Muurplaat

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
tip:
1/ boor enkel op de rug van de dakplaten door
(ik zie bij klanten doorboringen in het 'dal' => waterinsijpeling
2/ beperk het aantal doorboringen

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, ik wilde de dakplaten bevestigen zoals aangegeven in het verwerkingsvoorschrift:

bevestigingdakplaten.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
jij hebt vlakke platen, denk ik
ik had profielplaten voor ogen
daar heb je een heuvel en een dal
sommigen zijn zo verstandig dat ze de schroeven in het dal zetten, en uiteraard daar de gaten maken
waar het regenwater graag doorloopt

1767803248962.png 1767803291695.png

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
er zit een zware nok in

kan ook zijn dat het principe klapkap wordt gebruikte .

De badding voor nok is bijna altijd zwaarder.
Maar de gordingen moeten ook hoger zijn. Zoals getekend komt nok gordingen op het spant. Maar gordingen lijken zo niet te dragen.

Aan buitenzijde bij metselwerk zou ook anker moeten komen om uitwijken van metselwerk te voorkomen en baddingen moet met stalen gelaste strips worden vastgezet ( bij spant andere zijde metselwerk met anker ) En meestal bij onderste gordingkomt er achter tegen dakplaat een extra gording gedraagt ivm sterkte en afzakken te voorkomen. Bij prefab klapdak word dat in fabriek al gedaan.

Laatst bewerkt:

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
@rolandvs

Inderdaad niet zo duidelijk te zien, maar de gordingen steken uit, ze worden 96x196, spant is HEA180.

Aan buitenzijde bij metselwerk bint ankers bedoel je? (opwaaiankers komen er sowieso ook)

Een extra gording bij de muurplaat krijg ik er nu niet meer goed tussen ben ik bang.

Ik weet niet wat het woord "buffet" betekend....

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
@rolandvs

Inderdaad niet zo duidelijk te zien, maar de gordingen steken uit, ze worden 96x196, spant is HEA180.

Aan buitenzijde bij metselwerk bint ankers bedoel je? (opwaaiankers komen er sowieso ook)

Een extra gording bij de muurplaat krijg ik er nu niet meer goed tussen ben ik bang.

Ik weet niet wat het woord "buffet" betekend....

Buffet was foutief door spellingcontrole.
Als je spant evenwijdig aan dakplaten komen en je nok komt boven spant te staan zou je gording ook op het spant moeten komen. De lijn van onderkant dakplaten vanaf nok naar muurplaat zou ook bovenkant gording moeten zijn dat is in de tekening isometrie moeilijk te beoordelen.

Die extra badding boven muurplaat krijg je er eventueel wel in. Bij mijn ouders stond er bewust een haaks op dakplaat andere haaks erop. Had met doorbuiging te maken

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Buffet was foutief door spellingcontrole.
Als je spant evenwijdig aan dakplaten komen en je nok komt boven spant te staan zou je gording ook op het spant moeten komen. De lijn van onderkant dakplaten vanaf nok naar muurplaat zou ook bovenkant gording moeten zijn dat is in de tekening isometrie moeilijk te beoordelen.

Die extra badding boven muurplaat krijg je er eventueel wel in. Bij mijn ouders stond er bewust een haaks op dakplaat andere haaks erop. Had met doorbuiging te maken
Zie rode lijn op bijgevoegde afbeelding voor raakvlak van dakplaat en muurplaat/gordingen.

De gordingen zitten idd met gelaste strips vast.

Als die extra gording (haaks op haaks) er tussen zou komen, hoe ziet dat dan aan de gemetselde kant uit? hoe veranker ik die extra gording daar?

spantengordingenlijn.png

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
Die gordingen kun je eventueel op de muurplaat vastschroeven. Schuin aanzagen en op muurplaat schroeven. Zal zo kijken of ik ( detail ) tekening nog kan vinden.

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Hou ik dan niet hetzelfde probleem, namelijk dat de muurplaat naar buiten wil ter plaatse van de kopgevels? En dat er geen trekbalk oid. is aangebracht om dit op te vangen?

Of bedoel je puur om de muurplaat nu minder breed uit te kunnen voeren waardoor hij niet meer buiten de muur uitsteekt?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.