Nieuw hier.

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
Hallo iedereen.
Met veel plezier volg ik het forum al geruime tijd. Al heel wat interessante dingen gelezen.
Ik heb een bedrijfje in de bouwsector en af en toe kom ik soms ook wat houtwerkjes tegen. Vandaar mijn interesse.

Nu heb ik eens een vraagje.
In de vlakke landen vind je overal steigerhouten meubelen maar waar ik woon, in Frankrijk, is dit nu een klein beetje aan het opkomen.
Ik ken niet zo heel veel van hout, maar stel mezelf soms wel vragen bij dergelijke meubels. Vooral in de constructie ervan.
Ben ik verkeerd als ik denk dat planken koud tegen elkaar plaatsen veel problemen gaat opleveren.
Die planken kunnen geen mm uitzetten. Zo naadloos is mooi maar dat is ook maar voor even, zo denk ik dan. Maar als je dan gaat kijken wordt dit product bijna altijd zo aangeboden, die producenten moeten toch veel klachten krijgen. Of ben ik dan mis?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Prettig weekend.
Stijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum
wat bedoel je met 'planken koud tegen elkaar plaatsen' en met 'naadloos'
is dat los of is dat gelijmd ?
indien je 'los' bedoelt, dan gaan de planken inderdaad krimpen en uitzetten, en krijg je kieren
tenzij er een veer tussen zit
vermits het steigerhouten meubelen zijn, mag je er van uit gaan dat het geen perfect afgewerkt produkt hoeft te zijn, en mogen krimpkieren geen probleem vormen
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
vooreerst . . . welkom op dit forum
wat bedoel je met 'planken koud tegen elkaar plaatsen' en met 'naadloos'
is dat los of is dat gelijmd ?
indien je 'los' bedoelt, dan gaan de planken inderdaad krimpen en uitzetten, en krijg je kieren
tenzij er een veer tussen zit
vermits het steigerhouten meubelen zijn, mag je er van uit gaan dat het geen perfect afgewerkt produkt hoeft te zijn, en mogen krimpkieren geen probleem vormen
Dank u,

Wat ik bedoel is, bij dergelijke meubels wordt alles aan elkaar geschroefd zonder openingen tussen de planken. Krimpkieren is eigenlijk het minste probleem. Als het met droog hout geconstrueerd wordt en de planken gaan uitzetten in de vochtige periodes dan treedt er wel een groot probleem op. Namelijk de planken hebben geen plaats om uit te zetten. Is eigenlijk hetzelfde als een houten terras plaatsen zonder afstand tussen de planken.

Ik neem aan dat ze in steigerhouten meubelen geen veer gaan plaasten.
mvg
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
vooreerst . . . welkom op dit forum
wat bedoel je met 'planken koud tegen elkaar plaatsen' en met 'naadloos'
is dat los of is dat gelijmd ?
indien je 'los' bedoelt, dan gaan de planken inderdaad krimpen en uitzetten, en krijg je kieren
tenzij er een veer tussen zit
vermits het steigerhouten meubelen zijn, mag je er van uit gaan dat het geen perfect afgewerkt produkt hoeft te zijn, en mogen krimpkieren geen probleem vormen
Ik doel wel voornamelijk op steigerhouten buitenmeubelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is eigenlijk hetzelfde als een houten terras plaatsen zonder afstand tussen de planken.
buiten kan je niet verwachten dat planken zich, wanneer ze voor een tafelblad gebruikt worden, anders gedragen dan wanneer ze voor een terras gebruikt worden
tussenruimte om te zwellen is altijd nodig
je kan gokken op wisselwerking tussen de te verwachten weersomstandigheden + de vochtigheidsgraad van de planken bij plaatsing
collega's die met bv douglas een tafelblad voor buiten maken, leggen de planken met tussenruimte
leg je ze zonder tussenafstand, dan wordt het zwellen minstens geremd
hou er rekening mee dat dat in de breedte tot 3% gaat, wat betekent dat een plank van 150 mm 4,5 mm zwelt
in een vochtige omgeving nog meer
het omgekeerde is ook waar, want als je ze zonder tussenafstand legt, dan krijg je kieren wanneer de planken lange tijd droog en in de zon liggen
de klant dient er zich neer bij te leggen dat hout werkt
en voor een buitenmeubel moet je nu eenmaal minder kritisch zijn dan voor een binnenmeubel
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
buiten kan je niet verwachten dat planken zich, wanneer ze voor een tafelblad gebruikt worden, anders gedragen dan wanneer ze voor een terras gebruikt worden
tussenruimte om te zwellen is altijd nodig
je kan gokken op wisselwerking tussen de te verwachten weersomstandigheden + de vochtigheidsgraad van de planken bij plaatsing
collega's die met bv douglas een tafelblad voor buiten maken, leggen de planken met tussenruimte
leg je ze zonder tussenafstand, dan wordt het zwellen minstens geremd
hou er rekening mee dat dat in de breedte tot 3% gaat, wat betekent dat een plank van 150 mm 4,5 mm zwelt
in een vochtige omgeving nog meer
het omgekeerde is ook waar, want als je ze zonder tussenafstand legt, dan krijg je kieren wanneer de planken lange tijd droog en in de zon liggen
de klant dient er zich neer bij te leggen dat hout werkt
en voor een buitenmeubel moet je nu eenmaal minder kritisch zijn dan voor een binnenmeubel
Dank u voor uw antwoordt. Inderdaad tussenruimte is altijd nodig maar zoals ik al zei, worden de meeste buiten banken,stoeln e.d. verkocht zonder tussenruimte. Dus ik zou wel eens willen weten hoe die eruit zien na een vochtige winter.

