Nieuwe afkortzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Omdat de scheppach vermoedelijk niet op korte termijn gerepareerd gaat worden, zal er een andere afkortzaag moeten komen. Maar dan blijkt de keuze reuze. Dewalt valt voor mij af wegens slechte ervaring. Makita, bosch en hikoki hebben allemaal een vergelijkbare machine. Allemaal wat compacter dan mijn scheppach, wat wel handig is. Hoe die machines zich houden is wel een beetje afwachten. Hebben jullie nog andere aanbevelingen in het segment 300 x 100, blad 305, met stekker? Of slechte ervaringen met machines van de voorgenoemde merken?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.168
338
Voor elk merk en type zijn wr op dit forum wel goede en mindere ervaringen. En uiteindelijk zul je hier wel het advies krijgen om een Kapex te kopen.

• Leuk
Waarderingen: Kor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
De kapex heb ik niet genoemd omdat er geen blad van 305 op gaat en ik voor de prijs 2 hikoki's kan kopen, die wel balken van 100mm dik kunnen zagen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
141
70
Wezep
Ik denk dat van alle 3 de merken er genoeg goede en minder goede ervaringen zijn te vinden. Denk dat er ook geen slechte keuze is tussen die 3.

Heb zelf van deze merken alleen ervaring met de Makita LS1219L, een fijne zaag om mee te werken, maar met zijn 29kilo ook een hele zware.
De Bosch GCM 340-305 D (geen ervaring mee) weegt 21,4, dat scheelt wel een hoop als hij naar zolder moet..

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Die makita had ik op mijn lijstje staan. Van bosch lijkt me de vergelijkbare machine de gcm 12gdl. Die weegt 32 kg. Niet echt een verbetering. De hikoki c12rsh3was weegt dan weer wat minder met zijn 25,5 kg.

• Leuk
Waarderingen: mink

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
548
43
Zweden-Delft
Ik vond Festool veel te duur voor een afkortzaag, het blijft maar een afkortzaag.

Heb de Makita genomen. Wel met onderstel is best een zware machine. Ben er erg tevreden over.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Ik heb een ijzeren elu onderstel. Die pas ik wel aan zodat de hoogte van de machine gelijk is aan de rollen. Kun je de machine goed vast zetten op een willekeurige hoek? Hoe goed is de diepte instelling? Dat was bij de capas niet bijster goed.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
608
144
Oss
Zou wel opletten. Hikoki bijvoorbeeld heeft een model wat behoorlijk scherp geprijst is. Maar kan maar aan een zijde schuin.
Je moet voor jezelf uitmaken wat je kwa schuinte om te zagen nodig hebt sommige machine kunnen 45 andere 47 of meer zelfs. Dat zijn net de kleinere dingen die machine duurder maken en daar zit meestal het verschil in

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Mijn capas kon ook maar een kant op schuin. Ik heb dat nooit echt als een probleem ervaren. Het is jammer dat gereedschapszaken waar je de machines van je keuze naast elkaar kan beoordelen, verdwenen zijn. Ga morgen wel eens kijken of onze bouwmaterialenhandel een makita heeft staan.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.145
2.390
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De Makita kan naar twee kanten schuin en ook twee kanten verstek zagen. Er zit een laser in die vrij nauwkeurig is en redelijke stofafzuiging, dat laatste houd niet over maar heb ik ook nog nooit echt goed gezien op een dergelijke machine.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.314
838
‘s-Hertogenbosch
Zoek een bedrijf waar je het in de hand kan houden en laten draaien, zoals je zelf al aangeeft werkt dat overtuigend..
Iets met een klik bestellen valt vaak tegen… als het om zoiets gaat. Het gevoel moet goed zijn. Lijkt mij stug dat er in jouw omgeving geen bedrijven zijn die het hebben staan. Ook al ben je daar geen klant…
Succes, ik gebruikt de 1018 van makita en heb geen problemen, lompere collega’s wel maar die kunnen alles kapot krijgen…… vaak bepaald het gebruik hoe kwalitatief iets is.

Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Het is toch al geen pakket wat je bij de buren bezorgt wil hebben. Dan kunnen ze niet meer in hun huiskamer komen. Bedrijven hebben met wat geluk een model staan. Maar niet de makita, de bosch en de hikoki. 25 jaar geleden kon dat nog wel. Mijn bouwmaterialenhandel heeft makita, dus als ze het goede model niet hebben, laten ze die komen. Prijs komen we altijd wel uit. Ik koop daar veel meer. En dan kan ik hem gewoon meenemen naar mijn werkplaats.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Ik heb pas alles wat ik nog had van gele dewalt spullen, opgedeeld in metalen en plastic. Het plastic zit al in de plastic container op de stort. Maar rdl heeft er een auto vol van. En is er content mee. Zo heeft ieder zijn voorkeuren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.188
3.912
Gaanderen
Het op voorraaf hebben van dergelijke modellen afkortzagen word door te weinig klanten gewaardeerd. Het overgrote deel kijkt op het www waar ze het goedkoopst kunnen bestellen. Baptist heeft er verschillende staan.
Succes met je zoektocht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.052
4.099
Met de komst van het internet werd het makkelijk om te kijken waar je het goedkoopste uit kon. Daardoor is er een hoop veranderd.. Maar in mijn ervaring krijg je bij je lokale handel, als je daar alles koopt, gewoon goede prijzen.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.