Nieuwe afkortzaag

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Avond allemaal,

ik heb een aantal klussen in huis te doen, waaronder het plaatsen van plinten in mijn woonkamer. Hiervoor wil ik een afkortzaag aanschaffen die precies de graden kan zagen wat ik nodig heb. Ik heb nu 3 modellen op het oog:
  1. METABO Afkortzaag KGS254M
  2. DeWalt DWS777-QS
  3. MAKITA Afkortzaag LS1018L
Wie heeft er ervaring met 1 van deze modellen en wil deze ervaring met mij delen? Als iemand voorkeur heeft voor 1 van deze machines, dan zou ik dat ook graag willen weten.

Via via heb ik te horen gekregen dat de Metabo KGS254M al goed genoeg zou zijn voor het afkorten van mijn plinten. Als dat zo is, wat zou dan de reden zijn om voor 1 van de andere 2 machines te gaan (behalve het financiele verschil, want dat verschil vind ik redelijk acceptabel)?

Het belangrijkste is dat de machine echt precies is. Voor nu voor mijn plinten, uiteindelijk zal ik deze vaker gaan gebruiken voor het maken van meubels en speakers.

Groeten van Tim.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
228
18
Leuven, België
Voor plinten zal de Metabo prima werken denk ik.

Ik heb met de metabo gewerkt, de kwaliteit is naar de prijs, okee voor af en toe maar niet handig om vaker te gebruiken, veel lawaai, stofbom (met of zonder afzuigen dat maakte weinig verschil), de klemmen zijn onhandig. Maar afkorten deed ie.

Ik weet niet of die andere 2 machines veel precieser zijn, misschien wel wat steviger.

Succes met je aankoop!
 

Marien30

Nieuw lid
4 mei 2020
1
0
Ik ben erg in mijn sas met die Metabo. Lijkt me een prima machine voor plinten, meubels en speakers.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.064
110
het voordeel van de Dewalt, je hebt nauwelijks ruimte achter de zaag nodig.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb de makita LS1018L. Ben er tevreden mee maar je hebt wel ruimte nodig achter de machine. Tegenwoordig hebben veel machines de buizen voor het afkorten aan de voorkant zodat je geen ruimte achter de machine hebt. Dat mis ik wel echt bij die van mij. De machine is behoorlijk precies maar dat vergt wel wat instellen. Een proefstukje zagen is geen overbodige luxe. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal. Als ik het nu opnieuw zou moeten kopen zou ik echt gaan voor een machine waar je geen ruimte achter de zaag nodig hebt.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben erg tevreden met mijn Makita. De buizen de machine zijn inderdaad wat onhandig, maar ik ervaar de machine als exact voor plinten en het afkorten van lijsten. De vaste instellingen (die inkepingen op 45 graden etc.) zijn nauwkeurig. Veel van de kwaliteit hangt af van het zaagblad, dus overweeg een upgrade van het standaardblad dat erbij zit. Voor mij is de afzuiging een wezenlijk nadeel. De standaardafzuiging werkt niet voldoende, dus ik heb hem geïntegreerd in mijn grote afzuiger.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ook hier de Makita LS1018L. Prima machine functioneert naar behoren. Heb wel zelf de zaag compleet afgesteld hier klopte vanuit de fabriek nou niet bepaald veel van. Is geen probleem overigens, was denk ik een kwartiertje werk. Op youtube genoeg over te vinden!

Een statief wil je voor je afkortzaag, zeker met lange lengtes plinten. Goede ondersteuning van het werkstuk is het begin van een strakke hoek! Ik heb zelf alle buitenhoeken verlijmd, in mijn geval zijn dat allemaal korte stukjes aan een lang deel. Maar staat toch wel chique vind ik zelf.

Metabo hoop kabaal zelfs met scherp blad vond ik.
 

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Dank jullie wel voor alle informatie. Ik heb zelfs nog even getwijfeld om de Festool Kapex afkortzaag te nemen, helaas viel die toch echt buiten ons budget. Gisteren besloten om toch de Metabo te bestellen in plaats van de andere machines. De redenen om toch voor de Metabo te kiezen:
  • is dat het afstellen bij alle 3 de machines nodig is
  • ik vooral buiten klus en ik me hopelijk niet stoor aan de stof en het geluid
  • ik nu ook nog de Festool TS55REBQ-Plus-FS Invalzaag mag/kan kopen
Extra blad ga ik nog bestellen bij Ecotools. Dat gaat zover ik nu kan beoordelen een HM-afkortzaagbladen Industrieel worden. Ik zal een foto posten als ik de spullen binnen heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.