.

Met het type hout heeft dat niks te maken, want je snijdt de lijm, niet het hout. Werkt enkel als je de lijm niet teveel hebt weggewreven tijdens het klemmen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het beste om de lijm weg te krijgen vind ik nog steeds wachten tot het uitgeperste lijm net een klein beetje hard wordt. Dan kan je het met een oude beitel zo wegvegen zonder echt lijm achter te laten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het beste om de lijm weg te krijgen vind ik nog steeds wachten tot het uitgeperste lijm net een klein beetje hard wordt. Dan kan je het met een oude beitel zo wegvegen zonder echt lijm achter te laten.

Dit! Of met een schraper.. Geen uitbrekende delen, geen lijmvlekken, amper schuren, low effort,... Ik kwam er helaas pas dit jaar achter 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.