Muurplaat

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Een constructief vraagje...

Zie afbeeldingen:

-oranje is binnenspouwblad
-bruin is muurplaat
-op blauwe punten is de muurplaat verankerd

Zelfdragende dakplaten worden op het diagonale deel van de muurplaat bevestigd om de afschuifkrachten op te nemen.

Eventuele praktische bezwaren er buiten gelaten. Welke situatie gaat het beste de afschuifkrachten opnemen? Of zijn beide opties gelijk?

muurplaat5.png

muurplaat6.png

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.514
588
waar zitten de vloerbalken balken en het buitenblad ?
met schuifkrachten bedoel je de spatkrachten uit de kap?

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Er zijn geen vloerbalken (vide).
Buitenblad zit aan de schuine kant v/d muurplaat.
Met de schuifkracht bedoel ik idd de kracht evenwijdig aan het (hellende) dakvlak.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
425
177
Almen aan zee
Bedoel je dat er zelfdragende dakplaten tegen die schuine kantjes van de muurplaat komen?
(en geen spantbenen op de muurplaat?)

Dan zou ik voor de bovenste versie kiezen.

Die schuifkracht wijst naar beneden, en drukt dan dus op de muurplaat daar waar-ie ondersteund is.

Bij de onderste versie is-ie daar juist niet ondersteund,
en loop je kans dat je muurplaat kantelt en de blauwe verankeringspunten naar boven gedrukt worden.

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
@MarcelvdW

Ik bedoel inderdaad dat er zelfdragende dakplaten tegen die schuine kantjes van de muurplaat komen.

Zie afbeelding voor completer beeld van de kap.

Ik snap wat je bedoelt met de kans op kantelen van de muurplaat in de onderste situatie van de twee plaatjes uit mijn openingspost. Bedankt voor je antwoord!

muurplatencompleet.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
een muurplaat is een plaat of balk die op de muur ligt
ik zie geen enkele reden of nut waarom die balk breder dan de muur zou zijn
afschuifkrachten dienen door de zijmuren + de 3-hoeken van de constructie opgevangen te worden
anders gaan de muren waarop de muurplaat ligt, open, en valt je dak naar beneden

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
Volgens mij leggen ze normaal bij onderste gording of bij muurplaat nog een extra badding om afzakken te voorkomen.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.514
588
op de manier zoals getekend moet je het dak zo construeren dat er geen steun van de muren nodig is.
maar eerder andersom.
de muurplaat moet voldoende zijn om het dak te dragen en de muur in samenhang met de spanten tegen omvallen te borgen.
Als er geen verdiepingsvloer in komt zou ik ook kopspanten verwachten.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Helaas spoken mij beide bedenkingen (van @ZotVanHout als ook van @boertje125) al een tijd door het hoofd.

Communiceren met onze constructeur is erg lastig gebleken. Ik wil hier niet op hem afgeven, de fout kan ook bij ons liggen, maar hoe dan ook komt er geen duidelijkheid. Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een second opinion aan te vragen bij een andere partij.

We zijn volop bezig met de bouw. De spanten staan en de zijgevels en kopgevels zijn net onder het niveau van de muurplaat.

Ik ben zelf in oplossingen als een betonnen ringbalk aan het denken, al dan niet in combinatie met een houten spant ter plekke van de kopgevels. Maar dit is duidelijk niet mijn vakgebied.

We moeten snel op zoek naar een bouwadviseur/constructeur die op korte termijn langs wil komen zodat we verantwoord verder kunnen.

• Leuk
Waarderingen: michielr

Eightyeighty

Nieuw lid
22 mei 2024
2
1
NL
Eventuele praktische bezwaren er buiten gelaten
Afhankelijk van de afwerking van de buitenmuur maak je je leven veel makkelijker om daar wel rekening mee te houden. Als er een isolatieplaat tegen je muur komt een dan een buitenblad wil je niet je balk door je isolerende schil steken door m voorbij je binnenblad te plaatsen (zoals in je tweede afbeelding).
Constructief is er verder niet heel veel verschil maar is de eerste iets logischer.

• Leuk
Waarderingen: tadao

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.514
588
Communiceren met onze constructeur is erg lastig gebleken. Ik wil hier niet op hem afgeven, de fout kan ook bij ons liggen, maar hoe dan ook komt er geen duidelijkheid. Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een second opinion aan te vragen bij een andere partij.
Er van uitgaande dat je gewoon de rekening hebt voldaan adviseer ik je om je zorgen eerst om de tafel te delen met je constructeur, Een gesprek waarbij je elkaar even in de ogen kan kijken werkt een stuk beter dan mailen of telefoontjes.

De info die hier staat krijgt aanvulling van een heleboel aannamen om tot een oordeel te komen.
Je bent al veel te ver om nu nog van adviseur te wisselen zonder ontzettend veel vertraging en extra kosten.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.380
407
Goeree-Overflakkee
Welke situatie gaat het beste de afschuifkrachten opnemen?
Dit maakt niet uit, want diverse andere factoren zijn hier maatgevend. De belangrijkste is of de muur de spatkrachten op kan nemen.

De breedte van de muurplaat zorgt voor een beetje spreiding van de kracht / afdracht naar de zijkanten / spanten.

Op de 3d tekening zijn verschillende gordingafstanden te zien. Waarom is dat?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
204
153
Zuid Holland
Aangezien het bouwwerk er al deels staat heb je denk ik geen keuze meer tussen de twee opties die je hebt geschets. In 1 van de 2 situaties zal het schuine aanleg vlak niet meer in het zelfde vlak als je dakbalken en nokbalk liggen.

