Nieuw tuinhekje

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Na (meer dan) 15 jaar trouwe dienst, moest het oude tuinhekje met pensioen. Indertijd door de vorige bewoners van ons huis in elkaar geknutseld met geïmpregneerd tuinhout.
IMG_0186.jpg
10 jaar geleden had er al en eerste revisie plaats gevonden: verse schroeven waar nodig en een stalen hoek in de constructie om een en ander weer funktioneel te krijgen. Maar nu zat er zoveel muziek in....daar was geen eer meer aan te behalen:rolleyes:. Wij hebben een bostuin. De foto boven toont dus de ' binnenzijde' van het hekje > groen uitgeslagen.
IMG_0187.jpg
Vanaf de buitenzijde lijkt het nog heel wat.....maar het ding begon al te piepen en te kraken als je er al naar wees.
Ik had nog een paar oude boeidelen van ceder liggen van 35 mm dik - dat hek krijgt een duurzame vervanger. Het maakproces heb ik niet vastgelegd, maar hieronder het kale resultaat:
IMG_0188.jpg
Het kader zit met slisverbindingen gelijmd. De schoor heeft op de verbinding met het kader een halfhout verbinding, zodat de dwarslatten (die de kippen binnen moeten houden) half verdiept in het kader vielen. Die zitten dan op zowel de uiteinden en op de schoor gelijmd. Het geheel is een stijve lichte constructie geworden. Daarna afgewerkt met dezelfde lak als die we voor de ramen in ons huis hebben gebruikt - zo is het qua kleur een geheel.
IMG_0189.jpg
Afgehangen - open.
IMG_0190.jpg
Dicht...
IMG_0191.jpg
En van de tuinzijde. Ikke blij met het resultaat en de 'baas' tevreden. Op naar het volgende project....
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Dit zijn nou de leuke klusjes, klein, behapbaar, je maakt er ook je baas mee blij en tegelijkertijd kan je er weer wat nieuws ingooien voor jezelf. Ziet er goed uit! :)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank u dank u dank u:eek:..het is letterlijk gegroeid tijdens het maken. Het enige wat ik helder had (en qua maatvoering had uitgeschetst) was het kader. De rest kwam eigenlijk als vanzelfsprekend tot stand. De uitvoering van de dwarslatten is terplekke bedacht.
ik zie net op de foto’s dat mijn bestofte vingerafdrukken er ook mooi op staan. Voortaan maar even een lapje overheen halen voordat de foto wordt genomen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.