N00b woodworker...Vlakken en glue up dag later.. aaargh!

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Het is zomer en 40graden in mijn niet geïsoleerde shop.
Gisteren met routerslede plank prima vlak gekregen en alvast strookjes gezaagd..
Vandaag is de glue up.
Aargh er is wat kromgetrokken.
Note to self.
Leermoment.. Lijmen direct na het vlakken!
 

Bijlagen

  • 20230613_092506.jpg
    20230613_092506.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 142

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.661
710
Antwerpen
Leermoment.. Lijmen direct na het vlakken!
hmm, dat weet ik niet

bij elke houtbewerking, vooral bij zagen maar ook bij schaven, komen spanningen vrij. Vaker zijn deze niet significant maar soms, onvoorspelbaar, trekt het hout krom/bol. Dus normaal laat je een paar dagen tussen de verschillende bewerkingen en wacht je af wat het hout doet. Dan pas bewerk je het tot de eindmaten (laatste stap zijn minimale afnames)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Bij te hoge temperatuur gaat (hout)lijm sneller naar een staat waarin het slecht afbindt. In de documentatie van het product staat waarschijnlijk binnen welke temperatuurparameters het product nog goed werkt. En zelfs dan lijm je beter niet als je tegen de grenswaarde aanzit, is mijn ervaring.
(Misschien helpt het om je hout even af te koelen in de vriezer of koelkast — geen idee of dat wat uitmaakt…)
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
hmm, dat weet ik niet

bij elke houtbewerking, vooral bij zagen maar ook bij schaven, komen spanningen vrij. Vaker zijn deze niet significant maar soms, onvoorspelbaar, trekt het hout krom/bol. Dus normaal laat je een paar dagen tussen de verschillende bewerkingen en wacht je af wat het hout doet. Dan pas bewerk je het tot de eindmaten (laatste stap zijn minimale afnames)
Ik heb er even over nagedacht.....
De uitdaging ligt denk ik in het extreme weer en de ruimte waar ik in werk.
De individuele planken al een hele tijd geleden vlak en parallel gemaakt.
FYI, dit zijn planken uit oude eiken meubels, dus zouden goed droog moeten zijn (nog geen vochtmeter tot mijn beschikking).
Ter verduidelijking, het paneel was een aantal weken geleden gelijmd.
Met de gedachte, ik laat de lijm goed uitharden voordat ik check op vlakheid (en eventueel correctie) voordat ik strookjes zaag.
Gisteren niet meer dan een paar millimeter verwijderdt in totaal en het was perfect vlak.
Dus ik heb redelijk wat tijd tussen de diverse stappen gewacht, en ik moet zeggen, dat ik wel beetje schrok van de hoeveelheid kromtrekken, ik had dit niet verwacht.
Dus ik weet niet direct wat ik hier van moet denken..

Ik heb nu een aantal keuzen,
a) ik wacht een aantal dagen en zie wat het hout doet, en vlak vervolgens het holle en bolle eruit
b) ik doe nu de stroken verlijmen ondanks dat ik dan spanning introduceer.
Mijn instinct zegt dat ik voor keuze a) moet gaan, met het risico dat het na het vlakken wederom krom trekt de volgende dag. Iets zegt me dat ik geen spanning moet introduceren

Hmmm *contemplatie mode* enabled.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb ooit de fout gemaakt om bruislijm te gebruiken om een blad te verlijmen (6 planken slechts, dus 5 keer lijmen) bij 35 graden. Tegen de tijd dat ik de boel tegen elkaar aan had gelegd (slechts minuten uit elkaar) was de boel al muurvast verlijmd 😖.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.661
710
Antwerpen
Gisteren niet meer dan een paar millimeter verwijderdt in totaal en het was perfect vlak.
Dus ik heb redelijk wat tijd tussen de diverse stappen gewacht, en ik moet zeggen, dat ik wel beetje schrok van de hoeveelheid kromtrekken, ik had dit niet verwacht.
Dus ik weet niet direct wat ik hier van moet denken..
uit je verhaal lijkt het me toch duidelijk opgebouwde interne spanningen die vrij gekomen zijn. Lijm bij 40C gaat niet lossen vlg mij
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
(Misschien helpt het om je hout even af te koelen in de vriezer of koelkast — geen idee of dat wat uitmaakt…)
Dat is inderdaad een idee om het in ieder geval even in huis te leggen.
Wbt de lijm; titebond3, de pointer die je me gaf is wel een goeie, ik zie niets staan van de maximale applicatie temp, wel dat je het niet te warm moet laten worden voor houdbaarheid.. wellicht ook die lijm uit de schuur halen.
Thanx!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.799
954
Leeuwarden
Als het voor een snijplank is, zie ik geen enkele probleem om het nu te verlijmen. Die ronding in smalle strookjes trek je er met een gewone lijmtang wel uit. de uitbreeksels van het zagen lijken me wat meer kopzorg te geven, maar als je het geheel nog 1mm door de vandiktebank afneemt los je dat ook wel op.

