Muurzoeker/metaaldetector

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
149
23
Schiedam
Hallo,

Wil een muurzoeker aanschaffen om bv houten balken in muren mee te detecteren en ook electrakabels.
Zit te denken aan de Bosch GMS 120. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een ander merk wat beter is? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik gebruik deze af en toe. Met name voor leidingen. Tot nu toe nog niets geraakt, dus ik denk dat hij redelijk goed werkt. ;)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik gebruik deze af en toe. Met name voor leidingen. Tot nu toe nog niets geraakt, dus ik denk dat hij redelijk goed werkt. ;)
Dat je niks geraakt hebt, zegt natuurlijk niet zoveel, omdat als er niets zit je ook niks kunt raken :cool:
Mijn ervaringen zijn in ieder geval aanzienlijk minder positief. :confused:
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Ik heb deze ook en ben er wel positief over. Met gewapende muren blijft het altijd lastig, geeft veel verstoringen maar ook een patroon dus is herkenbaar. Maar ik ben geen professional en boor af en toe een gaatje in het eigen huis :)
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Ik heb een bosch gms 120, die vindt helemaal niets. Geen houten balken in het plafond en geen elektriciteitsleidingen in de muur. Geeft in het plafond alleen een berg false positives op wisselende plekken.
Je mag hem van mij hebben om te proberen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Heb er geen goede ervaringen mee gehad. Detecteerde van alles en nog wat, ook in lege muren. Het apparaat is bij de mileustraat beland.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Ik heb hem ook en bij mij werkt het wel goed. Al maakt het wel uit op welke stand ik het apparaat zet. Ik gebruik hem nu eigenlijk erg weinig.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb het goedkopere groene broertje van de bosch gms 120, namelijk de Bosch Truvo.
Deze gebruik ik puur als leidingzoeker wanneer ik een boorgaatje in de muur moet maken en heeft me tot nu toe iig niet teleurgesteld. Kan netjes de leiding over de muur volgen en blijft netjes op de verwachtte plekken piepen.

Mocht je tot aanschaf willen overgaan van de GMS 120, momenteel goedkoper bij Amazon.nl: https://www.amazon.nl/Bosch-Professional-GMS-120-spanningvoerende/dp/B093TBWX5T

P.S. ik zag dit verhaal in reviews, mogelijk is dat een aandachtspunt voor mensen met negatieve ervaringen: Wouw wat een fantastisch stuk gereedschap! Ik was na het lezen van de beoordelingen nogal bang dat ik hem moest retourneren maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing was dit zeker niet het geval. In de gebruiksaanwijzing las ik dat je het beste je vrije hand tegen de muur aan kon houden. Dit merkte ik direct in het gebruik van het apparaat. Als ik mijn hand van de muur af haalde merkte ik dat hij vaak alles waar hij mee in contact kwam een spanning vond. Als ik dan mijn hand tegen de muur aan hield stopte het signaal direct en gaf hij alleen de melding als ik over een echte kabel heen ging. Ook las ik in de gebruiksaanwijzing dat het hielp om kabels die verbonden waren aan een stopcontact te belasten met bijvoorbeeld een bouwlamp. Op deze manier kon hij de kabels makkelijker vinden. Ook dit merkte ik heel goed. Het laatste dat ik in de gebruiksaanwijzing las ik dat je na het detecteren van een kabel, leiding, balk of ander metaal. 3 keer over het object heen en weer moest bewegen. Als je dit doet calibeert het apparaat automatisch en vind hij het centrum van de leiding. Zo kan je dus nog preciezer dingen in je muur of plafond vinden. Ik raad dit apparaat aan iedereen die gaat boren aan. Het is elke cent waard. Raak een keer een kabel of leiding en je bent het dubbele kwijt. Echt een must have.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
149
23
Schiedam
Ik heb het goedkopere groene broertje van de bosch gms 120, namelijk de Bosch Truvo.
Deze gebruik ik puur als leidingzoeker wanneer ik een boorgaatje in de muur moet maken en heeft me tot nu toe iig niet teleurgesteld. Kan netjes de leiding over de muur volgen en blijft netjes op de verwachtte plekken piepen.

Mocht je tot aanschaf willen overgaan van de GMS 120, momenteel goedkoper bij Amazon.nl: https://www.amazon.nl/Bosch-Professional-GMS-120-spanningvoerende/dp/B093TBWX5T

P.S. ik zag dit verhaal in reviews, mogelijk is dat een aandachtspunt voor mensen met negatieve ervaringen: Wouw wat een fantastisch stuk gereedschap! Ik was na het lezen van de beoordelingen nogal bang dat ik hem moest retourneren maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing was dit zeker niet het geval. In de gebruiksaanwijzing las ik dat je het beste je vrije hand tegen de muur aan kon houden. Dit merkte ik direct in het gebruik van het apparaat. Als ik mijn hand van de muur af haalde merkte ik dat hij vaak alles waar hij mee in contact kwam een spanning vond. Als ik dan mijn hand tegen de muur aan hield stopte het signaal direct en gaf hij alleen de melding als ik over een echte kabel heen ging. Ook las ik in de gebruiksaanwijzing dat het hielp om kabels die verbonden waren aan een stopcontact te belasten met bijvoorbeeld een bouwlamp. Op deze manier kon hij de kabels makkelijker vinden. Ook dit merkte ik heel goed. Het laatste dat ik in de gebruiksaanwijzing las ik dat je na het detecteren van een kabel, leiding, balk of ander metaal. 3 keer over het object heen en weer moest bewegen. Als je dit doet calibeert het apparaat automatisch en vind hij het centrum van de leiding. Zo kan je dus nog preciezer dingen in je muur of plafond vinden. Ik raad dit apparaat aan iedereen die gaat boren aan. Het is elke cent waard. Raak een keer een kabel of leiding en je bent het dubbele kwijt. Echt een must have.
Het nadeel van de truvo is dat deze geen hout detecteerd..voor de rest zeg ik doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.