multiplex voor werktafel

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hallo,
heeft iemand een suggestie welk multiplex ik zou moet kiezen voor het maken van een bureau/werktafel? De tafel zal gebruikt worden om op te schrijven maar ook door kinderen om te kleuren, knippen, plakken, knutselen...

De toplaag moet dus best hard zijn maar wel van hout. Ik heb eerder al eens vuren multplex (pellos) toegepast maar dat is te zacht voor deze toepassing (ziet er wel mooi levendig uit)

Ook dient dit de toplaag (zowat) noestenvrij te zijn en het hout licht van kleur.

Ben benieuwd en alvast bedankt
icon14.png

ps de duim-omhoog in de titel krijg ik niet meer weg :mad:
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hallo,
heeft iemand een suggestie welk multiplex ik zou moet kiezen voor het maken van een bureau/werktafel? De tafel zal gebruikt worden om op te schrijven maar ook door kinderen om te kleuren, knippen, plakken, knutselen...

De toplaag moet dus best hard zijn maar wel van hout. Ik heb eerder al eens vuren multplex (pellos) toegepast maar dat is te zacht voor deze toepassing (ziet er wel mooi levendig uit)

Ook dient dit de toplaag (zowat) noestenvrij te zijn en het hout licht van kleur.

Ben benieuwd en alvast bedankt
icon14.png

ps de duim-omhoog in de titel krijg ik niet meer weg :mad:

Berken Multiplex

imageCrop.php
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Populierenmultiplex is geen lachertje om mee te werken. Het is zo licht dat het bijna onmogelijk is om zonder "gerafelde" randen te werken.

Ik zou het althans niet gebruiken voor meubels.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemiddag Houtgebruikt,

Met berken multiplex plaat is heel goed een mooi tafelblad te maken wat met enkele lagen 2 componenten Trae-Lyx parket lak beslist tegen een stootje kan. Zelf gebruik ik 18 mm plaat die ik verstevig door een extra strook aan te lijmen van zo'n 10 cm. Het blad lijkt zo 36mm dik en buigt niet gemakkelijk door. Een plaat van 244x122 kost bij de houthandel zo'n 80 Euro. Vandaag informeerde ik toevallig voor een ander projectje naar de prijs van dikkere berken platen en een plaat van 21 mm kost ruim 100 Euro en van 27mm zo'n 140. Let wel dit zijn wel extra grote maten, nl 305 x 153. Succes met de keuze en de bouw!

Vriendelijke groet,

Blakensplinter
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik zou ook Berken gebruiken, je ziet ook wel eens Radiata, vind ik best mooi maar is bijna net zo zacht als populieren, en word dus pas hard als je hem flink goed in de lak zet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is berken even zacht als populier? Multiplex zaag ik altijd met de voorritser dus van gerafel heb ik geen probleem. Berken heb ik nog nooit in handen gehad, dat is hier nergens op voorraad.
Onlangs moest ik meubels maken waar ik gewoonlijk mdf in gebruik, maar ik heb dit jaar nog geen mdf gekocht en ik wil dat niet meer. Dus heb ik maar populier in de plaats gebruikt, kwestie van gezonde meubels te maken.
Ik had ook al eens een plaat beuk multiplex gekocht, geen fineer maar volledig beuk. Ook al was die maar 12mm, ze was zo zwaar als lood! Maar geweldig om mee te werken.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Is berken even zacht als populier? Multiplex zaag ik altijd met de voorritser dus van gerafel heb ik geen probleem. Berken heb ik nog nooit in handen gehad, dat is hier nergens op voorraad.
Onlangs moest ik meubels maken waar ik gewoonlijk mdf in gebruik, maar ik heb dit jaar nog geen mdf gekocht en ik wil dat niet meer. Dus heb ik maar populier in de plaats gebruikt, kwestie van gezonde meubels te maken.
Ik had ook al eens een plaat beuk multiplex gekocht, geen fineer maar volledig beuk. Ook al was die maar 12mm, ze was zo zwaar als lood! Maar geweldig om mee te werken.

Ik gebruik (op aanraden van mijn houtleverancier) alleen maar volledig berkenmultiplex.

Het zijn inderdaad wel zware platen, maar ook wel een plezier om er mee te werken. Er zitten geen enkele noten in, en wanneer je de multiplex doorzaagt, dan zitten er ook geen 'holtes' in de lagen.
Een plaat kost hier ongeveer 40-45 euro voor 153x153 cm.

Ik probeer ook af te stappen van mdf: veel te veel stof, die ook aan de machines blijven hangen.

Als ik nog mdf gebruik, is het groene mdf, omdat die gemakkelijker te schilderen is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.