Nachtkastje

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik maak voor de jongste een nachtkastje die achter z'n bed kan staan. Ik heb weinig foto's van het proces tot nu toe, ik dacht dat jullie wel een beetje dol zouden worden van al mijn topics. Maar goed, hier komt er toch weer 1.

Schermafbeelding 2022-04-18 om 21.11.47.png

Het begon met een ontwerp en paar oude eiken planken die in het nieuwe huis van m'n schoonvader als wandplank hadden gediend. Ze waren afgelakt en flink vergeeld. Ik heb ze herzaagd, 2 keer door de vandikte gehaald en opnieuw tot panelen verlijmd.
Het was nog even puzzelen in welke volgorde ik dit het beste kon monteren maar ik heb er voor gekozen om eerst het middendeel te maken. De juiste stukken gezaagd en met domino's aan elkaar verbonden.
Daarna de achterwand gezaagd en het middendeel met domino's aan de achterwand gemonteerd. Er was laatst iemand die vroeg hoe precies zo'n Domino nou was. Nou, vrij precies. Ik wilde de horizontale plank ook met een domino verbinden met de achterwand en 2 potloodstrepen zijn genoeg om het geheel te laten passen.

20220418_203324.jpg

20220418_203316.jpg

20220418_203148.jpg

Wat ik me afvraag is welke foutmarge jullie acceptabel vinden voor jullie eigen werkstukken. Ik heb bijvoorbeeld eerst het middenstuk gezaagd. De breedte van de horizontale plank is 370mm. Op een later moment heb ik de achterwand gezaagd en heb ik de geleider opnieuw moeten afstellen. Dit doe ik altijd met een rolmaat op precies dezelfde manier, van geleider tot de punt van de rechter zaagtand. Helaas bleek dat de plank tussen de 370.5 en 371 was en de achterwand 370. Dat verschil voel je met je vinger en ook zie je een schaduwrandje. Ik heb nu de schaaf gepakt en het mooi vlak gekregen, maar ik baal daar wel van.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Mooie vraag. Welke foutmarge ik hanteer? Als zelflerende amateur ben ik al blij als mijn werkstukken niet mislukken. Even wat voorbeelden: bij de houten schoen heb ik ongeveer 10 fouten gemaakt en vervolgens daar het ontwerp op aangepast. Ik ben nu bezig met de onmogelijke hamer. Een halve mm vind ik al vervelend. Bij werkstukken voor in de tuin, vogelvoeder werkstukken en bij vers hout bewerking vind ik een halve cm prima.
 
Laatst bewerkt:

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Ik hoorde in een youtube filmpje iemand zeggen (weet niet meer wie) dat iedereen fouten maakt maar een goede meubelmaker ze weet op te lossen. Dat heb je dus goed gedaan!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Bij onze groep op de houtcursus is het houtlijm+zaagsel-mengsel erg in trek... Dan weet je ook dat het net niet helemaal paste zoals zou moeten.
Qua foutmarge ligt het er inderdaad aan waar de fout zit. In het zicht op een plek waar je er als eerste naar kijkt, dan zou ik het misschien opnieuw doen (als ik genoeg hout heb om me dat te veroorloven), maar als het op te lossen is laat ik het erbij.
Je moet ook altijd jezelf afvragen of degene waarvoor je het werkstuk maakt het erg vind of het opvalt dat er wat foutjes in zitten. Dat je nu iets hebt weggeschaafd om die ene mm te verdoezelen weet jij nu, maar ziet waarschijnlijk nooit iemand meer...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
ik dacht dat jullie wel een beetje dol zouden worden van al mijn topics
Liever dol dan verveeld. :)

t.a.v. foutmarge, "de schoonheid van het imperfecte" is een hele slechte vertaling van het japanse schoonheidsbegrip "wabi sabi". (boekje) (denk: Cindy Crawford, met of zonder schoonheidpukkel?)

Als ik dat even, lomp westers, mag omkeren, "perfectie is saai". Symmetrie is saai. Gelijkvormigheid is interessant, spannend. Dat is precies wat je ontwerp heeft, gelijkvormigheid.

Dat dan niet alle randjes perfect aansluiten, of dat het zichtbaar is dat er gecorrigeerd is is niet erg. Als je de planken met de hand had geschaafd had je meer van die plekken gehad, meer ongelijkmatigheden en dan was dat randje niet opgevallen. Dat is het nadeel van de (soms net niet) precisie die je met motorgereedschap haalt.

