Nieuw project fietsenstalling

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
580
292
61
Wetteren, Belgie
Beste forumvrienden,

Graag doe ik opnieuw een beroep op jullie kennis en ervaring in verband met een nieuw project: een fietsenstalling.

Die komt naast ons huis te staan en heeft een grondoppervlak van 2,775 meter op 1,90 meter. Dakafschot van ongeveer 10 cm per meter. Om vochtinsijpeling te vermijden zou ik de stalling 2 cm van de muur verwijderd houden. Voor de palen heb ik mijn oog laten vallen op Douglas 63x90 mm, voor de dakconstructie 63x150 mm. De palen staan ongeveer 125 cm uit elkaar. In de dakconstructie liggen de balken ongeveer 120 cm uit elkaar. Op de dakconstructie komt 12 mm OSB met daarop bitumen golfplaten. De twee zijwanden en de achterwand worden bekleed met resthout van een tuinhuis (ik denk dat het vuren is met een dikte van ongeveer 20 mm.
Het geheel zou gefixeerd worden in de ondergrond (betonklinkers en meer dan 15 cm stabilisé) en eventueel aan de muur (maar wel met de tussenruimte om vochtproblemen te vermijden) Om een idee te geven van de constructie hieronder een probeersel in sketchup.

Waarom deze materialen en aantal/afmetingen van de balken? Ervoor hadden we een fietsenstalling die nog groter was (3 meter op 4 meter), met 6 tuinhout steunpalen van 88x88 en 88x88 voor de dakconstructie. Die heeft het 15 jaar uitgehouden zonder problemen, behalve eens een vervanging van de golfplaten. Ik heb die indertijd gebouwd zonder gehinderd te zijn door enige kennis ter zake. Puur geluk dus dat het zo lang blijven staan is. Nu neem ik het zekere voor het onzekere en vraag ik liever eens raad aan mensen die er wél wat van kennen.

Is mijn nieuwe ontwerp stevig genoeg? Zou het tegen hevige wind bestand zijn en zou het een (dikke) laag sneeuw kunnen verdragen?

1758817603660.png

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
580
292
61
Wetteren, Belgie
Het hout waarmee bekleed zou worden komt van een tuinhuis en de planken vallen ineen met tand en groef. Ze worden ook elk apart aan de balken vastgeschroefd. Ik dacht op die manier één stijf geheel te bekomen. Wordt dat kruisschoren dan niet overbodig?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de dakconstructie komt 12 mm OSB met daarop bitumen golfplaten.
heb net een klant die HELP! geroepen heeft omdat die (zelf)opbouw van osb + bitumen na een tijd beginnen rotten + doorbuigen is
je kan gewoon het onderstaande leggen
kosten rond de 13 euro ex / m²
wil je isolatie, leg dan sandwichpanelen

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en SuperBart63

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
580
292
61
Wetteren, Belgie
heb net een klant die HELP! geroepen heeft omdat die (zelf)opbouw van osb + bitumen na een tijd beginnen rotten + doorbuigen is
Ik had me al afgevraagd of daar reactie op zou komen. Het is niet dat we bij de vorige fietsenstalling problemen hadden met de bitumen dakbedekking, maar zò tevreden was ik er ook niet over.

Isolatie hebben we niet nodig. Het is een open stalling. Ik vraag me wel af of metalen panelen onder die omstandigheden ook condensdruppels geven en of condensvilt zinnig is.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Ik vraag me wel af of metalen panelen onder die omstandigheden ook condensdruppels geven en of condensvilt zinnig is.
in het leven is het altijd zoeken naar het juiste evenwicht
en dan zit je er dikwijls niet volledig op
dat condensvilt dient om te vermijden dat door condensatie druppels naar beneden vallen
ik heb het wel al eens toegepast gezien, maar het lijkt mij eerder een pleister op een houten been
dan toch liever een zandheks-paneel
bij plaatsing met een grote hellingsgraad (> 15°) en in open lucht verwacht ik geen condensatie

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
580
292
61
Wetteren, Belgie
Dat zandheks-paneel heb ik toch even moeten opzoeken. Mag ik ervan uit gaan dat dit een sandwich-paneel moet zijn en dat de auto-correct hier kuren had? Of is dit toch een bestaande benaming?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
die sandwich zijn dubbele platen waartussen een laag pur-schuim zit
begint bij 3 cm verrmoed ik
schat dat ze rond het dubbele van een enkelwandig paneel kosten
omdat ze dubbelwandig zijn, zijn ze steviger, waardoor ze een langere overspanning aankunnen
je kan het bij safti vragen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.