Nieuw te maken overkapping/schuur

MartijnV

Nieuw lid
26 mei 2025
3
0
Venlo
In onze tuin zijn we van plan een nieuwe schuur te plaatsen met daaraan een stuk overkapping.
De bedoeling is om dit aan de achterzijde van de tuin te plaatsen waar al een bestaande schutting staat.
Deze schutting is deels steen (gemetseld) met schermen van hout. Ook zit hier nog een poort in.

Nu was onze bedoeling om deze schutting te gebruiken in de nieuwe overkapping.
De bestaande penanten willen we een gedeelte opmetselen om de gewenste hoogte te verkrijgen.
Hierop zal dan de achterzijde van de ringbalk op rusten. Aan de voorzijde willen we 3 staanders plaatsen.
Zowel staanders als ringbalk willen we uitvoeren in 20x20cm douglas.

Afmetingen.PNG
afm. in mm

Nu zitten we alleen een beetje met de hoek linksachter, deze willen we het liefst een deel over de poort heen laten hangen.
De overspanning vanaf de linker penant is dan 113 cm. Is dit haalbaar?
Direct links hiervan zit een muur (gemetseld) van de berging van de buren, hier blijven we het liefste vanaf.
Dus niet te gebruiken om iets aan te bevestigen.

Het rechter deel zal gebruikt worden om een schuur te realiseren.
overkapping.PNG
Hier is al een deel van de schuur ingetekend.
In de tekening is nog niets ingetekend kwa verbindingen, dit was even snel getekend om een beeld te geven.

MartijnV

Nieuw lid
26 mei 2025
3
0
Venlo
welkom

dit deel ?
Bekijk bijlage 157003

20x20 cm is een ferme klepper
komen er pannen op het dak ?
Inderdaad het gaat over die hoek. Daar zit de poort in de schutting. En kan dus geen staander geplaatst worden. Vanaf de penant zal de ringbalk 113cm oversteken.

Ik ben uitgegaan van 20x20cm door de overspanning aan de voorzijde van 380cm.
Opbouw zal zijn ringbalken - gordingen - dakbeschot - pir platen - epdm folie.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
574
128
Als de achterbalk uit een stuk is lijkt het me geen overdreven overstek verder. Mij lijkt de grootste belasting op die hoek de massa van de 300 cm ringbalk langs de schuur. Die hoeft constructief natuurlijk geen 20x20 te zijn. Misschien kun je het kader rond de poort gebruiken om mee te dragen?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
109
49
Wezep
Ben geen constructeur maar ik verwacht meer problemen bij die 3 meter die vrij hangt dan bij die 1.13.
Wat voor muur bouw je tegen aan? Kun je daar je ringbalk aan bevestigen? Of kun je een staander plaatsen op een meter afstand van de poort tegen de muur?

MartijnV

Nieuw lid
26 mei 2025
3
0
Venlo
Duidelijk, het aanvankelijke idee lijkt niet haalbaar.
Het kader om de poort gebruiken of de poort versmallen doe ik liever niet, deze zit er net in. En wou ik daarom graag zo behouden.
Een extra staander plaatsen net buiten de zwaai van de poort zou een oplossing kunnen zijn. Maar dit lijkt me visueel niet het mooiste.

Houden we over om toch een balk te bevestigen tegen de bestaande muur.
Ik begrijp dat deze kwa afmeting kleiner kan zijn. Hoe neem ik deze het beste mee in de ringbalken?

De overige ringbalken ga ik er van uit dat deze ten minste 20cm hoog dienen te zijn ivm. de max overspanning van 380cm aan de voorzijde links.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.