Nestkasten

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
358
40
Stiens
Ik houd eenden in een ruime volière. Een van de soorten is de Carolina eend of Woodduck in het Amerikaans. Daar is op youtube veel over te vinden waaronder dit filmpje van Ron Paulk:

Een link naar de tekeningen staat onder het filmpje. Ik heb er 2 gemaakt en die hangen nu in de volière.

Het resultaat:

IMG-20210319-WA0001.jpg

IMG-20210319-WA0005.jpg

Of het werkt moet nog blijken natuurlijk maar in Amerika wordt deze nestkast door natuurbeheerders overal geplaatst. Gekke beesten gedragen zich een beetje als spechten en moeten zo tegen en in de nestkast kunnen vliegen.

Ik was te laat met bouwen en wilde er nu geen verf of beits op smeren. Na de zomer haal ik ze binnen en zal ik ze van buiten behandelen. Dan kan het geurtje er in de loop van de winter vanaf gaan en kruipen ze er volgend jaar hopelijk (weer) in.

BTW, ik heb de hele volière zelf gemaakt, incluis de gaaspanelen. Was een langdurige inspanning maar de vogels hebben nu vliegruimte en hoeven niet jaarlijks (soms 2x / jaar) gekortwiekt te worden. Leewieken mag niet meer.

Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.047
435
Zo, dat is een uitbundig gedecoreerde eend! Ik kende wel de mandarijneend met z'n oranje vlaggen maar deze nog niet.
Je hebt een mooie volière gebouwd, is er ook een stuk overkapt?
Fijn dat de vogels zo wat vliegruimte hebben, dat leewieken is maar een sneue bedoening.

Het zou mooi zijn als je eens in een filmpje zou kunnen laten zien hoe de eenden de kast ingaan. Ze hebben niet echt een landingsplateau, dus vol gas ertegenaan en dan door het gat kantelen?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
358
40
Stiens
De caronlinaeend is het neefje van de manadarijneend. Die uitbundigheid zit in de familie, zeg maar. Vooral de vrouwtjes van beide soorten lijken op elkaar.

Niets overkapt. Voor eenden hoeft dat niet, ze kruipen er niet onder. Wonderlijk zoals ze met slecht weer kunnen omgaan. Ze eten, zwemmen, bakkeleien en steken de snavel in de veren als ze slapen willen. Ze zijn er voor toegerust.

Filmpjes waar jij om vraagt zijn in ruime mate voorhanden op internet / youtube. Maar eerlijk gezegd, ik hoop maar dat dat in mijn volière ook gebeurt. Anders heb ik ze voor niks gebouwd.

Iets in de vorm van een plateau overweeg ik nog wel maar in de kasten in de vrije natuur krijgen ze dat ook niet.

We gaan het zien. Mogelijk plak ik nog eens een filmpje of wat foto's aan deze thread. Anderzijds, het onderwerp is hier 'woodworking' en niet 'woodducks'. :)

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.047
435
Ik maak me geen zorgen over de waterdichtheid van je eenden ;)
Een stukje overkapping biedt niet alleen wat beschutting bij barre weersomstandigheden (als het pingpongballen hagelt...) maar maakt het ook gemakkelijker om bij een volgende vogelgriepgolf of andere calamiteit aan de ophok- / afschermplicht te voldoen, dan waarschijnlijk ook van toepassing op hobbymatig gehouden (water-) vogels.

handig18

Post veel
17 feb 2013
2.329
543
Oss
Ik had de kasten vroeger gewoon op de grond staan en dit werkte prima.
Zo opgehangen heb in nog nooit gezien.
Maar ja, vroeger werden deze beestjes heel vak geleewiekt, dus dat vliegen zat er niet in.
Lijkt me wel een schitterend gezicht im ze in zo'n kast te zien vliegen.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
358
40
Stiens
@ Boktor en anderen.
Carolina eenden hebben een andere kast gekozen maar gister vloog er een roodvleugeltaling vrouwtje in zo'n hoog hangende kast. Maar eens kijken wat er van komt. De natuur gaat z'n eigen gang, dus deze eend zal wel weten wat ze doet.

Ik zag het vrouwtje naar de nestkast gaan en dat deed ze behendig. ze heeft een tijd op het randje gezeten met de kop naar binnen. Misschien om aan het beperkte licht binnenin te wennen. Toen hoepte ze naar binnen en nu zit ze ergens onderin op een wat spaanders en stro.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.