Nieuw decoupeerzaag DCS331 of DCS335

marnixk77

Nieuw lid
7 jun 2021
1
0
Wehl
Ik lees al een tijdje mee en heb intussen wat dingen gemaakt. Nu ben ik bezig met een konijnenren/hok en moet eigenlijk een nieuw decouzaag. Mijn huidige heb ik 10 jaar geleden gekocht, maar toen erg misbruikt bij het doorzagen boomwortels. De 'bodemplaat' staat een beetje scheef waardoor ik ook niet meer recht kan zagen en ik nu maar de hand aan het zagen ben omdat het anders erg scheef wordt.

Nu heb ik al tweetal DeWalt (accu)boormachines en wil dan graag een dewalt Decoupeerzaag. Nu hebben ze twee verschillende bodies: DCS331 en DCS335.
Kan iemand aangeven waarom de ene vorm de voorkeur heeft boven de andere ?

Alvast bedankt voor het meedenken
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat het voor een hobby gebruiker weinig uitmaakt, maar heb begrepen dat professionals de decoupeerzaag zonder beugel prefereren omdat zij in ander standen en onderste boven daarmee makkelijker kunnen zagen.

Ik zelf had eerder een beugel decoupeerzaag en nu een rechte maar merk als hobby gebruiker weinig verschil en denk dat het persoonlijk is welke je kiest, maar merk wel bij sommige zaagbewegingen dat er verschil is.

Mvg,:).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb ook één zonder beugel (toevallig een dewalt) en ik vind het handiger dan met beugel. Wat Spaander ook aangeeft, je kan makkelijker op de kop zagen, en hij is behendiger. Voor bochten vind ik het makkelijker.

Het is ook een stukje gewenning.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb ook de uitvoering zonder beugel, maar dan van festool.
Ik denk toch dat als ik hem nog moest kopen ik voor die met beugel zou gaan, omdat ik de aan/uit knop bij de uitvoering zonder beugel lastig te bedienen vind.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
oke ik heb er geen moeite mee maar mischien ben je links dan is het denk ik wel lastig omdat de knop dan niet aan de kant van je duim zit van je sterke hand
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
oke ik heb er geen moeite mee maar mischien ben je links dan is het denk ik wel lastig omdat de knop dan niet aan de kant van je duim zit van je sterke hand
Ik ben inderdaad voor een groot gedeelte links, maar dat is voor wat betreft de festool geen probleem, omdat deze een knop aan beide kanten heeft.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
oke mijn trion van festool heeft dat niet (speciaal even naar de schuur gelopen)
maar die heb ik alweer een jaar of 15 dus mischien is het model aangepast
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De Festool met beugel die ik heb kan op meerdere plaatsen worden gestart, aan de beugel en meer naar voren dichter bij het zaagblad. Die tweede positie heeft alleen geen regelbaar toerental wat de beugelschakelaar wel heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.