nieuw lade front gaten bepalen

klusnoob

Nieuw lid
9 okt 2023
12
1
Arnhem
Dag allemaal

Ik heb een Metod keukenkast en daar een 6 tal Rationell (uit de oude opgeheven Faktum lijn) lades in geplaatst. Tot m’n verbazing ging dat redelijk goed, want gelukkig heeft de Ikea de meeste maten gelijk gehouden.

Ik heb nieuwe frontjes gemaakt want de oude vond ik te hoog. Dat gaf veel loze ruimte en dat is zonde, plus deze kan ik ook een leuk kleurtje geven. Dus heb ik nieuwe frontjes gemaakt die lager zijn, gebaseerd op de Veddinge front wat eigenlijk op de Maximera hoort.

Ik moet nu de gaten voor de bevestigingsbeugeltjes op m’n nieuwe front gaan bepalen, maar dat vind ik erg lastig. Ik kan helaas niet de gaten van de Veddinge overnemen, want die gaten hebben een andere plek, andere hart afstand en de beugeltjes zelf die op t front gemonteerd worden zijn ook anders.

Heeft er iemand een tip of tekening hoe ik de gaten kan bepalen op m’n nieuwe front ??
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Zou je een methode zoals bij deuvels kunnen gebruiken? Daar zitten vaak messing(kleurige) centerpuntjes bij om de plek van je gat over te nemen op het aangrenzende deel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je hebt toch de oude frontjes? Daar zitten toch de goede gaten al in? Die kan je toch gewoon als boor mal gebruiken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je boort de gaatjes in je oude front van binnen naar buiten door met de goede maat boor. Dan houdt je de onderkant en zijkanten gelijk, klem er op en je kan de gaatjes voor de bevestiging zo over nemen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen

klusnoob

Nieuw lid
9 okt 2023
12
1
Arnhem
Alleen de Ikea blijkbaar niet, de oude gaten zitten op 32 maar de nieuwe op 20.
Ik had nog een stuk vuren over, ik heb daar een boormal van gemaakt op basis van t oude frontje.
Bedankt voor t meedenken allemaal !
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

jorisvh

Post veel
gebruik je de bestaande gaten voor de geleiders?
bij metod hebben gatenrijen hebben een verticale afstand van 50mm.
Ikea gebruikt voor de ladehoogtes veelvouden van 100mm (H 400 / M 200 / L 100) maar je kan dus zonder problemen naar veelvouden van 50mm gaan.
let wel, dit zijn nominale maten. de echte front hoogte is 2-3mm minder (de voeg tussen de fronten).
 

klusnoob

Nieuw lid
9 okt 2023
12
1
Arnhem
Ja, ik heb de bestaande gaten gebruikt. De Rationell lades passen prima in een Metod kast. Ik heb nu in een 60x60x80 Metod onderkast 6 lage Rationell lades en 1 Maximera middel lade kunnen plaatsen.
Grappig is dat de Rationell lade iets hoger is, maar de rails zijn weer iets lager tov de Maximera. Je merkt er niets van als t frontje er eenmaal op zit, maar wel dat t laatje dieper is. Waarom ze dat veranderd hebben....
 

Deuten

Nieuw lid
13 dec 2015
5
2
Klusnoob,

Ik heb voor de metod lades 1 front besteld (De goedkoopste) en die als mal gebruikt voor mijn nieuwe massief eiken fronten.
Deze was voor 60cm lades, voor 80cm lades kun je hem aan beide zijkanten gelijk houden. Puntjes zetten met een houtboor daarna mal eraf en alles netjes op diepte boren.
Tip gebruik een dieptestop van het merk ENT beschadigd de boor niet en zit muurvast.
Succes!

IMG_20231006_112042.jpgIMG_20231006_143506.jpgIMG_20231007_020008.jpg
 

klusnoob

Nieuw lid
9 okt 2023
12
1
Arnhem
Dank voor de tip, maar t is inmiddels gedaan.
Voor de diepte heb ik tape om de boor gedaan. Zolang je maar rustig boort gaat dit ook prima.
Strakke frontjes trouwens !!(y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Ik boor door een stuk deuvel heen, om een diepte stop te maken. Kan je nooit te diep.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.