Nieuw werkblad, en keuze stress

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Beste allemaal,

Ik wil een nieuw werkblad gaan maken, mijn huidige vuren blad is ondanks het behandelen met lakken meer gaan werken dan verwacht (mijn eigen fout wellicht) het huidige werkblad is 2800mm x 800mm x 28mm en rust op een houten frame met aan een zijde een lade kast en de andere zijde is een poot.

Het nieuwe blad wat ik wil gaan realiseren wil ik 3000mm x 800mm x 32/40mm maken deze zal dan gaan rusten op 2 ladeblokken die in het midden komen en de rest van het blad wordt blindt bevestigd tegen de muur. Het blad zal worden gebruikt voor mijn computer werkzaamheden en de andere zijde wordt ingericht voor mijn hobby miniaturen en dioramas maken vandaar zo groot.

Nu wil ik het qua kosten wel een beetje binnen de perken houden en heb ik al diversen materialen bekeken zoals MDF (maar das erg saai want er zit niet echte een hout tekening in), dan gevingerlast beuken (maar daar zegt men van dat het aardig kan krom trekken, Multiplex hardhout ...... en toen zag ik door de planken het hout niet meer.

Momenteel neig ik het meest naar Multiplex hardhout dat voor een hele mooie prijs verkrijgbaar is bij o.a. Huisman in Gemert in een afmeting van 2150mm x 950mm x 40mm dus dan worden het 2 platen (kosten 79,00 euro per plaat) echter is dit aan te raden om te gebruiken als werkblad en creëer ik voldoende steun met 2 ladeblokken en een blinde bevestiging op de muur aan de lange zijde en 2 kopkanten.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierbij zijn?

Groet,
Ad
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Of je multiplex moet gebruiken in dit geval laat ik even in het midden. Daar gaan genoeg reacties op komen.
Wel wil ik even meegeven dat je bij de hardhout multiplex platen die er te koop zijn goed moet opletten op de dikte van de buitenlaag. Zeker bij de goedkopere varianten zoals de powerplex platen van o.a. Hornbach en Gamma, is de buitenlaag nog geen halve milimeter dik. Zelfs met de hand schuur je er in no time doorheen.
Ook is de verlijming van de buitenlaag niet altijd even goed. Ik heb al meegemaakt dat de buitenlaag los kwam bij het eraf trekken van een stuk tape.
Nadeel is dat de dikte van de buitenlaag (online) meestal niet vermeld wordt en ook niet altijd makkelijk op foto"s te zien is. Kopen/kijken bij een fysieke winkel is dus raadzaam.

Gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC73

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gebruik multiplex voor werkbladen waar iets wil hebben wat makkelijk is en vlak. Mag het iets goedkoper dan OSB. Wil ik iets stevigs (waar je echt op kan rammen) dan massief hout. O.a. mijn zaagstation is OSB op een vuren frame en het is heel stevig: je kan er honderden kilo's op stapelen zonder probleem, maar als je er echt op gaat slaan (beitelen of met metaal aan de gang) dan gaat het veren en dat is vervelend.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC73

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik gebruik een 40 mm dik MDF blad (mdf van de houthandel dus niet van een bouwmarkt) en heb daar een stevig en zwaar frame onder gebouwd. Voorzien van een setje 20 mm gaten en een tang. Is ""gegarandeerd"" vlak en stabiel en houdt het VEEL langer uit dan de meesten denken. Behandeld met danish oil maar gekookte lijnolie was toepasselijker geweest. Beschadigingen repareer ik met epoxy. (afwerken met een goede schraper) . Als het blad af is koop je voor relatief weinig geld een nieuw blad.

Nou jij... sexy is het niet, das waar. Daarom heb ik voor mijn imago ook een mooie zelfbouw-beuken-bank (die ik zelden gebruik :)
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC73

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.