Niet rvs rampamoeren in droog eik?

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hallo,

Ik ben al een tijd bezig met het maken van een eiken spinpoot. Nu wil ik hier stelpootjes onder maken welke ik bevestigen wil in rampamoeren.
Ik kan via de zoekfunctie het antwoord niet vinden, omdat rvs geen geldige zoekterm is.

Kan ik gewone rampamoeren gebruiken in droog eiken? Enige vocht waar het mee te maken krijgt, is luchtvochtigheid. De rampamoeren komen uit het zicht aan de onderkant en in het midden van tafelpoten met een maat van 45x100.

Gaat dit blauw/zwart verkleuren? Zo ja, in zodanige mate dat het te zien gaat zijn?

Mocht dit helaas zo zijn en iemand verkoopt 4 rvs rampamoeren in m10, verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Pascal
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goede vraag! Onlangs heb ik twee tafels gemaakt; eiken tafelblad met stalen onderstel. Ook ik wilde rampamoeren gebruiken om de onderstellen te bevestigen aan de tafelbladen. De RVS rampamoeren die ik kon vinden waren aanzienlijk aan de prijs en aangezien ik er 32 nodig had, heb ik hier niet voor gekozen.
Ik durfde het toch niet aan om gewone rampamoeren te gebruiken en heb dit met RVS houtdraadbouten opgelost.

Ik ben nu ook benieuwd welke ervaringen anderen hier mee hebben.

Grt. René
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Goede vraag! Onlangs heb ik twee tafels gemaakt; eiken tafelblad met stalen onderstel. Ook ik wilde rampamoeren gebruiken om de onderstellen te bevestigen aan de tafelbladen. De RVS rampamoeren die ik kon vinden waren aanzienlijk aan de prijs en aangezien ik er 32 nodig had, heb ik hier niet voor gekozen.
Ik durfde het toch niet aan om gewone rampamoeren te gebruiken en heb dit met RVS houtdraadbouten opgelost.

Ik ben nu ook benieuwd welke ervaringen anderen hier mee hebben.

Grt. René
Begrijpelijke keuze, zeker met 32 stuks. Ik hoop dat iemand een betrouwbaar antwoord heeft. Houtdraadbouten zijn voor mij helaas geen optie, omdat de stelpootjes vast draad hebben. Ik moet de stelpoten er dus in kunnen draaien.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
standaard zijn bevestigingsmiddelen over het algemeen voorzien van een laagje zink.
indien het hout droog is en blijft komt er dus geen contact met ijzer
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik gebruik ook verzinkt materiaal in eiken voor binnen. Daar krijg je geen problemen mee! Nat word het niet, en als het nat word, moet eerst de zinklaag weg zijn voordat je uberhaupt reactie krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Als je voldoende houtdikte hebt kun je de RVS bouten ook in het boorgat draaien zonder draad te tappen. Ik heb dat vaker gedaan in hardhout. Wel even zuiver de kern van de bout meten en voorboren. Een zoekertje slijpen aan de bout kan helpen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Bedankt voor de reactie, hier kan ik zeker wat mee! De tafel vordert mooi zo.

Schroefdraad rechtstreeks in het hout tappen, houdt dat wel voldoende?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Bedankt voor de reactie, hier kan ik zeker wat mee! De tafel vordert mooi zo.

Schroefdraad rechtstreeks in het hout tappen, houdt dat wel voldoende?
Ik zag dat het doel is om als stelpootje te gebruiken. Daar komen relatief weinig krachten op en als je het goed aanpakt zit de bout stijf genoeg om niet te verlopen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascall

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik ben uiteindelijk gegaan voor ronde koppelmoeren. Ik sla hier met een pons putten in, zodat het klemt in het gat. Er komen geen trekkracht op, dus het zal zeker blijven zitten. Bedankt voor het meedenken allemaal, heb weer mooie toevoegingen voor aan mijn kennis!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.