Niet rechte tafel aanbouw set Hammer N4400.

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Beste mede forum leden,

Afgelopen tijd heb ik m'n n4400 uitgebreid naar m'n wensen. Een tafelverlening aanbouwset voor de alu verlengings tafels er aan te kunnen bouwen stond ook op de wensenlijst.
Nu het probleem; na alles gemonteerd te hebben zag ik al snel dat de alu profielen niet "parallel" waren met de tafel van de lintzaag zelf. In deze set (die ik niet eens goedkoop vind)die bestaat uit 2 gebogen stale strips van 5mm, 2 Alu extrusie profielen en wat moeren, boutjes en ringetjes. Hierin zit niets waar je de hoek mee zou kunnen aanpassen. Dit is wel bij bv bij de set voor de A3 31.
Er kon zover mijn inzicht/fantasie toe laat, niets van maken waarmee ik nog wat kon aanpassen. En ik kwam uit op een verschil van 2,15graden.20220120_161507.jpg

Dit voorgelegd aan felder zelf. Helaas vandaag het antwoord terug gekregen dat het waarschijnlijk was dat de beugeltjes te ver gebogen waren.. en dat ze niets konden betekenen. En dat ik evt moest proberen met ringetjes om dit op te lossen.

Heb zelf geen a symmetrische of bolle ringetjes waar een hoek mee gemaakt kan worden. Dus maar zelf aan de slag gegaan.
Met wat overgebleven m6 stelschroefjes toch een verstelbare beugel weten te creëren. Naast de bevestegings bouten die in de onderkant van de tafel gaan, 2 gaatjed geboord en draad er in getapt.
Hiermee kon ik de beugel net wat kantelen en toch stevig vast bouten.

20220125_171632.jpg20220125_173615.jpg20220125_201537.jpg

Ik snap dat een lintzaag minder accuraat is dan een vvd of paneelzaag.. maar ik hou toch wel van een redelijke net afgesteld gereedschap.
Nu ben ik blij met het resultaat, maar vraag me toch ook af of anderen dit ook hebben? En zo ja, hoe jullie dit dan hebben opgelost?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.747
404
Felder BE of NL? Dit zouden ze toch heel simpel moeten oplossen door je een andere te bezorgen... Zo'n groot bedrijf met machines die in de tienduizenden euro's lopen, en zich dan laten kennen voor een simpele beugel 🤔 Soit, je hebt het alleszins goed opgelost 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Op deze wijze service verlenen is iets waar je als klant blij van wordt.
Zoals Petrolhead al aangaf, je hebt het probleem zelf heel goed en netjes opgelost. Ik had het zelf niet beter kunnen oplossen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.535
992
Riemst
Staat de lintzaag zelf volledig waterpas? Ik zou niet controleren met een waterpas of hoekmeter, maar met een rei controleren of de tafel en tafelverlenging in hetzelfde vlak liggen. Dat lijkt me accurater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ze hebben vanuit Nederland geïnformeerd in Oostenrijk wat t probleem zou kunnen zijn.. dit was dus het antwoord. Hebben wel een beetje moeite gedaan d'r voor. Maar je zou indd meer verwachten. Als ze bv de bolle en holle washers hadden aangedragen die bij de vvd worden gebruikt was t ook verholpen en netjes en goedkoop opgelost. Maar goed, het is wat het is.
De tafels heb ik met een rei en met een Strait edge ruler gelijk gelegt aan de bovenkant van het tafelblad van de zaag zelf. De digitale hoek meter was meer voor de onderlinge hoek weer te geven.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik herken het bij die van mij niet, maar uiteindelijk stel je natuurlijk wel de uitvoer/verlengtafel vlak en niet deze geleider/houder toch?
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ik herken het bij die van mij niet, maar uiteindelijk stel je natuurlijk wel de uitvoer/verlengtafel vlak en niet deze geleider/houder toch?
Ja dat klopt. Maar in dit geval zouden de tafels extreem bij gesteld moeten worden. Dan zou er een serieuze spleet ontstaan tussen de tafel en het ectrusie profiel va de opbouw set. En eigenlijk voor mij nog veel belangrijker en praktischer, ik wil m'n tafels toch wel multi inzetbaar houden zonder steeds alles opnieuw te moeten afstellen aan de tafel. De vvd heeft 3 plaatsen en deze 2, dan blijf ik bezig met afstellen ipv met hout bewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos en Petrolhead

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik vind het niet zo raar dat Felder niets kan doen, je geeft aan dat je de instelling mogelijkheid van de verlengtafel niet wil gebruiken omdat je hem op je vvd en lintzaag niet iedere keer wil instellen.

Dit probleem heb je toch mooi opgelost, denk niet dat Felder het beter had kunnen doen.

Gr. John
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
548
322
Duidelijk te zien dat het in het gezette profiel zit.
Hier hadden ze gemakkelijk een nieuw profiel voor kunnen leveren, kosten een paar tientjes hooguit.

goed zelf opgelost, maar dat hadden ze beter zelf kunnen regelen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Een ander profiel zou precies het zelfde zijn, het is de bedoeling dat de verlengtafel gelijk wordt gesteld met het blad door de instelling in de verlengtafel.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Een ander profiel zou precies het zelfde zijn, het is de bedoeling dat de verlengtafel gelijk wordt gesteld met het blad door de instelling in de verlengtafel.
Denk ik ook. Dat is iig wel zo op de A3 vlak vandiktebank.

