Nieuw stukje gereedschap voor de werkplaats

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.590
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zag deze voorbij komen op Marktplaats en gezien mijn goede ervaringen met met Jet Vlakbank, kon ik het niet laten te reageren.
Ter plaatse bleek de verkoper nog meer weg te doen, dus voor een geeltje extra mocht het kantenfreesje + setje bitjes ook mee.
De Draaibank kwam bovendien inclusief een boorkop, extra opzetstuk en een hele stapel beiteltjes, wel kleintjes, er werden door de originele eigenaar namelijk poppenmeubeltjes mee gemaakt.

20210613_175406.jpg

Het kantenschaafje vond ik voor enkele euro's bij de lokale kringloop. In totaal toch 253,30 uitgegeven, maar volgens mij een waardevolle investering.

Ik was altijd al voornemens te beginnen met houtdraaien, dus dit is een leuke om dat mee aan te zwengelen. Ik zal eerst nog een locatie in moeten richten om hem veilig weg te zetten en voor een vorm van afzuiging te (kunnen) zorgen in een later stadium, en dan moet ik rekening houden met de mogelijkheid die dit model heeft om hem uit te breiden (verlengen van het bed). Ik had ook gelezen dat je niet met te zacht hout moet beginnen. ik heb o.a. nog een mooi stuk eiken liggen waar ik op kan oefenen, en ik kan ook nog wel aan hulst enzo komen.

Verder nog tips die men mij wil geven?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Ja ik heb nog wel een advies. Kijk of de centers tegenover elkaar staan (is bij de mijne niet het geval)
Ga deze niet uitbreiden. Zie het als leergeld en koop over een paar jaar, met je opgedaane ervaring en kennis, jouw wensbank. Denk aan een traploze regeling grotere center hoogte en een zwaardere machine. Ik heb er veel plezier van gehad maar deze is geen vergelijk met mijn huidige fu 180 van de houtdraaierij. Valt ook in een andere klasse.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.590
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Fuck, nou je het zegt. Dat heb ik niet gecontroleerd, terwijl ik daar nog wel eens iemand iets over heb horen roepen (ooit). Er zijn mooie meubels mee gemaakt dus voorlopig geloof ik het wel, maar ik ga het binnenkort wél even controleren :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.590
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb er nog geen micrometer of zoiets naast gehouden, maar ze lijken redelijk goed op lijn te liggen.
 

Bijlagen

  • 20210613_204710.jpg
    20210613_204710.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 29
  • 20210613_204706.jpg
    20210613_204706.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.