Nog een prettige zondag.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Steigerhout is natuurlijk bedoeld om op steigers te gebruiken & dat is meestal buiten of als het binnen is in onverwarmde open ruimtes (zo gaat dat bij het bouwen). Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat echte steigerplanken teruggedroogd worden naar 10% om daaromtrent, zoals gewoonlijk gebeurt met meubelhout.
Maar wat de Gamma of Praxis verkoopt als steigerhout is gewoon een dunnere, vaak kwalitatief mindere plank (hoe dat in Fr. is weet ik niet). Als die uit het zelfde traject komt als hun andere hout zal het te droog zijn voor gebruik buiten. Maar dan laat je het gewoon een weekje buiten in de regen liggen, toch?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Wat je nu koopt als "steigerhout" is gewoon vuren van niet te beste kwaliteit, nieuw en ongebruikt maar zodanig bewerkt dat het lijkt alsof het gebruikte steigerplanken zijn. Het gaat om de uitstraling van het hout.
En bij die uitstraling mag het zo zijn dat planken gaan bollen, scheuren en kieren. Ook past hierbij het ruige van schroeven die in het zicht zitten en kopse kanten van het gezaagde hout.

Het is de afgelopen jaren een rage geworden, maar echt duurzaam kan ik het niet noemen. Laat een vuren plank maar eens een paar jaar buiten liggen, dan is'ie rot. Ongeacht de houtverbindingen die erin zitten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat je nu koopt als "steigerhout" is gewoon vuren van niet te beste kwaliteit, nieuw en ongebruikt maar zodanig bewerkt dat het lijkt alsof het gebruikte steigerplanken zijn.
inderdaad
geen enkele fabrikant/verkoper houdt zich bezig met het inzamelen van hout dat eerst voor steigers gediend heeft
trouwens, hout bij steigers is uit den boze
de platformen dienen vandaag uit metaal te bestaan + verankerd te worden
enkel hardnekkige zzp'ers en hobbyïsten wagen zich nog op (losliggende) balken
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
Dank jullie,

Zoals op de foto, dit hout kan geen kant op, krimpen is dan nog het minste probleem als dit met vochtig hout geconstrueerd is. Maar zwellen kan je niet tegen houden, dus als er geen ruimte is, kan je na een tijd een nieuwe kopen.
Steigerhoutlook heeft natuurlijk wel een grof karakter maar er is een verschil tussen een rustiek uitzicht en een bank die helemaal kapot gezwollen is. En maakt niet uit of dit met vuren, douglas of tropisch hout is. Volgens mij, als hout (buiten zeker) geen plaats heeft om te leven dan zal de constuctie niet lang meegaan.