Maar dit lijkt exact dezelfde verlengtafel te zijn, ik zie het stelmechanisme toch zitten onder de tafel? Daarmee stel je m exact parallel… Niet met de beugel toch?

Mijn ervaring met de service van Felder hier in NL is echt uitstekend. Ik had een productiefoutje in n onderdeel ontdekt en binnen een paar dagen ligt het vervangende onderdeel op de mat. Geen gezeur, ik stuurde 1 appje en kreeg “dat gaan we regelen” terug. 👍
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Denk ik ook. Dat is iig wel zo op de A3 vlak vandiktebank.

Maar dit lijkt exact dezelfde verlengtafel te zijn, ik zie het stelmechanisme toch zitten onder de tafel? Daarmee stel je m exact parallel… Niet met de beugel toch?

Mijn ervaring met de service van Felder hier in NL is echt uitstekend. Ik had een productiefoutje in n onderdeel ontdekt en binnen een paar dagen ligt het vervangende onderdeel op de mat. Geen gezeur, ik stuurde 1 appje en kreeg “dat gaan we regelen” terug. 👍

Denk ik ook. Dat is iig wel zo op de A3 vlak vandiktebank.

Maar dit lijkt exact dezelfde verlengtafel te zijn, ik zie het stelmechanisme toch zitten onder de tafel? Daarmee stel je m exact parallel… Niet met de beugel toch?

Mijn ervaring met de service van Felder hier in NL is echt uitstekend. Ik had een productiefoutje in n onderdeel ontdekt en binnen een paar dagen ligt het vervangende onderdeel op de mat. Geen gezeur, ik stuurde 1 appje en kreeg “dat gaan we regelen” terug. 👍
Bij de tafel doe je de fijn afstelling om de bovenkant perfect uit te lijnen de bovenkant van het blad van je vvd of lintzaag. Maar zit jouw alu profiel te laag kan je stellen aan de tafel wat je wilt, maar zal t nooit goed komen. Ook als deze te scheef zit zal dit ook niet ideaal zijn. Je wilt ook niet als je 1 tafel maar hebt die je bv op het uitvoer bed van de valk tafel van de vvd hebt, dat wanneer je wilt gaan vandikte dat je de hele afstelling van je verlengtafel weer moet bij stellen.
En zo zie ik dat ook bij de lintzaag. Tafels kunnen aan 2 kanten gemonteerd worden en een kleine oneffenheid zou ik met de stelschroef van de verlengtafel er uit moeten kunnen halen. Maar de basis zal wel goed moeten zijn. En dat was in mijn geval zeer zeker niet!
Ik ben daarom ook heel benieuwd naar anderen mensen die ook een n4400 hebben icm de opbouw set, hoe haaks die is.. en of ze hier een foto er van willen delen.
Daarnaast zou een producent van zo een beugel gewoon 90 graden moeten kunne zetten. Met een tolerantie van 0,5 graden.. 2 graden zou echt een foutief product moeten zijn. Of een beginnende stagair of een zatte werknemer.. kan er niets anders van maken
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Bij de tafel doe je de fijn afstelling om de bovenkant perfect uit te lijnen de bovenkant van het blad van je vvd of lintzaag. Maar zit jouw alu profiel te laag kan je stellen aan de tafel wat je wilt, maar zal t nooit goed komen. Ook als deze te scheef zit zal dit ook niet ideaal zijn. Je wilt ook niet als je 1 tafel maar hebt die je bv op het uitvoer bed van de valk tafel van de vvd hebt, dat wanneer je wilt gaan vandikte dat je de hele afstelling van je verlengtafel weer moet bij stellen.
En zo zie ik dat ook bij de lintzaag. Tafels kunnen aan 2 kanten gemonteerd worden en een kleine oneffenheid zou ik met de stelschroef van de verlengtafel er uit moeten kunnen halen. Maar de basis zal wel goed moeten zijn. En dat was in mijn geval zeer zeker niet!
Ik ben daarom ook heel benieuwd naar anderen mensen die ook een n4400 hebben icm de opbouw set, hoe haaks die is.. en of ze hier een foto er van willen delen.
Daarnaast zou een producent van zo een beugel gewoon 90 graden moeten kunne zetten. Met een tolerantie van 0,5 graden.. 2 graden zou echt een foutief product moeten zijn. Of een beginnende stagair of een zatte werknemer.. kan er niets anders van maken
De beugel om aan vast te haken wordt bij de A3 op t gietijzer gemonteerd en op hoogte gesteld, dus dit is idd een andere situatie, dat had ik niet door.

Ik gebruik idd de verleng tafel alleen op de uitvoer van de vlakbank. Want wat je zegt je stelt hem voor 1 positie. Iedere keer opnieuw stellen heb ik ook geen zin in.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
De beugel om aan vast te haken wordt bij de A3 op t gietijzer gemonteerd en op hoogte gesteld, dus dit is idd een andere situatie, dat had ik niet door.

Ik gebruik idd de verleng tafel alleen op de uitvoer van de vlakbank. Want wat je zegt je stelt hem voor 1 positie. Iedere keer opnieuw stellen heb ik ook geen zin in.
Indd, de A3 werkt met 2 stel ringen (hol en bol) om zo de hoek juist in te stellen.
Heb even een foto er van gemaakt om de vergelijking helder te hebben.20220128_171444.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.