Nieuw dak op tuinhuis

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hallo allen,

Het is niet 100% een pure woodworking vraag maar hopelijk vind ik hier toch een beetje advies voor het vervangen van het dak van mijn tuinhuis.

Het is een standaard houten tuinhuis met een zadeldak, het dak zelf bestaat uit gordingen van 45 x 95 die uiteraard horizontaal over de breedte van het tuinhuis lopen met een tussenafstand van 45cm.
Momenteel liggen er 10 jaar oude soort bitume achtige golfplaten over die dringend aan vervanging toe zijn. Er is momenteel geen onderdak aanwezig. De platen die er nu op liggen alsook de nieuwe die ik gekocht heb zijn 2,5m lang en steken aan de lage zijden van het tuinhuis aan weerskanten 30cm over.
De nieuwe golfplaten komen van hubo en zijn van het type bricoprofiel staal grafiet.

Ik was het oorspronkelijk niet van plan maar ik heb van iemand een rol onderdak op overschot gekregen van het type delta vitaxx plus dat ik nu toch overweeg om eerst een onderdak aan te brengen op mijn tuinhuis.
Volgens dat ik veronderstel plaats ik dan eerst het onderdak op mijn gordingen met wellicht hier en daar een nietje zodat het voorlopig al blijft liggen en timmer ik er nadien in de lengte richting van de platen dus haaks op mijn gordingen panlatten over op de afstand van de golf van de platen. Ik weet dat een panlat eigenlijk horizontaal is en dat het tengellatten zijn die verticaal lopen maar het zijn ook maar benamingen denk ik dan.

Bij de plaatsing van deze golfplaten heb je sowieso op de aaneenzet van 2 platen alsook aan de kant van het dak een panlat nodig onder een golf om deze platen aan te trekken tegen de gordingen. Dus dat ik nu voor het bevestigen van het onderdak eventueel onder elke golf een panlat stop gaat voor mij de prijs van extra panlatten niet veel uitmaken denk ik dan. Al hoeft er wellicht niet onder elke golf een panlat te zitten, dat onderdak gaat nergens meer heen.

De golf in deze platen is iets van een 32 a 33mm hoog dus ideaal voor panlatten van 22 x 32. Maar dan ligt het platte stuk van mijn stalen platen wel direct op het onderdak zonder ruimte of verluchting, dit is wellicht niet goed voor condensatie vermoed ik.

En nu voor wie nog mee is met mijn uitleg, komt hier mijn vraag. Ben ik dan niet beter dat ik latten neem van 22 x 48 onder de golf zodat er tussen het onderdak en de golfplaten overal ruimte is voor ventilatie tegen condens etc.

Ik begrijp dat je deze ruimte ook kan creëren door eerst pan of tengellatten te slaan in horizontale richting en er nadien nog is in verticale richting latten over te slaan, het omgekeerde dus van een pannendak waar het eerst verticaal en dan horizontaal is. Maar heel die daktimmer lijkt mij precies ook wat overbodig voor een tuinhuis.

Iemand dus advies of ik zeker moet letten op een bepaalde ruimte tussen onderdak en dakplaten en dus best de 22 x 48 latten gebruik of maakt het op zich niet uit en mogen de stalen dakplaten de doek van het onderdak raken?

Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand toch iets van begrepen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
of je voor een tuinhuis met een profielplatendak wel een onderdak nodig hebt, durf ik in vraag te stellen
ik vermoed dat je het niet wil verwarmen en ook geen dakisolatie zult plaatsen
de profielplaten zouden in principe voldoende regendichtheid moeten geven omdat de opstaande randen aan de zijden overlappen
plaats je toch een onderdak, dan is de opbouw: gordingen > onderdak > stoflatten (1 cm volstaat) > panlatten > platen
daarmee zouden al jouw bedenkingen over condensatie enz weg moeten vallen
onder elke golf van de platen een lat steken hoeft niet
de platen hebben net een profiel om er voor te zorgen dat ze in de lengterichting bijna niet doorzakken
onder de overlappingen kan je wel een lat stekken, opdat de bout de nok niet naar beneden zou duwen
de lat mag iets minder hoog dan de golf zijn, opdat de plaat goed tegen de panlatten gedrukt wordt
als de platen boven de panlatten zweven, dan heb je het risico dat ze bij felle wind beginnen te klapperen (hoe zit het met de windrichting + - sterkte ?)
verder dan je om de 3 golven nog een opstaande lat plaatsen
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor het antwoord ZotVanHout, ik vind het onderdak idd ook niet nodig maar omdat ik het gratis kreeg aangeboden nam ik het in overweging.
Ik bekijk het nog of ik de rol weer terug geef of niet. Het is wel een goede opmerking van dat klapperen van de platen denk ik. Als de dakplaten rusten op de gordingen kan ik met lange schroeven in de golf en panlat schroeven en eventueel waar nodig in het platte gedeelte en aan de nok met korte schroeven nog aantrekken. Als de dakplaten zweven moet je op die plaatsen dan ook weer gaan uitvullen.
Nogmaals bedankt voor de uitleg, wellicht het best zo simpel mogelijk houden.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor de link AvdLinden, ik heb het echter nu pas gelezen en de platen liggen er na best wat gevloek en gesukkel sinds vanmorgen op.
Blijkt dat het ganse tuinhuis (stond er al toen ik het huis kocht) ontzettend uit de haak gezet is. Het was dus langs alle kanten passen en meten om de dakplaten te kunnen verdelen. Het is niet het mooiste project geworden maar ze liggen erop en komen er niet meer af. Dan toch maar de rol onderdak niet gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.