Daarom snap ik niet dat bijna alle meubels in dit genre zo verkocht worden, zonder plaats om te leven.

MVG
 

Bijlagen

  • Schermopname (563).png
    Schermopname (563).png
    251,5 KB · Weergaven: 14

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daarom snap ik niet dat bijna alle meubels in dit genre zo verkocht worden, zonder plaats om te leven.
je hebt onze technische kijk reeds gekregen
aan de werking van hout kan je niets veranderen
als het hout geen kant meer op kan, dan is er in theorie eigenlijk geen probleem, tenzij het bol of hol zou komen te staan
als je van een klant een bestelling krijgt, wijs hem dan op de mogelijkheid om de bank aan de start mét of zonder kieren te maken + het feit dat de meeste fabrikanten banken zonder kieren verkopen, maar jij omwille van het zwellen kieren aanraadt
duurt het nog even vooraleer je zo'n bestelling krijgt, maak dan voor jezelf als test een bank zonder kieren + kijk hoe die evolueert
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
als het hout geen kant meer op kan, dan is er in theorie eigenlijk geen probleem, tenzij het bol of hol zou komen te staan
Sorry, maar ik denk dat er dan juist wel een probleem is. Heb al meerdere malen gezien dat bijvb bij een houten vloer of wand alles naar boven(voor) komt wanneer er geen plaats is voor te leven.
Maar inderdaad ik zou eens een test moeten doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Sorry, maar ik denk dat er dan juist wel een probleem is.
ik ga jou niet tegenspreken
het is mogelijk dat die fabrikanten de planken tegen mekaar plaatsen omdat dat het snelste werkt
dat hout uitzet & krimpt ontkent niemand hier
de mate van uitbreken hangt af van de manier van vaststzetten
zitten de planken direct tegen mekaar, dan kan je de losse planken als een blad beschouwen waarvan de planken aan mekaar gelijmd zijn
in dat geval raden we altijd een opbouw aan die werken toelaat, bv met slobgaten
maar dan wordt het meer ingewikkeld, meer tijdrovend, dus duurder om maken
het beste is om met het hout dat jij bij een opdracht zou kopen + volgens het ontwerp dat jou het beste lijkt, een test op te zetten
er is een tijd van denken & een tijd van doen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Volgens mij worden er nog vol op steigers met kortelingen en steigerplanken gebruikt. Maar dat hout vol met specie wil je niet gaan zagen. En dat hout is vurenhout. Dat gaat best lang mee als het op een steiger gebruikt wordt, omdat het daar ook weer kan drogen. Meubels zijn vaak zo gemaakt, dat de vooral kopse kanten nat blijven en daardoor gaan rotten.
 

StijnAude

Nieuw lid
17 sep 2021
13
0
Aude Frankrijk
ik ga jou niet tegenspreken
het is mogelijk dat die fabrikanten de planken tegen mekaar plaatsen omdat dat het snelste werkt
dat hout uitzet & krimpt ontkent niemand hier
de mate van uitbreken hangt af van de manier van vaststzetten
zitten de planken direct tegen mekaar, dan kan je de losse planken als een blad beschouwen waarvan de planken aan mekaar gelijmd zijn
in dat geval raden we altijd een opbouw aan die werken toelaat, bv met slobgaten
maar dan wordt het meer ingewikkeld, meer tijdrovend, dus duurder om maken
het beste is om met het hout dat jij bij een opdracht zou kopen + volgens het ontwerp dat jou het beste lijkt, een test op te zetten
er is een tijd van denken & een tijd van doen
Dank u
Heb al enkele meubeltjes gemaakt voor binnen in douglas.
Hier hebben we wel geen houtshops zoals in België en Nederland. Dus ga ik naar de zagerij en bestel mij een m³ hout in bepaalde afmetingen die ik dan nog zelf verzaag en schaaf.
Nu nog wat buiten projectjen :)
 

Bijlagen

  • IMG_E8466[1].JPG
    IMG_E8466[1].JPG
    110,4 KB · Weergaven: 10
  • IMG_E8467[1].JPG
    IMG_E8467[1].JPG
    70,7 KB · Weergaven: 10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.