deze 3mm verschil in breedte bij het schaafmes maakt inderdaad niet veel uit, maar het type schaaf maakt wel degelijk iets uit in het gebruik.
De zool van de sponningschaaf is door zijn aard ook maar 30mm breed, terwijl de zool bij de "ECE schrupp" heel wat breder is en dus ook heel wat stabieler tijdens het schaven.
Ik zat in ieder geval met krullende tenen naar dat filmpje te kijken
De beste man weet niet waar hij mee bezig is. Als je een vak wil uitoefenen, en er zelfs instructief mee wil naar buiten komen gebruik dan tenminste al de juiste gereedschappen voor de job. Dat komt al heel wat geloofwaardiger over.
Het filmpje bekijkend stel ik mij dan de vraag waarom ik in 's hemelsnaam zoveel verschillende schaven heb staan, blijkbaar kun je alle jobs met één exemplaar uitvoeren. ( dus toch instructief

)
Nu, van de meeste van die filmpjes heb ik geen hoge pet op, die zetten de mensen maar op het verkeerde been, en schieten dus hun doel voorbij.
De diverse topics over handschaven zijn wel een schot in de roos, er heerst bij veel mensen heel wat verwarring en onduidelijkheid over wat waar voor dient. Getuige dat filmpje

Die had ook beter eerst wat informatie verzameld alvorens aan de slag te gaan.
Mvg,
André