Daarnaast is de is kracht die je afschuifkracht noemt normaal iets dat in een horizontale en verticale component opgedeeld wordt. De verticale wordt opgevangen door je muur, je beide opties doen dat net zo goed maar een muurplaat die niet uitsteekt lijkt me gevoelsmatig net iets handiger. De horizontale component wordt spatkracht genoemd en door je dak constructie opgevangen. Vaak iets van een trekbalk, zoals de horizontale balk in je stalen constructie. Dit onderdeel mis ik een beetje in de kopgevels, was het oorspronkelijke idee dat de gevel zelf de spatkrachten opvangt??

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
afgaande op de tekening zie ik de groen-blauwe 3-hoeken / spanten als de struktuur die voor de stijfheid zorgt
de muren zelf staan er als opvulling tussen, zoals bij een skeletbouw

de zelfdragende dakplaten verwacht ik niet als risicofaktor die de muren open zal duwen
ik ga er van uit dat ze 'halfweg' ook verankerd worden
het risico op afschuiven is dan miniem

noot: mening op gezond verstand en inzicht in fysica + zwaartekracht gebaseerd

1767785282420.png

Bijlagen

• 1767784930027.png
    1767784930027.png
    135,2 KB · Weergaven: 3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
kan ook zijn dat het principe klapkap wordt gebruikte .
mooie benaming
weer wat bijgeleerd
joost weet het !
en dank aan @boertje125

1767787125517.png

samengevat: de hellende delen scharnieren aan de nok
tip:
1/ boor enkel op de rug van de dakplaten door
(ik zie bij klanten doorboringen in het 'dal' => waterinsijpeling
2/ beperk het aantal doorboringen

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Er van uitgaande dat je gewoon de rekening hebt voldaan adviseer ik je om je zorgen eerst om de tafel te delen met je constructeur, Een gesprek waarbij je elkaar even in de ogen kan kijken werkt een stuk beter dan mailen of telefoontjes.

De info die hier staat krijgt aanvulling van een heleboel aannamen om tot een oordeel te komen.
Je bent al veel te ver om nu nog van adviseur te wisselen zonder ontzettend veel vertraging en extra kosten.
De constructeur is gewoon betaald en er zijn ook geen kwade woorden gevallen. Het verhaal is natuurlijk wat complexer dan dat ik nu schets. Het komt er op neer dat we niet genoeg vertrouwen meer hebben in zijn kunnen.

We gaan er een tweede constructeur naar laten kijken. Als hij bevestigd dat onze eigen constructeur zijn werk gewoon netjes gedaan heeft dan is er niets aan de hand.

Als hij aangeeft dat er echt iets anders moet dan gaan we nog een keer een 1-op-1 gesprek aan met onze eigen constructeur en dan vragen we hem zo vriendelijk mogelijk of hij er zelf nog een keer opnieuw naar wil kijken. We willen natuurlijk het liefste geen wissel en gewoon door met de bouw.

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Aangezien het bouwwerk er al deels staat heb je denk ik geen keuze meer tussen de twee opties die je hebt geschets. In 1 van de 2 situaties zal het schuine aanleg vlak niet meer in het zelfde vlak als je dakbalken en nokbalk liggen.

Daarnaast is de is kracht die je afschuifkracht noemt normaal iets dat in een horizontale en verticale component opgedeeld wordt. De verticale wordt opgevangen door je muur, je beide opties doen dat net zo goed maar een muurplaat die niet uitsteekt lijkt me gevoelsmatig net iets handiger. De horizontale component wordt spatkracht genoemd en door je dak constructie opgevangen. Vaak iets van een trekbalk, zoals de horizontale balk in je stalen constructie. Dit onderdeel mis ik een beetje in de kopgevels, was het oorspronkelijke idee dat de gevel zelf de spatkrachten opvangt??
Je hebt gelijk. Ik heb de keuze voor optie 1 inderdaad al gemaakt, en daar de rest op afgestemd... Ik hoopte dat jullie zouden bevestigen dat dat de beste keuze is, en dat ik dan gemoedsrust zou krijgen.

Alleen het middendeel is vide. Aan de kanten van beide gevels komt een vliering.
Een van de opties die we bedacht hebben is om de strijkbalken die tegen de kopse gevels komen te zitten in te zetten als trekbalk. Eventueel bovenop de balk een metalen strip bevestigen (over de gehele lengte vd kopgevel) en deze verbinden met de muurplaat. De manier waarop de verbinding muurplaat-strip er dan uit zou gaan zien weten we nog niet...

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
afgaande op de tekening zie ik de groen-blauwe 3-hoeken / spanten als de struktuur die voor de stijfheid zorgt
de muren zelf staan er als opvulling tussen, zoals bij een skeletbouw

de zelfdragende dakplaten verwacht ik niet als risicofaktor die de muren open zal duwen
ik ga er van uit dat ze 'halfweg' ook verankerd worden
het risico op afschuiven is dan miniem

noot: mening op gezond verstand en inzicht in fysica + zwaartekracht gebaseerd
Fijn om te horen dat er misschien ook een kans bestaat dat de constructeur zijn werk wél goed heeft gedaan...

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
32
1
Dit maakt niet uit, want diverse andere factoren zijn hier maatgevend. De belangrijkste is of de muur de spatkrachten op kan nemen.

De breedte van de muurplaat zorgt voor een beetje spreiding van de kracht / afdracht naar de zijkanten / spanten.

Op de 3d tekening zijn verschillende gordingafstanden te zien. Waarom is dat?
Het liefste zou ik de muurplaat gewoon 12cm maken (de breedte vh binnenspouwblad) Maar nu ik van jou begrijp dat de breedte voor spreiding en afdracht zorgt hou ik het maar netjes op de voorgeschreven maat van 221x96.

De verschillende gording afstanden zijn het gevolg van een dakraam en doordat de overspanningen van de vlakken ook verschillen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.