Succes! Fons
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Ik heb ooit de fout gemaakt om bruislijm te gebruiken om een blad te verlijmen (6 planken slechts, dus 5 keer lijmen) bij 35 graden. Tegen de tijd dat ik de boel tegen elkaar aan had gelegd (slechts minuten uit elkaar) was de boel al muurvast verlijmd 😖.
Ik moest bruislijm even opzoeken..Maar das rap al vast binnen 5 verbindingen...
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Als het voor een snijplank is, zie ik geen enkele probleem om het nu te verlijmen. Die ronding in smalle strookjes trek je er met een gewone lijmtang wel uit. de uitbreeksels van het zagen lijken me wat meer kopzorg te geven, maar als je het geheel nog 1mm door de vandiktebank afneemt los je dat ook wel op.

Succes! Fons
Dank, ik heb rekening gehouden met de eind dikte, dus dat uitbreeksel had ik al meegenomen in de uiteindelijke dimensies.
En had het inderdaaad al bekeken door droog te klemmen..en ik trek het idd weer recht . ik maak me alleen zorgen dat de spanning die ik introduceer een probleem worden later.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.799
954
Leeuwarden
De Titebond is sterker dan het hout als je onder de juiste omstandigheden verlijmt! Dan Zou het hout moeten scheuren door de spanningen, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren bij dit al uitgewerkte droge hout.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Volledig met Fons eens. Ik zie ook geen problemen als je dit bij elkaar klemt. Zelfs al zou je het nog een keer vlakken, dan trekken ze waarschijnlijk weer krom. Je zal met deze temperaturen alleen wat sneller moeten werken omdat de lijm sneller droogt. Maar je zou eventueel het in delen kunnen lijmen.

Maar even wat anders. Wat een mooie tekening zit er in het geheel. Ik denk als je dit in de olie zet, dat het erg mooi gaat worden! Hou ons op de hoogte als je wilt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Op het youtube kanaal van Jonas Winkler staat een filmpje hoe hij krome/bolle panelen en planken weer vlak krijgt. Dit zonder te schaven. Verder denk ik dat je dit in de huidige staat prima kan lijmen. (wel de temperatuur in acht houden)
Afbinden uitharden houtlijmen. Ik wilde wat planken lijmen 2.5mtr lang en moest nieuwe lijm kopen. Dus eerst even de eigenschappen zoeken. Vanwege de hoge temperaturen. Pattex expresse heeft bij 30 C een klemtijd van 1.5 minuten. Ja daar ga ik dus niet aan beginnen. Wat mij trouwens opviel is dat er ook vaak temperaturen van 80/90 C met klemtijden worden aangegeven. Ik heb de indruk dat professionele partijen dit snel drogen met oven/magnetron achtige technieken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.924
848
Oss
Gewoon lijmen, heb dit wel vaker zo gedaan met wel grotere kieren. De kieren trek je zo dicht met de lijmtang.
Als het langshout zou zijn geweest is het natuurlijk iets anders.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.095
404
Dat planken van deze breedte die je hebt verlijmd naar het opdelen enigszins vervormen
kan bijna niet anders er zit altijd spanning in hout
Als je de maat aanpast volgt er een nieuw evenwicht.

Als je de plankjes klem druk je ze slechts terug in hun vorige positie dat kan prima
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Op het youtube kanaal van Jonas Winkler staat een filmpje hoe hij krome/bolle panelen en planken weer vlak krijgt. Dit zonder te schaven.
Als ik er snel doorheen blader doet ie dit door nat en/of warm te maken. Lijkt me een erg tijdelijke effect. Waarom zou het na een tijdje niet weer krom zijn?

 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
OK dan! dank allen!
Ik vertrouw mijn mede houtwerkers en heb inmiddels het paneel gelijmd.
Vanaaf eens zien als ik de klemmen los haal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.