Rex Krueger heeft ook een interessant artikel geschreven over "foutjes": "Play your own game"
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Je was me net voor. Ik gebruik inderdaad SketchUp, maar je kan het nog steeds gratis gebruiken, mits je een oudere versie download. Ik gebruik SketchUp Make 2017, en deze is gratis.
Ik vind het een prima programma en na een korte handleiding via YouTube kan je al snel wat dingen ontwerpen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels is de bovenzijde verlijmd. Het zijn stroken eik en purperhart. 3 keer raden waar ik die vandaan heb....

20220428_204657.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Wat ik me afvraag is welke foutmarge jullie acceptabel vinden voor jullie eigen werkstukken. Ik heb bijvoorbeeld eerst het middenstuk gezaagd. De breedte van de horizontale plank is 370mm. Op een later moment heb ik de achterwand gezaagd en heb ik de geleider opnieuw moeten afstellen. Dit doe ik altijd met een rolmaat op precies dezelfde manier, van geleider tot de punt van de rechter zaagtand. Helaas bleek dat de plank tussen de 370.5 en 371 was en de achterwand 370. Dat verschil voel je met je vinger en ook zie je een schaduwrandje. Ik heb nu de schaaf gepakt en het mooi vlak gekregen, maar ik baal daar wel van.
Je hebt volgens mij last van waar we allemaal last van hebben: " the makers curse" . Omdat we het zelf maken zien en weten we alle ' foutjes' . Maar loop voor de grap eens door een meubelzaak en betrap jezelf eens op hoe een grote zeikerd je zelf bent geworden. ( en ja ik heb het over mezelf maar kan me voorstellen dat je dit herkent) Ik stoor me helemaal gek aan dingen die daar voor serieuze prijzen worden aangeboden. Stoelen van 700 euro die gewoon serieus scheef zijn etc. Ik voel me dan een behoorlijke zeikerd maar het komt vooral omdat we zelf dingen maken. Daardoor wordt je vele malen kritischer op je eigen en een ander zijn werk.

Ik zie het maar als waardering voor het ambacht, er is altijd iemand die het beter kan dan jij maar zolang we groeien in wat we doen haal je het hoogst haalbare. Dit forum helpt mij daar enorm bij en ik kan me voorstellen jou ook.

Wat mij betreft post je goede, kwalitatieve en zeer welkome topics dus kom maar op!

En niet vergeten om af en toe even te genieten van wat je allemaal al hebt gemaakt. Stiekem telt dat best wel op ;)

Groeten, Peter!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik probeer als ik iets maak, het ontwerp altijd zo in elkaar te zetten dat de zichtzijde "altijd" goed zal passen. En bij de spullen die ik maak kun je veel met verf en kit verhullen:)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Wat ik me afvraag is welke foutmarge jullie acceptabel vinden voor jullie eigen werkstukken. Ik heb bijvoorbeeld eerst het middenstuk gezaagd. De breedte van de horizontale plank is 370mm. Op een later moment heb ik de achterwand gezaagd en heb ik de geleider opnieuw moeten afstellen. Dit doe ik altijd met een rolmaat op precies dezelfde manier, van geleider tot de punt van de rechter zaagtand. Helaas bleek dat de plank tussen de 370.5 en 371 was en de achterwand 370. Dat verschil voel je met je vinger en ook zie je een schaduwrandje. Ik heb nu de schaaf gepakt en het mooi vlak gekregen, maar ik baal daar wel van.
Alles op een maat in dezelfde gang zagen dan, maar dat is niet altijd mogelijk.
Daarom hebben veel houtbewerkers een zaagtafel met elektrisch instelbare zijgeleider, dan hoorde ik roepen "dat hadden we jaren eerder moeten kopen".

Maar, voor de kleine, eenvoudige werkplaats is er mijn favoriete gereedschap, de bovenfrees met een kopieer-frees-lager.
Dan maakt ik delen met opzet iets te ruim en dan na monteren gelijk frezen, of met een mal (een eerder gemaakt onderdeel).

Ideaal, moet iedereen hebben !

Screenshot from 2022-05-12 15-45-28.png

O ja, prachtig kastje trouwens.
( ik heb daar het geduld niet voor )
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Wat ik op zulke dingen soms doe, alles tegelijk zagen.
indien niet mogelijk strak nameten en een heel klein kerfje zagen, zodat je weet waar je zit qua maat.
Als het mogelijk is de zaagtafel instellen met een stukje hout tussen het stilstaande blad en de geleider.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Kopieerfrees heb ik inderdaad ook gebruikt bij dit kastje...
Ik denk dat er weinig hobbymatige houtbewerkers zijn die een elektrisch instelbare zijgeleider hebben... Wellicht een paar met een digitale uitlezing maar zelfs dat zijn er denk ik weinig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.