Must have gereedschap in de interieurbouw / jachtbouw?

Twanvr

Nieuw lid
22 aug 2022
1
0
Meppel
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat voor jullie onmisbaar gereedschap in de houtbewerking/interieurbouw wereld, of gereedschap wat het werk vele malen makkelijker maakt.
Bijvoorbeeld de laser om waterpas lijnen uit te zetten, of een leidingzoeker om staanders in de wand op te zoeken, of gradenmeter met verstelbare arm zodat je alle kleine hoeken kunt meten.

Als jullie nog tips hebben over gereedschap wat elke houtkunstenaar aan zou moeten schaffen lees ik dat met alle plezier!

Edit:

Volgensmij word de vraag verkeerd begrepen, het gaat niet om het aanschaffen voor basis gereedschap voor beginners. (Beitels, schaven, hamers) Het idee is om kleine handigheden te ontdekken en nieuwe gereedschappen die afgelopen jaren ontwikkeld zijn tegen meest voorkomende problemen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Welkom. Deze vraag is al vele malen gesteld. Is zeer afhankelijk van wat je wil gaan doen.
Ik raad je aan om eerst de zoekfunctie te gebruiken hier op het forum. Je vind de onderwerpen vaak beter als je dit in google zoekt met woodworking.nl mee in de zoekterm.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Op het forum zitten wat leden die boten maken die kunnen denk ik het beste de vraag beantwoorden,
Daar er niets recht is in een boot/schip denk ik aan een paar goede bijtels en schaaf gereedschap
Verder een draagbare sirkelzaag als begin gereedschap, ook een verstelbare winkelhaak
Het is ook maar net wat je ervaring en handigheid is ,
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

wat voor de een onmisbaar is, ligt bij de ander onder centimeters stof
bepalende faktoren zijn wat je precies doet, hoe netjes en snel je wil werken, of je hobbyist of beroeps bent, hoeveel je er aan wil besteden, enz
het heeft weinig zin dat we hier een opsomming geven van wat we allemaal voorhanden hebben

Bijvoorbeeld de laser om waterpas lijnen uit te zetten, of een leidingzoeker om staanders in de wand op te zoeken, of gradenmeter met verstelbare arm zodat je alle kleine hoeken kunt meten.
die heb ik alle 3
ben dan ook reeds geruime tijd bezig
als beginner zou ik daaraan mijn geld niet geven
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Begin bij de basis. Een goede hamer, set beitels, handzaag, handschaaf, blokhaak, zweihaak, goede waterpas, smetlijn, timmermanspotloden, drevel, nijptang, stanleymes, rolmaat, kapzaag met verstekzaagbakje, een schroefmachine met bitjes, een decoupeerzaag, een cirkelzaag met lineaal. Je kan het daarna verder uitbouwen, afhankelijk van het werk dat je wil doen. Bijvoorbeeld een compressor met tackers, of een afkortzaag, eventueel met onderstel, een freesmachine met een set freesjes, een kantenfrees, kabelhaspels, werklampen met statief, goede stofzuiger, koffiemachine, koelkast, laser eventueel met baak, veel is afhankelijk van wat je gaat doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.